Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri lønner seg på stor skala også

Startet av Burger, mandag 29. januar 2018, klokken 07:46

« forrige - neste »

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ankul

Snakket med en på Tesla Grorud i dag om Powerwall og levering. Han nevnte at det bare var å bestille på Tesla sin nettside og den vil bli utlevert med det samme?

Er dette riktig? Er de blitt klare for levering i Norge?

Kan ikke se noe om at det står noe om levering på nettet? Noen som vet?
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Amigakongen

Er vel ganske dårlig butikk å kjøpe batteri i dette landet....?
2015 BMW I3 - 11800km

ankul

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 31. januar 2018, klokken 20:03
Er vel ganske dårlig butikk å kjøpe batteri i dette landet....?

Ja, nåværende tidspunkt er det nok riktig.. På sikt så tror jeg det vil kunne forandre seg. Tror nok prisen på strøm og nettleie vil stige fremover og med differensiert pris i tillegg så er nok dette noe jeg vil vurdere.

Men, tilbake til det jeg spurte om... Er det noen som vet om Tesla Powerwall er tilgjengelig i landet for montering hos kunder?
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

hsa77

Powerwall vil kanskje lønne seg når vi får nettleie basert på forbrukstoppene og strømpris som varierer gjennom døgnet. Da kan powerwall jevne ut forbruket og kanskje også kjøpe strøm når det er billig for å bruke når strømmen er dyr. Men for at dette skal lønne seg må powerwall få mange ganger så stor kapasitet, mye lavere pris og strøm og nettleie bli betydelig dyrere.

Har igrunn mer tro på å bruke elbilen som en powerwall, om få år er batteriene på bilene så store at de færreste av oss trenger mer enn halvparten til daglig bruk - da kan vi la bilen "kjøpe og selge" strøm etter som prisene varierer.  Dette ligger nok en del år frem i tid.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Electrix

Powerwall vill nok ikke bli lønnsomt i Norge annet enn på helt spesielle installasjoner.

Å kjøpe og installere en powerwall på 25kWh koster veldig mye, å flytte oppladingen av 25kWh til bilen på billigste tidspunkt koster ingenting.

Om ikke dette er nok til å justere forbruket kan du fortsette med varmtvannsberederen, varmekablene osv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

offpist

Som nevnt over er det bedre å tilpasse forbruket til tiden på døgnet hvor strømmen er billigere.
Sånn som lading av el-bil.. og varmtvanntanken kan også med fordel stå på timer slik at den varmer om natten.
Har du 200L eler lignende så holder det mer enn nok at den står på om natten.

Når det gjelder hus med solceller så får man nå betalt 1 kr pr kwh man eksporterer så da lønner det seg faktisk heller ikke med batteri bank lengre man kan like godt eksportere det man ikke bruker selv.
Sånn som oss, vi kommer langt ut i oktober-november før vi må begynne å betale for strømmen igjen etter å ligge på pluss siden i sommer månedene.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Burger

Interessant, dersom man kjøper en Tesla powerwall så kan man lade den opp på natta til 30 ør kw og selge tilbake til 1 krone på dagtid sammen med produksjon fra solcelle.

Tesla powerwall har 14kw, så 14(kw)*0,7(kr inntjent pr kw)*365(dager i året)=3577 kroner i året

Tesla powerwall koster 62000 og man må regne med 10000 +/- i montasje, så nedbetalt på *host* ~20 år dersom ingenting endrer seg.

Jeg liker å regne så jeg veit når jeg skal slå til og handle. Tenker på en powerwall II fordi jeg ikke orker å endre hvordan jeg bruker strøm. Så til 2021 så bør jeg ha spart opp 200.000 for solcelle og tesla powerwall eller tilsvarende.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på lørdag 10. februar 2018, klokken 09:44
Interessant, dersom man kjøper en Tesla powerwall så kan man lade den opp på natta til 30 ør kw og selge tilbake til 1 krone på dagtid sammen med produksjon fra solcelle.

Du får bare 1,- for de første 5000kWh hos Otovo ihvertfall. Det betyr at du har makset ut kvoten med en PowerWall og får bare 30 øre/kWh for eksporten fra solcelleanlegget ;)

Et solcelleanlegg i 10kWh-klassen vil normalt makse kvoten alene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amigakongen

@JKirkebo

Hvor mye av egen produksjon selger du? Og hvor mye bruker du selv?

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. februar 2018, klokken 10:31
Sitat fra: Burger på lørdag 10. februar 2018, klokken 09:44
Interessant, dersom man kjøper en Tesla powerwall så kan man lade den opp på natta til 30 ør kw og selge tilbake til 1 krone på dagtid sammen med produksjon fra solcelle.

Du får bare 1,- for de første 5000kWh hos Otovo ihvertfall. Det betyr at du har makset ut kvoten med en PowerWall og får bare 30 øre/kWh for eksporten fra solcelleanlegget ;)

Et solcelleanlegg i 10kWh-klassen vil normalt makse kvoten alene.
2015 BMW I3 - 11800km

jkirkebo

Sitat fra: Amigakongen på lørdag 10. februar 2018, klokken 21:36
@JKirkebo

Hvor mye av egen produksjon selger du? Og hvor mye bruker du selv?

Produserer 12-13.000kWh i året og bruker ca. 5000kWh selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA