Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

41 KWh tilgjengelig?

Startet av Bjoris, mandag 29. januar 2018, klokken 19:32

« forrige - neste »

Bjoris

Noen som vet om dette er brutto eller netto?

Zuexi

Sitat fra: bjoris på mandag 29. januar 2018, klokken 19:32
Noen som vet om dette er brutto eller netto?
Mest sannsynlig brutto.
Leaf 40 kWh bruker samme battericeller som tidligere Leaf modeller produsert av AESC. Tidligere modeller er oppgitt med brutto kapasitet.

60 kWh får helt ny batteritype, NCM-811, fra LG Chem.


mdeekay

Someone read out some values using Leaf Spy. Looks like 38,5 is available.

"I got up this morning and LEAF Spy'd it and got

491 GIDs
38.1 kwh available
Ahr 115.09
96.5% SOC
99.26% SOH
99.17% Hx.

What does that mean? Well, its only ONE observation but it is a GREAT preliminary picture into what I can expect with my BMS process.

I have long contended that one of the (many) factors causing advanced degradation on 30 kwh packs was a high DoD.  DoD is Depth of Discharge or in layman's terms; How much of that battery is available to move the car.

24 kwh Pack DoD;  93.6%
30 Kwh Pack DoD; 94.8%

So going back the LEAF Spy numbers.  With an ahr of 115.09, the nominal capacity of the pack is 41.432 kwh or about 534 GIDs.  This works out to a DoD of roughly 92%  IOW."

"Now, realize I have a database of ONE so its possible (probable) that my numbers will puff up a bit after I start abusing my NCTC but even if I get to my estimated 38.5 kwh available, that is still a DoD of 93%.  A very very good sign."

http://daveinolywa.blogspot.no/2018/02/as-we-all-know-my-preorder-was-for-sv.html?m=1


Trond.m

Gitt at forbruket på en Leaf ligger omtrent på samme nivå som e-Golf, så stemmer det bra med at nette kapasisteten er ca 37.5 kwh. Det er 20 % mer enn e-Golf med oppgitt 300 NEDC. 378 km NEDC tror jeg ikke gjelder 17 tom hjul. 360 km er nok mer realistisk NEDC for Tekna / LE...og selvfølgelig urealistisk i praksis.
Det som er litt spesielt er en utnyttelsesgrad på ca 95 % mot 88 % for e-Golf og 82 % for i3. Det gir meg en følelse at Nissan her har gamblet litt med levetiden for å oppnå lang rekkevidde. At de samtidig tar bort muligheten for å lade til lavere SOC gjør det ikke akkurat bedre.

Bjoris

Sitat fra: TM på mandag 19. februar 2018, klokken 07:10
Gitt at forbruket på en Leaf ligger omtrent på samme nivå som e-Golf, så stemmer det bra med at nette kapasisteten er ca 37.5 kwh. Det er 20 % mer enn e-Golf med oppgitt 300 NEDC. 378 km NEDC tror jeg ikke gjelder 17 tom hjul. 360 km er nok mer realistisk NEDC for Tekna / LE...og selvfølgelig urealistisk i praksis.
Det som er litt spesielt er en utnyttelsesgrad på ca 95 % mot 88 % for e-Golf og 82 % for i3. Det gir meg en følelse at Nissan her har gamblet litt med levetiden for å oppnå lang rekkevidde. At de samtidig tar bort muligheten for å lade til lavere SOC gjør det ikke akkurat bedre.

Vedkommende med LeafSpy kan jo ta feil, men han skriver vel 93% og mindre enn både 24 og 30 kwh batteriet så jeg er ikke bekymret for at ikke Nissan har kontroll på dette. En skal ikke glemme at de har vesentlig mer erfaring enn VW og BWM på dette området.

Jeg tror nok også de tar litt mer sjanser med batteriet uten at det gir dem noe særlig risiko. Dette med manglende kjøling er jo noe som selvsagt de også vet at ikke er optimalt, men de har heller jobbet med en kjemi som tåler dette heller enn å tilføre kostbare løsninger i bilen. Jeg syns de er fornuftig, en får iallefall veldig mye bil for pengene her ifht konkurrentene og så er det noen shortcuts som neppe blir noe problem for 99% av kjøperene og det er nok den mest rasjonelle tilnærmingen

Dag_Erik

Jeg hurtigladet to ganger i helgen;
Den ene gangen fra 28% til 75%. Fortum sier jeg puttet på 17,65Kw.

Den andre gangen fra 15% til 60%. Fortum sier jeg puttet på 16,82Kw.

Mitt regnestykke sier da at det blir 37,3 og 37,5Kw som er tilgjengelig. Så at det ligger i det området, virker sannsynlig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Bjoris

Sitat fra: Dag_Erik på mandag 19. februar 2018, klokken 09:53
Jeg hurtigladet to ganger i helgen;
Den ene gangen fra 28% til 75%. Fortum sier jeg puttet på 17,65Kw.

Den andre gangen fra 15% til 60%. Fortum sier jeg puttet på 16,82Kw.

Mitt regnestykke sier da at det blir 37,3 og 37,5Kw som er tilgjengelig. Så at det ligger i det området, virker sannsynlig.

Min erfaring er at disse tallene fra ladestasjonene er veldig misvisende. Her er også varmetap på 10% så det du får av stasjonen er ikke inn på batteriet så dermed virker dine tall veldig lave. Denne karen i England som testet mange hurtigladinger etterhverandre fikk inn strøm tilsvarende 41 kwh før tap så ikke å stole på. Har også sette dette mange ganger selv at min Leaf30 har fått totalt forskjellige tall på ca samme % lading.

En annen ting er jo at skalaen til Nissan neppe er linær, det er ialleafall slik på Leaf30 at de første 50%ene er mye mer enn de siste 50%ene...




Øyvind.h

10% varmetap? Måler de tilført effekt på AC-siden før de konverteret til DC?
Hadde forventet at hurtigladerne priset den effekten de leverer, dvs ferdig konvertert DC uten omformer-tapet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. februar 2018, klokken 13:02
10% varmetap? Måler de tilført effekt på AC-siden før de konverteret til DC?
Hadde forventet at hurtigladerne priset den effekten de leverer, dvs ferdig konvertert DC uten omformer-tapet.

Er vel litt på tynn is, det er vel en tommelfinger-regel med 10% svinn i ladeprosessen og dette betaler vel ikke eier av ladestasjonen for tenker jeg:)??

Så også han typen i England, han ladet så viste det 40 Kw inni bilen, men det må jo ha vært mer fra stasjonen...

leafnor

Sitat fra: bjoris på mandag 19. februar 2018, klokken 13:20
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. februar 2018, klokken 13:02
10% varmetap? Måler de tilført effekt på AC-siden før de konverteret til DC?
Hadde forventet at hurtigladerne priset den effekten de leverer, dvs ferdig konvertert DC uten omformer-tapet.

Er vel litt på tynn is, det er vel en tommelfinger-regel med 10% svinn i ladeprosessen og dette betaler vel ikke eier av ladestasjonen for tenker jeg:)??

Så også han typen i England, han ladet så viste det 40 Kw inni bilen, men det må jo ha vært mer fra stasjonen...
Tror ikke det, for du ser på video at han har 346volt og 105A lading. Så tror det bil viser er hva som kommer inn til bilen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA