Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

Knut Røe

Noe henger ikke helt sammen der nei. Med mindre de har en diger flåte med Teslaer da :P

Vhagar

I følge Tesla sine hjemmesider så har de 12 butikker og 11 servicesenter i Norge. Av de så er Kokstad i Bergen og Oslo North gjengangere her på forumet så langt jeg har klart å få med meg når det kommer til negative erfaringer. Resten hører man svært lite til.

Bergen/Oslo betjener helt klart største markedene, noe som tilsier at de nødvendigvis får sin prosent av misfornøyde kunder også. Jeg vil ikke frikjenne Tesla, men påpeke at lokale erfaringer ikke kan overføres til hele organisasjonen. For den er jo beviselig mye bedre hos andre lokasjoner rundt om i landet. Jeg vet at det ikke hjelper kunder i Bergen og Oslo at Sunnmøringer får god service, men at jeg får god service betyr heller ikke at jeg ikke skjønner problemene som finnes andre steder i organisasjonen til Tesla.

Tesla gjør det vanskelig for seg selv når de vet at de har bygd en alt for liten kapasitet med varierende kvalitet og samtidig pøser ut store kvanta mot kvartalslutt. Det går bra på de mindre stedene som f.eks. Ålesund, men er dømt til å mislykkes i f.eks. Bergen. For å løse dette må Telsa både redusere feil/mangler, øke kvaliteten på sine ansatte og kapasiteten på sine servicesentre. I hvertfall for å møte markedet når model 3 ruller ut. Om det ikke skjer, så vil nok forumet her flyte over av mye mer frustrasjon. 2018 og 2019 blir viktige år sånn sett.

Vedr. gjengangere på forumet som noen nevnte og spørsmålet om hvordan det forsvares oppimot opplevd kø så mener jeg at det er to forskjellige ting. For det første er det en kjent sak at man primært får frem de negative erfaringene på forum. Og vi vet at Tesla kan slite med svært mange feil til tider så det vil nødvendigvis være en del som går igjen, inntil bilene er ferdig fikset.

For det andre så betyr ikke køen i Bergen og Oslo at det er sammenheng mellom hva noen her på forumet opplever av feil og ventetid og at alle andre i Bergen og Oslo er inne for det samme med tilsvarende ventetid. Folk er til service for ulike ting og min påstand er at den primære årsaken til lang ventetid på de to stedene alene skyldes volumet i markedet lokalt i kombinasjon med for lav kapasitet. Ikke at alle kunder/biler har sammenfallende feil/mangler som det rapporteres om her på forumet nødvendigvis.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Taffelman

#32
Bilen min står på Rud i Bærum, som tidligere har fått mye skryt her på forumet, men det hjelper lite når dagens situasjon er helt annerledes.

Tesla leverte ut mange biler før nyttår, så jeg forstår at det skaper press, men det unskylder ikke dårlig organisering, manglende tilbakemeldinger, eller at de driver med konstant "brannslukking" og lar de som skriker høyest snike i køen.
X75D
TM3 LR AWD

bergie

Sitat fra: Taffelman på søndag 28. januar 2018, klokken 21:44
Fikk utlevert ny bil 5 dager før jul, etter10 dager var bilen ubrukbar pga. feil på vindusheis, en feil de fleste andre bilverksteder hadde fikset på en dag eller to.

Nå, en måned senere, er jeg fortsatt uten bil............
Fikk på lørdag identisk problem som deg. Nå står bilen på lagring hos NAF.
Spent på fortsettelsen etter å ha lest din historie...

Har du hatt leiebil hele perioden, eller er det håp om lån av Tesla? Volvoen fra Hertz føles ganske trist...

-Andreas
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Havebigfun

Min X100 skulle utleveres i romjulen - ferdig registrert på meg og betalt. Jeg hadde bestillt den fordi den trekker henger men er ellers meget fornøyd med min nåværende P85DL.
Ved overlevering har bilen ikke infrastruktur for hengerfeste mens kroken ligger i trunken. Det er en bulk i bagasjelokket, multiple innstøpte støvkorn i lakken, bulk i en dørterskel++. Bilen blir stående, lånebil ikke tilgjenglig. Etter knappe 3 uker får jeg mast meg til en lånebil- en Avensis. Nytt utleveringsforsøk på dagen 5 uker etter første forsøk. Hengerfeste tilstede men kun ca 60-70% av lakkfeilene rettet- introdusert nye lakkfeil med nupper i bagasjelokket hvor bulken nå er fjernet. Ruten på førerdøren har nå fått dype skraper - i dette område var det ingenting å utbedre(!), ny rute ikke tilgjenglig. Kromlistene over ve siders dører er også oppskrapte. De andre kromlistene har små melkeaktige prikker som ikke lar seg tørke bort, antakelig noe nedfall relatert til lakkeringen. Bilen virker delvis nedstøvd/skitten, lakken i alle døråpningene har små riper som om den er tørket over med klut med sandkorn i. Midtkonsolen er skitten- bilen har gått 13km men ser ut som en bruktbil. Begge gangene synes Tesla det er rimelig at jeg møter opp selv om det var kjente og opplagte feil/mangler som man kunne tenkt seg var en showstopper...
Dette er aktiv ødeleggelse av omdømme- i tillegg føler jeg som kunde at min tid ikke er verdt noe- har tatt 2 halve dager fri for å se på en inkomplett/skadet bil..
Tesla brenner tillit og kundeloyalitet.

CaZpaH

Hvor er dette? Hvilken teslaforhandler forholder du deg til?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

mmmilen

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 06. februar 2018, klokken 21:05
Min X100 skulle utleveres i romjulen - ferdig registrert på meg og betalt. Jeg hadde bestillt den fordi den trekker henger men er ellers meget fornøyd med min nåværende P85DL.
Ved overlevering har bilen ikke infrastruktur for hengerfeste mens kroken ligger i trunken. Det er en bulk i bagasjelokket, multiple innstøpte støvkorn i lakken, bulk i en dørterskel++. Bilen blir stående, lånebil ikke tilgjenglig. Etter knappe 3 uker får jeg mast meg til en lånebil- en Avensis. Nytt utleveringsforsøk på dagen 5 uker etter første forsøk. Hengerfeste tilstede men kun ca 60-70% av lakkfeilene rettet- introdusert nye lakkfeil med nupper i bagasjelokket hvor bulken nå er fjernet. Ruten på førerdøren har nå fått dype skraper - i dette område var det ingenting å utbedre(!), ny rute ikke tilgjenglig. Kromlistene over ve siders dører er også oppskrapte. De andre kromlistene har små melkeaktige prikker som ikke lar seg tørke bort, antakelig noe nedfall relatert til lakkeringen. Bilen virker delvis nedstøvd/skitten, lakken i alle døråpningene har små riper som om den er tørket over med klut med sandkorn i. Midtkonsolen er skitten- bilen har gått 13km men ser ut som en bruktbil. Begge gangene synes Tesla det er rimelig at jeg møter opp selv om det var kjente og opplagte feil/mangler som man kunne tenkt seg var en showstopper...
Dette er aktiv ødeleggelse av omdømme- i tillegg føler jeg som kunde at min tid ikke er verdt noe- har tatt 2 halve dager fri for å se på en inkomplett/skadet bil..
Tesla brenner tillit og kundeloyalitet.
Er det mulig at sånn kan skje?? Lakkfeil på en ny bil... jeg har ikke noe lakkfeil på min 8 år gammel (brukt)bil...

Råde

Mulig på alle nye biler, det. Tysk premium ikke unntatt...
e-Golf | X75D

Havebigfun

#38
Sitat fra: CaZpaH på onsdag 07. februar 2018, klokken 07:22
Hvor er dette? Hvilken teslaforhandler forholder du deg til?
Brumunddal- som så mange er veldig fornøyd med- til deres forsvar må jeg si at en del av feilene burde vært fanget opp ved sluttkontrollen på fabrikken- men det gjør ikke saken bedre, desverre. :o

Luring

Sak fra Kokstad i avisa BA i dag:

SitatTesla-eier etterlyser bilen sin som har
stått hos Tesla på Kokstad siden
romjulen. Tesla beklager og skylder på
kapasitetsutfordringer.
Karsten Birkeland ble lovet å få tilbake Teslaen sin 2. januar.
Over en måned senere står bilen fortsatt hos Tesla, og han
vet ingenting om hva som skjer med den eller når han får
den tilbake.
– Jeg har ringt og ringt i flere uker nå, men jeg får enten
ikke svar, eller så får jeg ikke tak i noen som kan svare
meg. Dette begynner å bli jævlig irriterende, sier en
oppgitt bileier til BA.
Gikk tom for strøm
I romjulen var bilen hans, en 2014-modell, plutselig helt død
selv om den nettopp var fulladet.
– Det kom veihjelp og ga den en boost, og da virket den
igjen. Vi mistenkte at det kunne være noe galt med
hovedbatteriet, og Tesla ble varslet. De ønsket å få den inn
for å sjekke den, og de lovet at jeg skulle få den tilbake
senest 2. januar, forklarer Birkeland.
På mobilen kan han følge med på bilens batteristatus, og 15.
januar var bilen helt tom for strøm. Ettersom den er på nett
hele tiden, selv om den står i ro, tappes batteriet litt etter
litt.
– Jeg forsøkte iherdig å få tak i dem like før bilen gikk tom for
strøm. Jeg har fått beskjed fra Tesla om at bilen aldri må bli
utladet, det kan ødelegge hovedbatteriet. Så skjer dette
mens den står hos Tesla, det er jo for dumt, sier han med et
sukk.
Han vet ikke om Tesla har gjort noe med bilen, ettersom
han ikke får tak i dem. Regningene fra leiebilfirma har
begynt å komme, og han bekymrer seg også for at det
skal bli lakkskader på bilen fordi den står i nærheten av
et anleggsområde.

Even Sandvold Roland er kommunikasjonssjef i Tesla Norge.
Han beklager at Birkeland har måttet vente så lenge på å få
tilbake bilen sin, og at han ikke har fått svar fra Tesla.
– Vi jobber med å utvide servicekapasiteten vår i Bergen. Det
har medført noe lengre ventetid for enkelte kunder, og det
er beklagelig, sier han til BA.
Han vil ikke svare konkret på hva slags planer de har for
utvidelse i Bergen, men sier de gleder seg over at stadig
flere får opp øynene for å velge elektrisk bil.
– Vi har hatt en kraftig vekst som vi må følge opp med
en utvidelse av vårt servicetilbud. Vi er svært opptatt av
at alle kundene skal få en god opplevelse hos oss, sier
Sandvold Roland.
Saken fortsetter under bildet
– Vitar ansvar
Han vet ikke hvorfor Karsten Birkeland ikke har klart å få
svar på hva som skjer med bilen sin.
– Men sånn skal selvsagt ikke kundene våre oppleve. Det
skal ikke være sånn at folk ikke får tak i oss, sier
kommunikasjonssjefen.
Han lover at de nå skal ta kontakt med kunden direkte, slik
at han kan få vite hva som skjer videre med bilen. Han vil
ikke kommentere den konkrete saken i avisen.
– Dette blir en sak mellom oss og kunden, sier Sandvold
Roland.
– Hva med Birkelands bekymringer for det tomme batteriet og
lakken på bilen?
– Dersom noe går galt med bilen mens den står hos oss,
tar vi selvsagt ansvar for det, sier han.

Tesla sier de jobber med å utvide servicekapasiteten i Bergen.

Havebigfun

Sitat fra: Råde på onsdag 07. februar 2018, klokken 14:41
Mulig på alle nye biler, det. Tysk premium ikke unntatt...
Selv om det er mulig med lakkfeil på nye biler bør man vel kunne kreve rettelse??
Man bør vel også kunne forvente at bilen er i nybilstand når den leveres?
Med nybilstand mener jeg: ingen bulker, ingen innlakkerte støv- eller sandkorn, ingen fargeforskjell mellom de ulike lakkerte partier, ingen riper, ingen skitt, alle bestillte funksjoner inntakt.
Hvor mange omlakkeringer er innafor ved ny bil?

Råde

Helt enig. Kjøpsloven sier vel noe om hvor mye man må finne seg i. De skal vel ha 2 skanser på å rette en feil før man kan heve... uten at jeg er ekspert, i ærlighetens navn.
e-Golf | X75D

Baresorgen

I dag sa vår Tesla model X100 bye-bye...tror sjelen tok ferden mot Mars sammen med resten av SpaceX...

Fikk beskjed om at lysene stod på fra flere kollegaer på jobb, gikk ut og sjekket...det stemte det. Satte meg inn for å ta en reboot/restart. Fikk til det, men bilen ville ikke starte opp. Ga feilmelding "No keyfob detected" og ville ikke sette bilen i gir - stod markert "Car off". Forsøkte også å få start med app - uten å lykkes. Kom beskjed om at jeg kunne starte, men den lystrert ikke. Kom også feilmelding om feil med styreenhet,  "Service" nødvendig...
Ringte veihjelp og fikk hyggelig veiledning fra Nederland - han konstaterte raskt at det var nødvendig å taue bilen inn.

I løpet av dagen kom NAF med en i3 lånebil, så får vi se hvor raskt Brummundal får ordnet bilen :o

Klar for å bli positivt overrasket!
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Luring

BA oppfølging på saka fra i går; dvs. det er ein ny sak:

SitatBileier BA har snakket med ønsker å
heve kjøpet. – Etter å ha eid bilen i fem
måneder, har vi kun disponert den i
omkring seks uker.

Det sier en frustrert Tesla-eier til BA.

Vedkommende ønsker ikke å ha navnet sitt i avisen,
men forteller at familiens bil nå har stått på Kokstad
siden midt i desember i fjor, uten at de vet om det er
gjort noe som helst med bilen.

BA skrev tirsdag om Karsten Birkeland som leverte inn bilen
sin til Tesla på Kokstad i romjulen. Han fikk beskjed om at
han skulle få den tilbake 2. januar, men fortsatt står bilen på
Kokstad, og Birkeland sa til BA tirsdag at han ikke hadde fått
vite hva som skulle skje med bilen eller når han kunne
forvente å få den tilbake.

– Jeg har ringt og ringt i flere uker nå, men jeg får enten
ikke svar, eller så får jeg ikke tak i noen som kan svare
meg. Dette begynner å bli jævlig irriterende, sa han.

Bilen ble kjøpt ny i september i fjor, og allerede etter fire
uker måtte bilen på verksted. Der ble den stående i nesten
syv uker før kunden fikk den tilbake. Etter å ha brukt den
nye bilen sin i tre nye uker, «gikk bilen i svart», og siden midt
i desember har den stått på Kokstad i påvente av å bli
reparert.
– Vi opplever å ikke få svar, ikke få tak i rette
vedkommende og at ingen ringer oss tilbake. Vi vet ikke
hva som skjer med bilen, sier bileieren oppgitt.

Kim Bjarthe Torsvik er en annen misfornøyd Tesla-kunde
som nå er så lei at han sier det ikke blir mer Tesla på ham i
fremtiden. Bilen hans har stått på Kokstad siden 15. januar,

og heller ikke han har fått svar på når han kan forvente å få
bilen tilbake.

– Jeg får ikke svar på mail, de svarer sjelden på telefon, og
man må fysisk stille opp på butikken for å få tak i dem. Det
er rett og slett veldig provoserende å ikke få svar, sier
Torsvik til BA.

Han beskriver også at bilen «gikk i svart» like etter at den var
fulladet.

– Vi mistenker at det kan være hovedbatteriet som ikke
virker, ettersom dørene fungerer, men bilen vil ikke
starte. Det er greit nok at Tesla betaler leiebil for meg,
men jeg kjøpte ikke Tesla for å kjøre Skoda, sier Torsvik
oppgitt.

Han sier han har vurdert å kjøpe ny Tesla, men den tanken
blir fjernere og fjernere for ham etter hvert som tiden nå
går.
– Jeg gidder ikke kjøpe ny Tesla når dette er måten de tar
vare på kundene sine. Det kommer andre elbiler på
markedet nå, så jeg tror vi skrinlegger planene om ny Tesla.
Han understreker at de ansatte han har møtt på Kokstad
virker til å gjøre så godt de kan, men han tror Tesla har vokst
for fort.

– Før kunne man stikke innom å få hjelp på timen
dersom det var noe. Nå virker det som om det har
raknet fullstendig for Tesla sentralt. De burde ta stikke
fingeren i jorden, for de vil jo komme til å miste ufattelig
mange kunder og folk vil jo ikke kjøpe Tesla når dette er
måten de blir behandlet på, sier Torsvik.

Fikk endelig bilen igjen

Tirsdag ettermiddag dro Karsten Birkeland til Tesla på
Kokstad fordi han så på appen at bilen nå var både fulladet
og flyttet til verkstedet.
– De kunne ikke si noe da, bare at de ville ringe når den var
ferdig. Og det gjorde de nå i ettermiddag, sier Birkeland til
BA onsdag i 1500-tiden.
Han tror det ble fortgang i reparasjon av bilen hans etter at
BA tok opp saken.
– Det er rett og slett veldig dårlig kundebehandling. Jeg har
fortsatt ikke fått vite hva de har gjort med bilen min, ingen
beklagelse for tidsbruken eller noe. Jeg vet ingenting om hva
de har gjort, sier han oppgitt.
Da BA snakket med ham, hadde han ikke fått tilbake
bilen ennå, den ble levert på konens arbeidsplass.
– Det er i alle fall bra at jeg ikke skal betale noe, da, sier
han.

– Vil ikke kommentere
BA har sendt kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even
Sandvold Roland, en rekke spørsmål i forbindelse med
denne saken. De har han ikke besvart, men henviser til
kommentarene han ga til BAs sak tirsdag.

Flere saker
– Vi har ikke noe mer å tilføye i sakens anledning, skriver han
i en epost.
– Vi jobber med å utvide servicekapasiteten vår i
Bergen. Det har medført noe lengre ventetid for enkelte
kunder, og det er beklagelig, sa han da.


SurSnasen

Sitat fra: Vhagar på lørdag 03. februar 2018, klokken 10:22
I følge Tesla sine hjemmesider så har de 12 butikker og 11 servicesenter i Norge. Av de så er Kokstad i Bergen og Oslo North gjengangere her på forumet så langt jeg har klart å få med meg når det kommer til negative erfaringer. Resten hører man svært lite til.

11 servicesentre på ca 20 000 biler. Det gir da ca 1800 biler pr servicesenter. Antar vi at det i snitt går halvannet år mellom hver service på disse bilene, og hver service tar 3 timer i snitt, så krever bilene 13 000 (biler årlig på service) * 3 timer = 39 000 timer verkstedtid. Fordelt på 220 arbeidsdager gir det 177 timer pr dag i behov (kapasitet). Fordelt på 7,5 timer pr ansatt behøver Tesla 24 ansatte for å betjene servicene. Dvs litt over 2 ansatte per servicesenter som blir opptatt med bare service på bilene.

Så kommer nysalg. Antar vi 6000 biler pr år (som sikkert blir høyere når Model 3 kommer), og hver bil krever 5 timer klargjøring, så blir det 30 000 timer pr år. Delt på 220 arbeidsdager = 136 timer pr dag = 18 ansatte = 1,5 pr servicesenter.

Da er vi oppe i 3,5 ansatte i verksted som jobber med service pluss klargjøring.

Hvor mange har Tesla ansatt i verkstedet på hvert servicesenter?

NB! Dette er mine antatte tall...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA