Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hos tredjepart - prosedyre? Type 2 kabel satt fast i stasjon!

Startet av Vhagar, mandag 29. januar 2018, klokken 20:46

« forrige - neste »

Vhagar

Har benyttet meg av noen lokale varianter av Grønn Kontakt sine type 2 ladestasjoner og fulgt anvisningen på de, som varierer. Men felles er jo at strømmen er brutt FØR man kobler fra kabelen både fra bil og ladestasjon. Og at man blir bedt om å avslutte lading via sms/nfc/app først. Man burde være trygg sånn sett.

Så ser jeg at det i brosjyren fra elbilforeningen som fulgte med bilen er listet opp ti råd elbilister. Råd nr. 9 sier at lading skal avsluttes i bilen - så i ladeuttak. Dette begrunnet i mindre slitasje og hindre lysbue.

Jeg har opplevd at når bilen selv avslutter lading (nådd charge limit) så registreres dette i app'en og stasjonen stopper, men den frigir ikke kontakten fra stasjonen. Resultatet er en telefonsamtale til support som frigir den (med urovekkende lite beviser).

Mulig det er annerledes for andre biler, men når jeg avslutter lading via app, så stopper også bilen å lade da den registrerer at det ikke kommer noe fra stasjonen. Sånn sett er lysbueproblemet ikke-eksisterende? Og jeg slipper at kabelen sitter fast i stasjonen.

Var dette bare en bug? Eller er dette noe jeg kan regne med hver gang jeg lader bilen til den stopper selv?

Bonus spørsmål, i samme brosjyren punkt 10 står det at man må huske vektavlasting av ladekladden for å ivareta ladestasjon. Jeg tenker da på andre tilfeller, hva med vekten av chademoadapteret som henger fra ladeporten i Tesla bilene med en tung chademo plugg til? Noen som har erfart noe slitasje på ladeporten i bilen av dette?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sjokomelk

Sitat fra: Vhagar på mandag 29. januar 2018, klokken 20:46
Så ser jeg at det i brosjyren fra elbilforeningen som fulgte med bilen er listet opp ti råd elbilister. Råd nr. 9 sier at lading skal avsluttes i bilen - så i ladeuttak. Dette begrunnet i mindre slitasje og hindre lysbue.
Gjelder bare lading med ladekabel med "kladd". Dvs. ikke napp ut støpselet av veggen først, men plugg ut kabelen fra bilen, sånn at ladeprosessen stopper.
Med "dumme" Type2-kabler gjelder ikke dette. Blir ingen lysbuer der. Strømmen blir stengt i ladestasjonen før kabelen er plugget helt ut.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

nie

Jeg har opplevd det du beskriver på Grønn kontakts sin type 2 i Røldal.
Bilen avsluttet lading og kabelen hang da fortsatt fast i laderen. Da gikk jeg bare inn på appen og avsluttet/fullførte lading. Da ble kabelen frigjort også i ladestasjonen.

Vhagar

Sjokomelk, takk for avklaringen.

Nie, jeg hadde ikke den muligheten.

App'en hadde registrert at bilen hadde stoppet ladingen og hadde avsluttet slik at jeg var ute i "startskjermen" til app'en. Ikke var det mulig å starte på nytt heller for så å avslutte. Prøvde å koble til bil igjen også uten at det gjorde noen forskjell.

Får satse på at det var en bug da, eller huske på å avslutte fra stasjon hver gang om en har muligheten.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA