Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ferietur med Leaf 2018 40kw, Kystriksveien (Fv17)

Startet av taxAmeter, onsdag 18. juli 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

taxAmeter

Startet fra Ski med fullt batteri. Valgte å toppe opp batteriet m hurtiglader Innlandsporten Grønn Kontakt, Fortums 4kr/min utløste annen ladestategi. Ladet også på Rena for å komme fram til dagens mål: Tørresvangen. Spiste på Tynset, så da fikk vi på 3 kW med Flexilader på 48 min der. Venners hyttestrøm spanderte både overnatting og fullt batteri til neste dag.
Videre til Levanger, Grønn Kontakt hurtiglader NAF Moafjæra kan varte opp med «Lad & Bad». En kort spasertur til glitrende badeplass mens batteriet mottok 30kW på 1t02m. Campinghytte på Namsos meste stopp. Med ladekabel inn i campinghytta over natten startet vi igjen med fullt batteri, og Brønnøysund neste ladested. Grønn Kontakt Amfi Havnesenter leverte 28,65kW på 1t03m. Sandnessjøen camping med ladekabel toppet batteriet i løpet av natten igjen.
Men, neste strekning fram til Våg på Sandhornøy skulle bli litt mer hodebry. Siste lading i flg Plug Share er campingen på Nesna. Så da ble det en times stopp der for å toppe opp batteriet til siste strekk. Vi måtte ha mat og den italienske restauranten på Ørnes plugget inn ladekabel på 10A kurs mens vi spiste, god kebab hadde de også. Vi ladet ca 3kW der og var rimelig trygg på å nå Våg når vi tok ferga fra Inndyr til Horsdal.
Hadde forstatt et par mil igjen ved ankomst Våg. Vi skulle være i Gildeskål noen dager og lading av batteriet kunne kombineres med tur til Sandhornet. 365-lader på Våg fulladet batteriet på 6,5 timer. Men hadde nok planlagt med en overnatting mellom Nesna og Våg om vi hadde vært bedre organisert....

Nightmare


taxAmeter

#2
Er første langtur hvor det ikke er så tett med lademuligheter da, vi må først forstå hva som er viktig og hvor langt ned vi tør å presse restkapasiteten. Samt det å planlegge dagsetapper når det er flere fergestrekk å ta hensyn til.
Vi lærer stadig mer, dagens etappe gikk fra Foldereid Gjestehus (hvor de forøvrig presterte å ta 220 kr for å legge ut en skjøteledning for lading over natten) til Åfjord, distanse vel 240km. Fikk litt ladeangst på de siste milene fram til Åfjord hvor det var mye «opp og ned», var nede i 7 km margin på antall km til målet vs rest km på batteri. Da vi kom fram var det fortsatt 27 km igjen, så god margin tross alt. Det gjelder bare å lære seg hvordan dette funker.

Yngve

Jeg kan sterkt anbefale http://www.jurassictest.ch/GR/ for å beregne energibruken på en gitt kjøretur. Kalkulatoren tar hensyn til terrenget og gir realistiske estimat.

Velg 30kWh Nissan Leaf, endre batterikapasiteten til 37,5kWh som er nært på hva som er tilgjengelig i nye Leaf. Endre regen til 0,6 som er nærmere på riktig verdi. Endre vekten på bilen til å samsvare med antall folk og bagasje du reiser med. Så legger du inn kjøreturen fra A til B og får opp et estimat på forventet forbruk for hele turen.

Videre virker det som at den nye Leafen er konservativ på lav % lading, for vi så 10-15% forskjell på % i bilen og i %State of Charge Leafspy da vi kjørte til Ål fra Bergen nylig. Ved høy lade% var de enige, men begynte å avvike ved lav ladeprosent.

elekTrond

#4
Litt nysgjerrig på topografien der dere har vært, valgte jeg "Leaf 40" og la inn Foldereid Gjestehus og Åfjord på: goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2433574. Merket meg at det er GK og Fortum på hhv. Harran og Grong/Medjå et stykke øst for kjøreruta, ca midtveis på dagsetappen.



Glemte å se på datoen og stusset litt på at dagens etappe gikk sørover (er fint lite kjent på lokale stedsnavn oppi der), så jeg la likegodt inn reisa nordover også: goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2433576. Fant ikke Våg, så jeg brukte Gildeskål som mål og endte opp ned seks pitstop. I hjemmelekse kan du få legge inn din egen rute, med dine mellomlandinger inkl. hytte og camping. Jeg teller ±9 stopp i første innlegg?

Det er ganske ålreit å sette på satelitt/ortofoto og bare surfe rundt på øylandskapet der oppe. Jeg må nok scrolle meg gjennom resten av ruta deres også. Den minner litt en hel del om en viss
Oslo-Bodø livestream sending med TeslaBjørn. 8) :+1:




PS! Det er forresten ganske kult å plugsurfe rundt i PlugShare og titte på bilder av check-in's. Her om dagen fartet jeg Island rundt, før jeg lot meg imponere av hurtiglader-dekningen på Færøyene og Shetlandsøyene. :o Det hele begynte med et tips om å se på noen spesifikke bilder av parkeringen til ladende trillinger i Moskva:police:

EDIT: trylle bort auto-embedded dotube-video ...  ::)
'13 Mjau

taxAmeter

Takk til Yngve og elekTrond for lenker. Visste ikke om slike hjelpemidler så dette skal jeg teste. Kjekt for grønnskollinger å lære noe nytt! Sliter litt med å få det til å funke, kan de være avhengig av god dekning? Jeg prøver videre.

pilotpirx

Sitat fra: Yngve på fredag 20. juli 2018, klokken 22:49
Jeg kan sterkt anbefale http://www.jurassictest.ch/GR/ for å beregne energibruken på en gitt kjøretur. Kalkulatoren tar hensyn til terrenget og gir realistiske estimat.

Velg 30kWh Nissan Leaf, endre batterikapasiteten til 37,5kWh som er nært på hva som er tilgjengelig i nye Leaf. Endre regen til 0,6 som er nærmere på riktig verdi. Endre vekten på bilen til å samsvare med antall folk og bagasje du reiser med. Så legger du inn kjøreturen fra A til B og får opp et estimat på forventet forbruk for hele turen.

Liker den også. Dessverre stemmer topografien ikke alltid med reale høydemeter. Tromsø område f.eks. har en tunnel som krever mer høydemeter en bruen (Ryatunnel vs Sandnessund). Men på nettsida bruker den havnivå :-(

Yngve

Da ligger vel sannsynligvis feilen i Google Maps som den bruker som datagrunnlag for både kart og topografi. Har du prøvd å rapportere til Google?

pilotpirx

Sitat fra: Yngve på mandag 23. juli 2018, klokken 12:46
Da ligger vel sannsynligvis feilen i Google Maps som den bruker som datagrunnlag for både kart og topografi. Har du prøvd å rapportere til Google?

Det er mer komplisert: "topografien" er da avhengig av transportmiddel: med kajakk stemmer det, men ikke med landbaserte fartøy ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA