Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stort antall nye Leaf observert på Drammen havn

Startet av Rearden86, mandag 29. januar 2018, klokken 09:05

« forrige - neste »

Bondeknøl

Det er vel BHN som er mest useriøs? De startet med depositum på eget initiativ uten at de fleste andre har hatt depositum.
Virker jo som at de fleste får LE sånn noenlunde i tur og orden, selv om Acenta har sneket seg inn sammen med LE. Uansett er LE ett mye bedre kjøp etter min mening, så jeg svelger greit den kamelen at noen får bilen før meg.

Goglex

Problemet er jo at klargjøring av Acenta fører til senere levering av LE. Kynisk spør du meg. Det var et tydelig salgsargument at de som kjøpte LE skulle få de første bilene. At selger forsvarer ventetiden med at leveringsdato ved kontraktsinngåelse (april) ikke er endret, endrer ikke grådigheten til forhandlere, som er mest opptatt av å tjene penger ved å servere nykjøpte biler på et sølvfat.

Bondeknøl

Tar den, men selgerne selger det de kan og Nissan bestemmer hva de har tilgjengelig. Selgerne vil jo ikke nekte å selge Acenta fordi at de da vil komme før LE-leveringer så lenge de klarer å levere LE på lovet tid. Selv om det er litt tvilsomt så hadde kanskje vi gjort det samme hvis vi var selgere?
Å tjene mest mulig penger vil vi jo alle......
Jo mere penger de tjener jo sikrere blir jobbene deres.

Goglex

#108
De må gjerne selge acenta som de vil og tjene penger. Men når de bruker tid på å klargjøre biler(acenta) solgt i februar, slik at jeg må vente lengre på min (le) som ble bestilt i oktober, blir det feil i mine øyne. De velger selv hva de prioriterer, og det er ikke trofaste kunder som kjenner Nissan fra før og kjøper en modell usett. Og, det er ikke (heldigvis) slik at alle som driver bedrifter setter penger før kvalitet, ærlighet og anstendighet. Dette føler jeg ikke stemmer med Bnh (follo)

hemi

Jeg bestilte første mulige dag, still waiting, husker ikke datoen, kan sjekke papirer hjemme...

Bjoris

Hyggelig mail fra selger, vår bil kom til forhandler allerede i forrige uke så den blir klar onsdag eller torsdag! Da blir det jomfrutur over fjellet fra Østlandet til Vestlandet:)

jsa061

Dette blir bra Bjoris ! Da lager du vel en grundig el-bil-blogg fra den turen? Gjerne med litt Leaf Spy data også?


Bjoris

Sitat fra: jsa061 på mandag 12. mars 2018, klokken 11:09
Dette blir bra Bjoris ! Da lager du vel en grundig el-bil-blogg fra den turen? Gjerne med litt Leaf Spy data også?

Blir rapport, men dessverre fikk jeg ikke OBD2 donglen likevel så blir uten LeafSpy, men, men. Har nettopp montert ladestasjon på leiligheten på fjellet så får vi testen den i morgen på vei hjem, dessverre er det «bare» 400v, 16A så kun 3,6 Kw på fjellet, men hjemme blir det 6,6 kWh. Bare Zappi stasjoner min får ny kabel, den kommer i april...

Vel, henting kl 10.00 i Notodden så vi må kjøre kl 0630 så leggetid her:)

jsa061

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 13. mars 2018, klokken 23:09
Sitat fra: jsa061 på mandag 12. mars 2018, klokken 11:09
Dette blir bra Bjoris ! Da lager du vel en grundig el-bil-blogg fra den turen? Gjerne med litt Leaf Spy data også?

Blir rapport, men dessverre fikk jeg ikke OBD2 donglen likevel så blir uten LeafSpy, men, men. Har nettopp montert ladestasjon på leiligheten på fjellet så får vi testen den i morgen på vei hjem, dessverre er det «bare» 400v, 16A så kun 3,6 Kw på fjellet, men hjemme blir det 6,6 kWh. Bare Zappi stasjoner min får ny kabel, den kommer i april...

Vel, henting kl 10.00 i Notodden så vi må kjøre kl 0630 så leggetid her:)

Høres bra ut. Vi? Er det en kone med på turen? I så fall anbefaler jeg at du tar Leaf-en ned til 0% - så du får pisket opp stemningen litt. God tur!

Bjoris

Trodde jeg fikk lagt ut ett innlegg kl 14 når jeg ladet i Røldal, men ser ikke slik ut. Er hjemme nå etter nesten 400 km, startet med 98% og kjørte 1100 høydemeter og 190 km før det bikket ned til Røldal, på det høyeste punktet hadde jeg 6% igjen. Når jeg stoppet i Røldal hadde jeg regenerert bort low batteri varslet og hadde 11%, kjørt 208 km! Fortsatt 400 moh fra bare 20 moh i Notodden.



Joltus


sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Bjoris

#117
Endelig på PCen, så lettere enn på mobilen med dårlig display...

Jeg hentet den i Notodden.

Flott overlevering hos Lauvstad Bil. Vi kom dit kl. 10 og kjørte igjen kl. 11. Ble mye elbilprat før vi kikket over bilen som hadde uorginale felger, men som er garantert av Nissan, disse ser mye bedre ut enn standard felgene så jeg er happy med dette.

Bilen stod å ladet når vi overtok den så den var ikke ladet mer enn til 98%. Det var pent vær, bare ett par minus (minus 8 på det meste), men det var mye smelte vann så det ble ikke optimale forhold. Jeg oppdaget litt sent også at det bare var  36 psi i dekkene, har pleid å ha opp mot 45 i de gml.

Likevel kjørte jeg helt til Røldal uten å lade, det er 208 km og over 1000 høyde meter etter 190 km, før det bikker brått nedover til Røldal som ligger på 400 moh. Notodden er bare 20 moh så jeg er meget imponert over rekkevidden. Jeg fikk første varsel om lite batteri på 9% og hadde 6% som det minste. Når jeg svinget inn på ladestasjonen, gikk batteriet opp til 11% og varsel om low battery forsvant:)

Jeg fikk dessverre problem med laderen, usikker på hva som er årsaken, jeg satte den på lading og gikk på butikken, når jeg kom tilbake så startet jeg bilen for å få varme og da stanset laderen etter ett par minutter, med info om at det var kommunikasjons feil og at bilen måtte stå av. Jeg slo den av, og den ladet 7% til før den stoppet igjen, denne gangen uten at jeg hadde startet bilen. Jeg flyttet bilen og ladet til 72% før jeg gav plassen til han med Tesla som kom rett etter meg og som også fikk problem med den laderen. Om det var feil på lader eller om det er noe med bilen vår vet jeg ikke, tipper det er laderen...

Jeg skulle lade til 80% og stoppe en time i leiligheten slik at jeg kunne starte med 80% fra Seljestad, det skulle holde de 155 km hjem. Vel, det endte med at jeg bare hadde 72% på start så selv om det er flere ladere på veiene så tenkte jeg at jeg skulle prøve om det gikk. Kjørte derfor i fartsgrense ihht spedometere så litt under i praksis og så stort sett uten varme, bare setevarme og ratt. Kom hjem med 16% så dette syns jeg var meget bra, 123wh i snitt. Det går ned de til havnivået de først 20 km, men så går det litt opp og ned, men langs havnivået så forbruket er bra, men selvsagt uten varme, men jeg mener at dette er bedre enn min Leaf30.

Bilen syns jeg er kjempefin, den er stillegåande, komfortabel, litt myk, men kan være det blir noe bedre med mer luft, dette er en smaksak og den kjører godt på tross av dette. Jeg sitter veldig godt og fikk ikke problem verken med midtkonsoll eller manglende lengdejustering av ratt.

Det er først på skikkelig dårlig vei med potholes at en merker at dette er en Leaf og ikke en dyrere bil. Jeg elsker den nye skjermen med så mye mer informasjon enn før, selv om mange biler har dette så er det ett stort sprang opp fra forrige generasjon. To kjørekomputere og også mye mer navi info rett foran nesen kjør at det er mye lettere å følge med. I motsetning til på skjermen i midtkonsollen så har en turn-by-turn display der også rest distansen kommer klart frem i motsetning til på gml Leafen. Jeg brukte 2 km pr % og regnet jevnlig på om dette forholdet endret seg, da føler jeg at jeg har kontroll på situasjon. Slik har jeg alltid gjort på Teslaene også...

Typisk, 60 km igjen 25% igjen på batteriet, en mangler altså 10 km for å 2 km pr % tankegangen, så ser jeg om dette forholdet endrer seg. Det jeg har notert meg er at det er mye enklere å holde godt mer en 2 km pr prosent fra 100 til 50 % samt på slutten, jeg syns SOC faller fortere ned mot 15% fra 50, men så kjørte jeg vesentlig lengre pr prosten på slutten...

Vel, skal se om jeg kan få tatt biler av felgene og bilen

Goglex

Hei

Skrev kontrakt på min LE 101017. Ventet lenge i spenning. Ble ved flere anledninger forsikret om at jeg kom til å være med første båt til Norge. Fikk i dag melding om at min Bil ennå ikke hadde kommet til Norge.

Noen som vet om det er mange LE som ennå ikke er ankommet landet? Må jeg kanskje vente på flere båter.


Joltus

10 oktober er jo ikke spesielt tidlig, så du må nok vente litt enda ja...

Mange som bestilte en mnd før deg som ikke har fått LE enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA