Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilke tilvalg skal du ha?

Startet av Vesel, tirsdag 23. januar 2018, klokken 21:20

« forrige - neste »

Vesel

Lurer på hvilke tilvalg som blir mest populære her i landet

Selv skal jeg garantert ha lakkering, premiumpakke, originale vinterhjul og autopilot. Kjøper FSD også når det er klart, men trolig ikke før.

Vurderer LR-batteri, AWD, smart air suspension, 19"-sportshjul og tilhengerfeste også, men har ikke bestemt meg ennå. Elon Musk har twitret at prisen på AWD skal bli under $5000, men også at at smart air suspension henger sammen AWD. Tolker det dit hen at de kanskje vil selges sammen som en pakke. Får man begge deler for under $5000 så virker det interessant for meg, men blir trolig for dyrt med disse tilvalgene hvis ikke. Kjøper jeg air suspension vil jeg også ha de lekre lyse 19"-sportsfelgene, for da gjør det ikke så mye at det er lite demping i dekkene. Mange av dagens eiere rapporterer om stiv fjæring.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ladov

Bare en ting på denne lista jeg *må* ha, autopilot. Utenom lista så er takboks et must. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

Man får aldri i pose og sekk - høy vekt gir utfordringer. Luftfjæring er hovedsakelig for høydejustering. Model X er stumpete selv om den har luftfjæring. Understellet er ikke avansert nok. Jeg tror en variant av BMW sitt adaptive drive hadde gjort underverker på batteribilene, men det hadde fjernet mye av enkeltheten med elbilkonseptet... ;)

Jeg vet ikke hva jeg kommer til å velge på Model 3, kommer helt an på om jeg kjøper for å bytte ut e-Golf som bil nummer to eller om den blir hovedbil for foreldrene mine.

Amoss

Blir vanskelig å svare på dette her :p

Strengt talt er det ingenting jeg MÅ ha. Sort SR med standardhjul og standard interiør er alt jeg strengt talt trenger...

... men på den annen side har jeg tildels (men ikke udiskutabelt) lyst på det meste ellers ;)  Så her må jeg se både hva prisene blir i praksis i NOK, hvor langt jeg har kommet i spareprosjektet og tildels avgjøre etter å ha sett/prøvet bilen med de forskjellige tilvalgene.

F.eks. ønsker jeg PUP, inklusive "treplanken" som andre kritiserer, men vil IKKE ha skinnseter. Og vet jo heller ingen ting om hvordan standard interiøret blir.
Velger jeg en annen lakkfarge enn sort - av de jeg synes er aktuelle - så synes ikke jeg at de mørke standard felgene er like kledelige, men jeg ønsker meg ikke 19" hjul. Men de kan etter min mening fungere greit med standard stort lakk. Så ja, kan komme til å velge standard stort for å slippe å måtte velge 19" hjul... Samme dilemma vil også omfatte vinterhjul så klart. For begge deler kan jeg kanskje kjøpe tredjeparts felger og selge standardfelgene som kommer med bilen. I så fall ender jeg nok opp med enten blå eller rød.
AWD, hengerfeste og LR er "kjekt å ha", men ikke noe jeg ha for mitt bruk. Så om de er verd den ekstra prisen må rett og slett vurderes når jeg kjenner prisen.
Om bilen er så stiv som ryktene skal ha det til så kan luftfjæring være aktuelt dersom de er mykere (men det må i så fall testes før konfigurering), og prisen ikke er avskrekkende.

Autopilotene er vel det eneste jeg kan svare sikkert på - de skal jeg IKKE ha.
Model S 85D

ganton

De viktigste ønskene prioritert:
1. Long range
2. AWD
3. Autopilot
4. Lakk
5. Ikke skinnseter

Men får vel god tid til å gruble, blir vel beste fall høsten 2018 man skal ta disse valgene... ;)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

THE

Egentlig hadde jeg tenkt å ha Model 3 som hovedbil, og hadde da valgt LR med full pakke unntatt FSD.

Når jeg gikk på en smell og kjøpte X100D, så har jeg hovedbil i mange år, og vurderer om vi skal kjøpe en M3 som bil nr 2. Da blir det i så fall minste batteripakke uten noen tilvalg. Evt. hvis man må ha et spesielt tak for å få takstativ, så bli nok det lagt til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mazzbot

Hadde opprinnelig bestemt meg for dette

LR
PUP
Blue metallic

Liker veldig godt skinnseter , men usikker på om PUP er verdt pengene .

Hvorfor er Tesla så treige med å lansere norske priser ? Ganske lei av dårlig informasjon fra Tesla !!

Har TM3 isofix ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Jejl

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 24. januar 2018, klokken 08:37


Hvorfor er Tesla så treige med å lansere norske priser ? Ganske lei av dårlig informasjon fra Tesla !!



Antar det er fordi dollaren og den norske kronen varierer såpass mye i verdi at det bare hadde blitt ekstraarbeid å lansert en pris nå som de snart må endre på.

georglu

Jeg lurer litt på om jeg kommer til å kjøpe P-utgaven. Den må jo bli skikkelig rå med en lettere og mindre bil.

Hva tror man en PLRD med "alt" (minus FSD) kommer til å koste? 500k-600k eller mer?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

Tror det skal godt gjøres at den havner under 600k, men det blir bare gjetting fra min side, har ikke regna på noe som helst. Vet bare at det er begrenset hvor mye dyrere den kan være. I USA vil den konkurrere mot f.eks. BMW M3 og M4, som ufattelig nok starter på rett over 500k norske kroner og har ytelser rundt 4 sek på 0-100.

På Model S er prisforskjellen fra 100 til P100 rundt 250 000,- (400k fra 75 til P100). I kroner bør forskjellen være mindre, men kanskje lignende i prosent?

georglu

Sitat fra: gr på onsdag 24. januar 2018, klokken 10:27
På Model S er prisforskjellen fra 100 til P100 rundt 250 000,- (400k fra 75 til P100). I kroner bør forskjellen være mindre, men kanskje lignende i prosent?

Er det en premium på ca 25-30% for 100 -> P100?

En fullspekka Model 3 (dog uten AWD) koster i dag ca. USD 60k eller ca. 470.000 kr i dagens kronekurs. Om vi legger på 30% på dette beløpet, så kommer vi opp i overkant av 600.000 kr. En pris på over 600.000 kr, men under 700.000 kr er nok ikke så galt gjettet.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Sjekket nettopp designstudio. En "fullspekket" Model S 100D (minus FSD, barneseter og vinterdekk) koster ca 970.000 kr. Legger jeg på P koster den ca 1.210.000 kr. Dvs. ca 25% påslag, så kanskje ikke så veldig galt å regne med 30% på dagens "fullspekkete" Model 3.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Rolf Gjerdsjø

For min del ser jeg for meg cirka samme oppsett som på S'en, da den jo ble bestilt etter min smak.  ;)

- Long range
- Premium
- AWD
- AP
- Hengerfeste
- Metallic
- 19" felg
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Vesel

Sitat fra: georglu på onsdag 24. januar 2018, klokken 09:54
Jeg lurer litt på om jeg kommer til å kjøpe P-utgaven. Den må jo bli skikkelig rå med en lettere og mindre bil.

Hva tror man en PLRD med "alt" (minus FSD) kommer til å koste? 500k-600k eller mer?

Trolig mer. Mitt grove, noe optimistiske anslag for pris med dagens full pakke kommer på ca 535 000 kr.

Har tatt utgangspunkt i Model S i dag, og brukte samme Tesla-dollar på alt. Feilkilder ved beregningene mine:

  • Leveringskostnader vil nok utgjøre en større andel av prisen på 3 enn S, som øker Tesla-dollaren
  • Prisen på tilvalgene er lavere enn Tesla-dollaren, tilnærmet dollarkursen
  • Endring i dollarkurs
  • Mulig endring i hvordan Tesla beregner prisene sine
  • Usikker $-pris på AWD og smart air suspension
  • Vinterhjulene virker for lavt priset. MVA?
  • +++
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

georglu

#14
Sitat fra: Vesel på onsdag 24. januar 2018, klokken 12:22
Sitat fra: georglu på onsdag 24. januar 2018, klokken 09:54
Hva tror man en PLRD med "alt" (minus FSD) kommer til å koste? 500k-600k eller mer?

Trolig mer. Mitt grove, noe optimistiske anslag for pris med dagens full pakke kommer på ca 535 000 kr.

Om vi legger 25% på dette (som er premium for P100D fra 100D), så gir det ca 667.000 kr for en PLRD hvis samme tillegg (i prosent) gjelder. Med 240.000 kr ekstra (som er det man betaler i følge design studio), så blir totalen ca 775.000 kr. Jeg tror (og håper) at vi ender på en pris nærmere 667.000 kr enn 775.000 kr.

Ellers er jo 775.000 kr ganske tett på en "fullspekket" (760k for alt minus FSD, barneseter og med standardhjul) Model S 75D, som kanskje ellers ville vært alternativet mitt om jeg skulle gått for Model S. Da frister det jo en del mer med en supersprek litt mindre bil.

EDIT: Ser vinterhjul er med i estimatet ditt, så da må 25% legges på ca 514.000 kr (uten 21k for vinterhjul), så det gir ca 663.000 kr inkl. vinterhjul. Marginal forskjell riktignok.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA