Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med ladestasjon hjemme

Startet av automat, mandag 29. januar 2018, klokken 00:23

« forrige - neste »

automat

Jeg har en semiportabel 6-10-16A Ratio ladestasjon koblet til et industristikk i carporten. Denne bruker jeg til å lade begge elbilene (Trilling og Tesla). Jeg har noen ganger opplevd en merkelig feil, som jeg må prøve å få lokalisert.

Tesla'en kobles til, det første halve minuttet når man kan velge ladehastighet, viser bilen maks 6A ladehastighet (som er normalt). Når det halve minuttet har gått, økes maks ladehastighet til 16A, men samtidig går spenningen mot 0V. Maks ladehastighet går ned til 6A, spenningen er tilbake, og ladingen starter igjen. Ladestasjon prøver på nytt på 16A, men det samme skjer igjen. Å koble til kabel på nytt, eller ta strømmen til ladestasjon hjelper ikke. Tilslutt får jeg "charging interrupted".

Jeg prøvde å koble til Trillingen. Når tiden var ute for å velge ladehastighet, stoppet ladingen. Men bilen var fulladet når jeg prøvde, så om den stoppet pga feil eller fullt batteri vet jeg ikke. Jeg svei av litt strøm med varmeapparatet og prøvde på nytt, og da fungerte ladingen. Teslaen ville fortsatt ikke lade.

Stiller jeg ladestasjon på 6A fungerer det fint. Tesla'en lader fint med ladekladden på 13A direkte på industristikket.

Dette har skjedd noen ganger, og det som kan være en fellesnevner er dårlig vær/høy luftfuktighet. Det virker som det er Tesla'en som er rammet, men siden Trillingen ikke har samme mulighet til å monitorere ladingen, er det vanskelig å trekke noen klar konklusjon.

Kan det være noe annet enn feil på ladestasjonen?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Underlig feil. Har du kjøpt den hos oss så kan vi sende deg nytt styrekort.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA