Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til Model X fra Ford S-max?

Startet av Mabe, tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:06

« forrige - neste »

THE

Jeg har når kjørt ca 80000 km elektrisk siden april 2015. 2,5 år og knapt 65000 km i Zoe og 4 mnd. og 15000 km i Tesla X. Jeg har ingen opplevelser der jeg føler at andre har vært provosert over at jeg kjører elbil. Jeg kjører nok mer "korrekt" i elbil enn jeg har gjort med fossilbil mtp. å ikke provosere.

Jeg kan heller ikke si jeg merker forskjell i holdninger til medtrafikanter om jeg kjørte liten billig Zoe eller stor dyr Tesla. Jeg har hatt mange flere ekle opplevelser i trafikken når jeg har kjørt fossilbil enn når jeg har kjørt elbil, men så har jeg også kjørt fossilbil nesten ti ganger så lenge og mange flere km. Selv om man kommer opp i en situasjon der noen presser seg fram, nekter å slippe deg inn i kø, sniker i rundkjøring osv., så behøver ikke det være fordi du kjører elbil. Det finnes rett og slett mange egositiske mennesker i trafikken, og de bryr seg stort sett ikke om hvilken bil andre kjører der de presser seg fram i strid med alle mulige trafikkregler og totalt blottet for folkeskikk. Og ja, en del av de egoistene kjører også elbil, og flere av dem vil etterhvert bytte til elbil uten at jeg tror de blir mer tålmodige og høflige i trafikken av den grunn.

Jeg ville i alle fall ikke bestemt meg for ikke å bytte til elbil basert på at andre trafikanter kanskje ikke liker elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Sitat fra: Mabe på torsdag 01. februar 2018, klokken 08:52
fikk en følelse av at bilen provoserte noen av medtrafikantene med sin blotte tilstedeværelse. Er dette noe flere har opplevd?
Bare når jeg kjører med campingvogn og akser fra BMWer  :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nasatech

Apropos X90 så ligger der en demobil på http://teslainventory.teslastats.no/ nå som er X90. En S også ;)

Mabe

Har endelig fått sett syv-seteren live. Adkomst til tredje raden er kronglete. Kommer derfor til å gå for seks-seter.

Nasatech

Sitat fra: Mabe på fredag 16. mars 2018, klokken 16:19
Har endelig fått sett syv-seteren live. Adkomst til tredje raden er kronglete. Kommer derfor til å gå for seks-seter.

Smart. Var derfor jeg valgte 6-seter også.

dypen

#35
Sitat fra: Mabe på torsdag 01. februar 2018, klokken 08:52Har aldri tidligere kjørt en så dyr bil, eller elbil, men fikk en følelse av at bilen provoserte noen av medtrafikantene med sin blotte tilstedeværelse. Er dette noe flere har opplevd?

Kjører daglig bil i samme prisklasse, har aldri hatt den følelsen men farge, type og størrelse gjør at min bil forsvinner i mengden. Vurderer Tesla kjøp og har over tid fulgt litt med, har også hatt mulighet til å prøvekjøre både S og X. Etter å ha kjørt Model X i en helg sitter jeg igjen med samme følelse, det samme skjer når jeg lufter mine bil planer for kollegaer, venner og familie. Argumentene kan være at du ikke bidrar til fellesskapet som de med fossilt drevet bil men her møter de seg selv i døra på andre områder.
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

olavxxx

Sitat fra: dypen på mandag 19. mars 2018, klokken 14:49


Kjører daglig bil i samme prisklasse, har aldri hatt den følelsen men farge, type og størrelse gjør at min bil forsvinner i mengden. Vurderer Tesla kjøp og har over tid fulgt litt med, har også hatt mulighet til å prøvekjøre både S og X. Etter å ha kjørt Model X i en helg sitter jeg igjen med samme følelse, det samme skjer når jeg lufter mine bil planer for kollegaer, venner og familie. Argumentene kan være at du ikke bidrar til fellesskapet som de med fossilt drevet bil men her møter de seg selv i døra på andre områder.

Mabe

#37
Da har kona fått prøvekjørt og vi fikk låne bilen over natta (75D). Har alltid sagt at hvis bilen kjennes like god ut å kjøre som den man allerede har, så er den mye bedre. X'en kjentes litt bedre ut en SMaxen. Kjørte vel rundt 15 mil og testet både hjemmelading og SC. Gikk tilbake til SMaxen dagen etter og det var en ordentlig nedtur. Så nå er rød X100D 6-seter med krem interiør og karbon bestilt, med estimert levering august.

Nasatech

Sitat fra: Mabe på søndag 29. april 2018, klokken 14:57
Da har kona fått prøvekjørt og vi fikk låne bilen over natta (75D). Har alltid sagt at hvis bilen kjennes like god ut å kjøre som den man allerede har, så er den mye bedre. X'en kjentes litt bedre ut en SMaxen. Kjørte vel rundt 15 mil og testet både hjemmelading og SC. Gikk tilbake til SMaxen dagen etter og det var en ordentlig nedtur. Så nå er rød X100D med krem interiør og karbon bestilt, med estimert levering august.

Så bra :) Gratulerer med bestilling :)

Luftventil

Sitat fra: Mabe på søndag 29. april 2018, klokken 14:57
Da har kona fått prøvekjørt og vi fikk låne bilen over natta (75D). Har alltid sagt at hvis bilen kjennes like god ut å kjøre som den man allerede har, så er den mye bedre. X'en kjentes litt bedre ut en SMaxen. Kjørte vel rundt 15 mil og testet både hjemmelading og SC. Gikk tilbake til SMaxen dagen etter og det var en ordentlig nedtur. Så nå er rød X100D 6-seter med krem interiør og karbon bestilt, med estimert levering august.

Grattis! Kult fargevalg.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA