Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrekkhistorier - hvordan løser Tesla Norge dem?

Startet av mmmilen, søndag 28. januar 2018, klokken 19:09

« forrige - neste »

z4rd

#105
muggost, sikkerhet er kanskje en av hovedfaktorene til at jeg med glede hiver kone og barn inn i en TMX. Du får tolke det som du vil, og hvis det er noe tvil for deg, så er det vel ingen tvil :) Bare å droppe TMX. Det er nå et faktum at det er en av de mest sikre bilene som noensinne er blitt produsert.

Når alt dette er sagt, og for nok en gang svare på hovedspørsmålet i denne tråden, så er Tesla Norge BETYDELIG mer fremoverlente enn andre leverandører og merker når det kommer til problemløsing og imøtekommenhet, samt kompensering hvis shit hits the fan. Er dette noe du kan leve med? Det vet du best selv.

Du må ikke glemme de positive tilbakemeldingene heller, siden du faktisk spør eiere av Tesla her, ref: "Det spiller faktisk INGEN rolle hvor fornøyd dere andre er med bilene deres". Jeg vil jo påstå at det faktisk spiller en rolle :)

Generell oppfordring: Folk må lese litt mer nøye, enn å bare være opptatt av å kjøre på med sin egen tekst. Får inntrykk av at folk hopper over svar før de starter et nytt innlegg.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

#106
Fikk akkurat tilsendt video fra en kamerat som stod i vaskekø. Bakluka på bilen inni hallen åpnet seg. Det var ikke en Tesla.
Sitter fortsatt med følelsen krisemaksimering fremfor sunn skepsis.
Har kjørt så mange timer med autopilot at det for meg blir merkelig å frykte brems foran et skilt og trailer i ryggen.

Kollisjonssikkerheten er for øvrig meget god i Model X. Tror jeg hopper av diskusjonen. Velg en annen bil er min anbefaling. Med så ekstreme worst case argumenter og antakelser er det lite å gjøre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: AD på mandag 07. januar 2019, klokken 16:25
Men her har menigheten talt. Ang. konkurs/restrukturering uttalte Musk selv at de var uker unna. Så jeg tok feil, men ikke veldig mye.  ;)

For det føste snakket ham om lenge før du kom med uttalelsen din. For det andre stemmer ikke det han sa.

Så nei, du tok ikke bare delvis feil. Du tok 100% feil. Hvis den påståtte konkursen Musk snakket om skulle skjedd, ville det vært lenge før du skrev din påstand i september 2018.

Ellemelle

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 18:34
Men enn så lenge er ikke kvaliteten god nok for våre behov. Tror det får bli siste ord fra meg i denne diskusjonen. Føler jeg har fått sagt alt jeg mener nå :)
Du kom inn her og spurte om Tesla hadde forbedret seg. Den eneste negative kommentaren du har fått var fra meg(!) som nevnte at Tesla må få økt servicekapasiteten sin. I tillegg til den ene vindusviskeren, og denne oppramsingen fra Tesla-hateren AD som tidligere har anbefalt folk å selge bilen sin fordi Tesla kom til å gå konkurs.

Basert på disse tilbakemeldingene har du nå altså besluttet at kvaliteten ikke er god nok for deg.

"Kjempetroverdig"

PS! Kirkebø sin Model X begynner å bli gammel, så vindusvisker-gate vil ikke nødvendigvis gjelde på nye Model X.

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på mandag 07. januar 2019, klokken 20:27
Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 18:34
Men enn så lenge er ikke kvaliteten god nok for våre behov. Tror det får bli siste ord fra meg i denne diskusjonen. Føler jeg har fått sagt alt jeg mener nå :)
Du kom inn her og spurte om Tesla hadde forbedret seg. Den eneste negative kommentaren du har fått var fra meg(!) som nevnte at Tesla må få økt servicekapasiteten sin. I tillegg til den ene vindusviskeren, og denne oppramsingen fra Tesla-hateren AD som tidligere har anbefalt folk å selge bilen sin fordi Tesla kom til å gå konkurs.

Basert på disse tilbakemeldingene har du nå altså besluttet at kvaliteten ikke er god nok for deg.

"Kjempetroverdig"

PS! Kirkebø sin Model X begynner å bli gammel, så vindusvisker-gate vil ikke nødvendigvis gjelde på nye Model X.

Mulig jeg formulerte meg feil altså, men det var bare viskerbladet som forsvant. Ikke hele armen. Tesla brukte 1 minutt på å montere et nytt, og 15 minutter på papirarbeidet ;) Jeg fikk jo lade så lenge, så jeg var ikke stresset ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Problemet med innlegg som AD er at han later som at alle andre biler er feilfri og Tesla har masse tull. Men så enkelt er det ikke - alle bilmerker har problemer - også porsche!

Om muggost tror bilen bryter sammen og at familien får store problem kun i en Tesla - husk nå at NAF ble stiftet i 1924 og det har vært enormt med motorstopp siden den tid! Også lenge før Tesla ble oppfunnet...

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Det er nok ganske sannsynlig riktig at Tesla har under gjennomsnittlig pålitelighet, men det er altså ikke slik at under gjennomsnittlig pålitelighet er det samme som at bilen har elendig pålitelighet. (Personlig har jeg etter 58k km opplevd noen småfeil, men ingenting som har påvirket min bruk av bilen.)

Må man ha bil med best mulig pålitelighet kan man gå for f.eks Lexus, men selv om man skulle gå for Lexus er det ingen garantier for at man ikke vil oppleve feil. Kanskje til og med alvorlige feil, som at bilen plutselig stopper på motorvei. Må man altså ha en bil som man kan være 100% sikker på at alltid fungerer, så har man *ingen* alternativer. En slik bil finnes ikke.

En del av grunnen for mitt valg av Model X er sikkerheten. For noen år siden var jeg i en ulykke der føreren av en møtende bil sovnet, og bilen kom over i mitt felt, rett mot meg. Jeg klarte å svinge ut såpass at den traff bilen vår (Honda CR-V) i siden i stedet for i fronten, og det reddet kanskje livet mitt. Men fortsatt rullet CR-Ven rundt, pga veldig høyt tyngdepunkt, og jeg og kona hadde begge vondt i nakken i opp mot et år.

Model X er en av de tryggeste bilene som er laget, noe den har bevist over de seneste årene. Den har latterlig lavt tyngdepunkt, som gjør at den vil nesten aldri rulle rundt. Og skulle man få en møtende bil i fronten, så gjør de 2500 kg at det vil som regel være den møtende bilen som "taper". Kjekt når man må bevege seg rundt på veier fylt med idioter som fyllekjører, sovner bak rattet, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 18:34Nei. Du tar feil. Det handler om sikkerhet.

Dette handler om min kone, mine barn, våre venners barn og min egen sikkerhet. Noen av feilene som blir rapportert om er faktisk sikkerhetskritiske. De kan være farlige. Sånn som de bakdørene som åpnet seg i vaskehallen. Hva om mine barn hadde sitti bak der når dette skjedde? Eller autopiloten som plutselig bråbremset for et skilt, eller den i en nedoverbakke med lastebil tett oppi ræva?
At bakdørene åpner seg er brukerfeil. Man bør definitivt låse bilen mens den vaskes, eller så kan børster/høytrykket aktivere dørhåndtakene. Det vil ikke alltid skje, men risikoen er definitivt til stede.

Og bråbremsning er ikke unikt for Tesla. Det er ikke helt uvanlig at skjer på biler med autobrems, da autobrems-systemet kan overreagere. Om man vil eliminere risikoen for at dette skjer kan man velge bil uten autobrems, men om sikkerheten totalt sett forbedres kan i så fall diskuteres... I disse dager får ikke nye biler fem stjerner i Euro-NCAP uten autobrems, så da må man velge bil med maks fire stjerner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Bråbremsing er definitivt vanlig hos andre bilmerker.. har erfaring med adaptiv cruise controll/nødbrems i Mitsubishi Outlander som bråbremser.. Ubehagelig ja, men ikke særlig farlig.

Råde

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 08. januar 2019, klokken 10:42
Bråbremsing er definitivt vanlig hos andre bilmerker.. har erfaring med adaptiv cruise controll/nødbrems i Mitsubishi Outlander som bråbremser.. Ubehagelig ja, men ikke særlig farlig.
Og VW Golf og VW Passat og Mercedes BED og.... listen er lang. Tesla er ikke den værste på det. Enig med dere andre. Sikkerhet er ikke noe man velger tesla bort på. Følelsen av beta-testing kan være. Og kanskje serviceapparatet hvis man har bil med feil. Men ikke sikkerhet...
e-Golf | X75D

boxer72

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 08. januar 2019, klokken 10:42
Bråbremsing er definitivt vanlig hos andre bilmerker.. har erfaring med adaptiv cruise controll/nødbrems i Mitsubishi Outlander som bråbremser.. Ubehagelig ja, men ikke særlig farlig.
Ikke ubehagelig for du opplever det i 50 tonn Scania på vinterføre..
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Tiger123

Sitat fra: muggost på mandag 07. januar 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 17:45
Din umiddelbare reaksjon er altså rett på worst case scenario? Alt kunne vært verre, og hva da?

Den ene bakdøren min ville først ikke åpne seg før jul etter at jeg høyttrykksspylte bilen i selvvask hvorpå tempen falt til -8 påfølgende natt. Min umiddelbare tanke var ikke "tenk om dette hadde skjedd på finnmarksvidda med barn i bilen". Jeg tenkte "nå har døren frosset fast, slik jeg opplevde etter vask av blant annet min gamle VW Passat.
Med litt hjelp gikk døren opp, og etter et par dager forsvant problemene når pakninger og låskasse hadde tørket.
Kanskje dette handler litt om hva slags person man er? Noen er negative av natur og tenker worst case. Andre tar utfordringer på strak arm.

Haha! Jeg har bodd 10 år i Finnmark, så jeg lærte raskt å ikke vaske bilen med høytrykksspyler på vinteren (men jeg har gjort det èn gang altså) :)

Poenget mitt er bare at JEG har behov for driftssikkerhet fremfor alt det andre. Nå har jeg kjørt Nissan Leaf, helt uproblematisk, i 6 år og er såre fornøyd med den, men vi har også en fossilbil som jeg tenker å bytte ut snart. 7 seter og hengerfeste må byttes ut med 7 seter og hengerfeste. Helst elektrisk. Det er bare X som kan fylle dette behovet pr i dag.

Men når jeg er på jobb, så må jeg være rimelig sikker på at kona ikke blir støkk utafor turnhallen med egne og andres barn og en bil som ikke virker. Det spiller faktisk INGEN rolle hvor fornøyd dere andre er med bilene deres, JEG har behov for å vite om faktiske forhold rundt driftsikkerhet. Jeg har ingen bedre måter å gjøre det på enn ved å komme hit å spørre. Da har jeg faktisk mer behov for innspill av AD's slag enn en del av de andre som er kommet, feks denne:

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 17:45
Kanskje dette handler om hva slags person man er. Noen er negative av natur og noen tar utfordringer på strak arm.

Nei. Du tar feil. Det handler om sikkerhet.

Dette handler om min kone, mine barn, våre venners barn og min egen sikkerhet. Noen av feilene som blir rapportert om er faktisk sikkerhetskritiske. De kan være farlige. Sånn som de bakdørene som åpnet seg i vaskehallen. Hva om mine barn hadde sitti bak der når dette skjedde? Eller autopiloten som plutselig bråbremset for et skilt, eller den i en nedoverbakke med lastebil tett oppi ræva?

Alle dere som er EARLY ADOPTERS har med stor sannsynlighet satt dere godt inn i hvordan bilen virker og bruker mye tid her på forumene og på nett ellers for å finne ut av ting. Kan jeg regne med at fruen klarer seg på egen hånd når jeg er på jobb og ikke kan hjelpe pr telefon? Etter vel mye tid her på Tesla forumet har jeg vel kommet frem til svaret. Nei, hun kommer ikke til å klare det. Kommer JEG til å klare det? Ja, sannsynligvis, men jeg ønsker alikevel høyere driftsstabilitet enn det Tesla kan tilby for øyeblikket.

Jeg ønsker Tesla alt vel for de har virkelig vært en gamechanger i bilindustrien og med model X har de virkelig klart å omdefinere konseptet 'bil.' Jeg synes særlig Ford har vært en gjenstridig gjeng som utelukkende har prøvd å stikke kjepper i hjula til elbilindustrien. Det er synd, for de lager jo gode biler, men det er ingen tvil om at batteri-elektriske biler kommer til å vinne denne kampen, foreløpig godt ledet av Tesla. Men enn så lenge er ikke kvaliteten god nok for våre behov. Tror det får bli siste ord fra meg i denne diskusjonen. Føler jeg har fått sagt alt jeg mener nå :)

Hahaha, som Ellemelle skriver så er antall negative erfaringer 1, positive telte jeg til 4. Da tar du avgjørelsen basert på denne ene kommentaren.. :blank:

Pinlig......?

Råde

Skjønner egentlig muggost godt. Det handler om hvor mye du vekter hver erfaring. Da kan negative komme opp i 10 vektede poeng mens positive 1, selv om utgangspunktet var ennerledes. Jeg er dog motsatt og vekter annerledes.
e-Golf | X75D

Skjøteledning

Når det gjelder drifsikkerhet i forhold til driftstans tror jeg ikke Tesla kommer så dårlig ut i forhold til andre merker.
Når det gjelder antall feil så tror jeg nok at de havner lagt nede på listen(dørhåndtak, panotak, Mcu som fryser etc.)
Feil som ikke nødvendigvis gjør at bilen ikke er kjørbar, men like fullt irritertende

Hadde selv en Golf TDI 2011 kjøpt ny, fulgte alle servicer, kun langkjørt.
Hadde to driftstans på den i løpet av fire år, måtte hentes av NAF bergningsbil
Og bli kjørt til Møller.

Har kjørt Model S i 110.000 km. Tre år, ingen driftstans, kun et par småfeil som kunne tas på service.

VW har laget Golf i over 40 år og skulle tro at bilene deres da var bulletproof,
Men det er de ikke.

Aldri noen garanti for å få en 100% driftsikker bil uansett hvilket merke du velger.

Øggen

Har no sia 2014 kjørt over 200.000km med Tesla. Fordelt på 4 bila, men uansett.
Naturligvis hatt en del små plunder i starten, men ALDRI driftsstans. Blitt mindre og mindre teknisk tull med bilane, og no har ej mest software tull.
Ei takluke på første P85'n som ikkje ville lukke seg heilt, men gaffa den nok igjen til å kunne kjøre til verksted.
Nok en gang, ALDRI driftsstans.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA