Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

---

Startet av P85TMS, søndag 28. januar 2018, klokken 20:25

« forrige - neste »

P85TMS

---
---

jche

Jeg har montert tesla sin lader et par ganger, og den funker bra på begge disse bilene. Så i bruksanvisningen at den kan kobles sammen med en annen teslalader, slik at den ene kan brukes som slave. Antar dette betyr lastdeling, men har ikke testet...

elektrolux

Viktig å skille mellom lastfordeling som trådstarter viser til og slave løsning, som betyr at ene ladestasjonen kun gir strøm når den andre har ledig kapasitet. ( Eller i verste fall ikke lader )

Zapchargeren kan monteres opp i stedet for eller tilkoblet stikket ditt, forutsatt at de andre stikkene fjernes/blandes. Flere Zapchargere kan lastfordele denne ene kursen på optimal måte. Altså både faseballansering, Lastballansering og pause biler om det ikke er ledig kapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Har du WiFi i garasjen er nok Zaptec løsningen den enkleste.

Teslas HPWC krever jordfeilbryter B i skapet, og egentlig en separat kurs for hver ladestasjon, dessuten en kommunikasjonskabel mellom ladestasjonene.

Zaptec har jordfeilbeskyttelse i hver ladestasjon, og kan kobles til en felles kurs, men det kan ikke være noe annet på samme kurs.

Når det gjelder lastdeling vil nok disse oppføre seg temmlig likt, forutsatt at en parametrerer Zaptec riktig, slik at den ikke kobler om til enfaselading når begge lader samtidig. Har BMWen enfaselader vil den riktig nok lade raskere om begge får 16A på en fase (3,6kW i stedet for 1,8kW), men Tesla for da 3,6kW i stedet for 5,5kW. Ulempen er da at Tesla/Zaptec kobler seg om for enfase lading, den kobler ikke automatisk til bake og vil fortsette å lade med 3,6kW til neste fra/tilkobling, selv om BMWen kobles fra.

Har begge 3 faseladere kan begge få 5,5kW ved samtidig lading, og 11 kW om en lades av gangen. Parametreres Zaptc feil vil begge slå over på enfaselading 3,6kW og fortsette med dette selv den ene er ferdig ladet. Tesla HPWC har ikke slik omkobling så her vil tesal få 5,5kW når begge lader samtidig, BMW 5,5kW eller 1,8kW avhengig av om denne
har enfase eller trefase lader, og tilsvarende 11kW eller 3,6 når den lader alene.

Sitat fra: P85TMS på søndag 28. januar 2018, klokken 20:25
Har endel annet i skapet, kan vi få problemer med samtidighet?
Selvfølgelig kan dere det, men det er vel et spørsmål om hovedsikring og hva annet som finnes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA