Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang fra Volvo V70 til Outlander PHEV?

Startet av nybil, mandag 29. januar 2018, klokken 21:03

« forrige - neste »

nybil

Har en V70 som begynner å dra på årene og har begynt å se på ny bil. Vurderer nå Outlander PHEV.

Vi er en familie på 4, hvor begge barna sitter i barnesete(7 og 4 år).

Kjøremønster: Hovedsakelig 5-10km om dagen. Av og til en tur på fjellet. Og et par ganger i året noen lengre turer. Har mulighet til å lade hjemme.

Passer bilen til vårt kjøremønster(tolker det selv)?

Er det grei plass til 2 barneseter bak?

Vil vi greit kunne kun kjøre elektrisk så lenge vi holder oss innenfor 10-20km om dagen, og lader bilen hver natt?

Er bilen bra om vinteren, tenker på kjøreegenskaper kontra andre 4hjulstrekkere(bmw,volvo,audi?)

Ser ut som det selges PHEV helt fra 2014, er det noen utgaver man bør holde seg unna?

Noen andre som har gått fra V70 til PHEV og har noen erfaringer å dele?

Niff123

Et tydelig JA på alle dine spørsmål med et par tilleggskommentarer. Du får mye bil for pengene, og erfaringen er at alt virker som det skal. Tilleggskommentarene er for det første knyttet til at de tidligste modellene i vinterhalvåret tvangsstarter bensinmotoren for hurtig å gi deg varm bil. I sommerhalvåret går lokalkjøringen 100 % elektrisk, mens det i vinterhalvåret derfor blir en blanding. For de siste årsmodellene kan du visst kjøre tilnærmet elektrisk også i vinterhalvåret. For det andre bør du være klar over at det er mange bruktimporterte PHEVer i Norge. De fleste av disse har ikke forvarmingsmulighet og ikke ekstra rustbeskyttelse. Forvarming betyr at du kan ha oppvarmet kupé når kjøreturen starter (styres med en app).
Konklusjon: et meget godt kjøp for de fleste.

espenri

#2
Jeg gjorde akkurat det samme skiftet rett før jul. Fra en 2004 V70 til en 2016 Outlander. To voksne og to barn hvorav et i bakovervendt sete. Kjøremønsteret vårt er småkjøring i hverdagen, fra 45km per dag til ca 75km per dag. Ellers langturer til hytta og familie/venner i helgene.

Noen betraktninger:


  • Outlander har litt mindre bagasjerom, men det skulle vel bare mangle, det er få biler som har så stort bagasjerom som V70. Det er fortsatt stort nok for oss til å få med barnevogner og alt annet vi trenger.

  • Jeg har bakovervendt baksete bak førersetet og opplever at jeg har bedre plass enn i Volvoen (jeg er 1.80m)

  • Jeg tror baksetet er noe smalere enn v70, vi kunne i nødstilfeller sitte mellom barnesetene i volvoen, men det tror jeg blir veldig trangt i Outlander.

  • Alt fungerer som det skal, stort sett gjør elektronikken de rette valgene. Dersom man forvarmer kan man også kjøre rent elektrisk på vinteren.

  • Outlander er veldig god å kjøre, men jeg har alltid ment at V70 er i en klasse for seg når det kommer til komfort i hjuloppheng og fjærer. Outlander er klart stivere enn V70.

  • Forbruk småkjøring på vinter med lading (uten forvarming og med konevarm bil) ca 0.3-0.5

  • Forbruk langkjøring uten lading eller forvarming ca 0.7

  • Jeg har ikke tilgang til daglig lading, men lader sporadisk når det passer seg, allikevel har jeg kuttet forbruket betydelig ved overgang fra v70 (2.4l bensin).

  • 4x4 fungerer upåklagelig, jeg har rimelig rufsete vintervei opp på hytta, men det er uproblematisk. Hvis jeg står fast med den vil jeg tro at det enten er ekstremt mye snø, eller jeg er på et sted hvor jeg helst ikke skulle kjørt bil.

  • Det er endel varsler og piping som kan bli litt irriterende om man har på alt sikkerhetsutstyret. Men man lærer seg fort å skru av Lane Departure Warning hvis man kjører aktivt på landevei f.eks.

  • Det er uvant at motoren lever sitt eget liv, den kan ruse veldig for å mate batteriet med strøm i visse tilfeller. De første gangene dette skjer blir man litt forbauset, men man venner seg til det. Ved vanlig kjøring klarer jeg ikke høre om motoren går eller ikke.

  • At man stort sett alltid bruker elmotoren til drift er ekstremt behagelig. Jeg har også en iMiev, og den komforten man får av den elektriske drivlinjen er gull verdt, spesielt i kø og bykjøring.

  • Outlander kom med facelift i 2016, personlig synes jeg den er veldig mye penere en 2014. Det er vel også noen som har nevnt at denne fikk noe bedre støyisolering.

  • Kjøper du 2016 modellen er det minimalt med ekstra utstyr fra intense+ til instyle+, tror det kun var bedre anlegg, skinnseter og oppvarming i hele frontruten (intense+ har oppvarming nedre del av frontrute).

  • Som noen andre her sier, det er ekstremt mye import på finn.no, det kan sikkert fungerer for deg, men da må du holde tunga rett i munnen for å vite hva du faktisk får av utstyr.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

elbikefun

Blir litt urettferdig å direkte sammenligne V70 og Phev`en; ettersom det er snakk om to vidt forskjellige typer biler. Har selv hatt  2007 modell Volvo XC70 tidligere. Volvoen har mer "personbil"-egenskaper; som myke veltilpassede seter og komfortabel fjæring. Mer komfortabel og "Premium" enn Phev.
Har en fem uker gammel Phev; og er veldig godt fornøyd med den. Jeg "tar den for hva den er". Suv`er i Outlander sin klasse (type Honda CRV, Toyota RAV, Kia Sportage, etc) har stivere seter og kortere sittepute; som gir lange førere litt dårligere kjørekomfort. Fjæringen er stivere og mer "støtete". Å kjøre over vaskebrett i litt fart er en "mare"; syntes jeg ;-)   Men jeg er veldig glad i Phev`en allikevel. Mitsubishi lager driftssikre biler; og jeg har ingen grunn til å tenke annet om Phev`en så langt. 4-hjulsdriften har jeg hatt god glede av mange ganger; slik januar har fortonet seg på Østlandet. Har på fire uker brukt 1500-1800 mindre på drivstoff sammenlignet med foregående bil (he he; strømmen koster jo litt den også; men overser dette litt). Jeg kjører 19 km t/ r jobb; og gjør dette på ren strøm. Med "EV"- knappen; overstyrer jeg bilens naturlige "trang" til å ville starte bensinmotoren i litt kulde. Når bilen står til lading hjemme; setter jeg på alt fra ti til tredve minutters forvarming. Setter meg da inn i god varm bil; med nesten fullt batteri (ladingen holder ikke helt tritt med forbruket ved forvarming). Vinterstid er det fint med forvarming; også når ikke tilkoblet strøm. Prioriterer da å bruke kjørebatteriet på forvarming av bilen/ forhånds-tining av ruter og tøffer rundt på bensin-drift istedenfor.
Med ditt hovedbruk på 10-20 km; har du god kapasitet til både EV-kjøring og bruk av varmluft/vifte. Du har i praksis en elektrisk drevet bil i hverdagene dine.
EV-knappen er flott; men kom vel først fom 2017 modellen. Leser om en egen modul som kan kobles til pre-2017-modeller; og gir langt på vei "EV"-knapp også i disse; dvs. reduserer innslag av bensinmotoren når dette er ønsket.
80%++ av kjøringen min kan foregå på ren strøm. Div ærender og familiebesøk med lengre kjøreavstand (80-120 km) får lavere bensinforbruk ved at der første milene går på strøm; og gir et hyggelig gjennomsnittsforbruk. Godt lavere enn med XC70`en jeg hadde.
Om du tenker så alvorlig på Phev; at du ser etter konkrete biler; så gå for en med kjent servicehistorikk. Om du ser på en bruktimportert; skal den ligge noen titusener under en norsksolgt. Pass på at den har forvarmingsfunksjonen. Den er viktig; ettersom bruk av forvarming under lading gir deg i praksis lengre kjørelengde på strøm. De nyere årgangene har til dels mange forbedringer som er verdt å merke seg. Slik som bla bedre støydemping, forbedringer i hjulppheng, etc.
Lykke til med bilvalget ditt :-)
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA