Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til Model X fra Ford S-max?

Startet av Mabe, tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:06

« forrige - neste »

Nasatech

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 23. januar 2018, klokken 23:14
Noen ting å være obs på med Tesla:
Model X har ikke så mye takhøyde i midten av rad 2, der takets "bjelke" går. (Vil tro motorene ligger inni der også?). Vet ikke helt hvordan falkevingedørene styres, hvis noen vet om noen bra "innsidevideoer"; legg gjerne inn her :P Vil tro makshøyde til person i midten av rad 2 bør være nær 180cm for å ikke ta oppi taket med hodet. Rygglengde vil jo variere litt, men jeg tar oppi og er 183cm.


Du må ha veldig lang rygg! Sønnen min er 197 og sitter helt fint på 2. rad :)

Øyvind.h

Jeg tar oppi i midten og er 186. Svogeren min tar godt oppi og er 188.
På sidene derimot går det utmerket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: jlan på onsdag 24. januar 2018, klokken 16:32
Jeg kjører fortsatt med denne løsningen - ser ikke ut til at det kommer noe fra Tesla:
Ganske utrolig at man skal måtte kjøre rundt med hjemmesnekrede løsninger for essensiell funksjonalitet på en bil til en million. Å klare å lage verdens mest avanserte bildører har de klart, men å lage noen fester og en rollo som ser grei ut, det ble for vanskelig. Har veldig mye respekt for mye av det Tesla har gjort, men de har noen prioriteringer som irriterer.

Nasatech

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. januar 2018, klokken 17:43
Jeg tar oppi i midten og er 186. Svogeren min tar godt oppi og er 188.
På sidene derimot går det utmerket.

I midten? Trodde det var snakk om 6-seter?

Øyvind.h

Sitat fra: Nasatech på onsdag 24. januar 2018, klokken 21:20
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. januar 2018, klokken 17:43
Jeg tar oppi i midten og er 186. Svogeren min tar godt oppi og er 188.
På sidene derimot går det utmerket.

I midten? Trodde det var snakk om 6-seter?

Det ville vært merkelig, ettersom 6-seter ikke har noe sete i midten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mabe

Jeg hadde egentlig slått fra meg 6-seteren, men da prøver vi begge. Ikke alltid like lett å være objektiv når man igjen har fått bildilla, så greit med input fra forumet før prøvekjøring. Når det gjelder MX så er jeg fortsatt usikker på om det er forelskelse eller ølbriller.

Råde

Sitat fra: Mabe på torsdag 25. januar 2018, klokken 09:24
Når det gjelder MX så er jeg fortsatt usikker på om det er forelskelse eller ølbriller.
Hva er forskjellen?  8)

Man får jo inntrykk av mye tull på forumet, men det ruller altså en god del rundt som ikke blir klaget på eller satt på Finn i desperasjon...
e-Golf | X75D

Øyvind.h

Sitat fra: Mabe på torsdag 25. januar 2018, klokken 09:24
Jeg hadde egentlig slått fra meg 6-seteren, men da prøver vi begge. Ikke alltid like lett å være objektiv når man igjen har fått bildilla, så greit med input fra forumet før prøvekjøring. Når det gjelder MX så er jeg fortsatt usikker på om det er forelskelse eller ølbriller.

Synes den er kul jeg :) Det viktigste er hva man synes selv. (Men X`en trenger litt størrelse på felgene! Og spolieren må stå oppe for å bryte opp kinderegg-fasong).



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mabe

Sitat fra: Råde på torsdag 25. januar 2018, klokken 09:45
Sitat fra: Mabe på torsdag 25. januar 2018, klokken 09:24
Når det gjelder MX så er jeg fortsatt usikker på om det er forelskelse eller ølbriller.
Hva er forskjellen?  8)

Man får jo inntrykk av mye tull på forumet, men det ruller altså en god del rundt som ikke blir klaget på eller satt på Finn i desperasjon...

Har et ambivalent forhold til utseendet. Når det gjelder «alle» feilene, ser det ut til at mye er p.g.a dårlig kvalitetskontroll (voksesmerter?), ikke underliggende dårlig design. Har heller aldri kjørt premiumbil, så godtar nok ei ripe eller to, uten å fly i taket. I tillegg, de som ikke har problemer (majoriteten?) hører vi ikke så mye ifra.

Holraven

Sitat fra: Mabe på tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:06
Vi er i ferd med å vokse ut av Forden, og trenger derfor en større sju-seter. Vi trenger plass til to voksne og fire barn.

Spørsmålet her er eigentleg kor mykje bagasje du tenkjer å frakte saman med fire born. Viss de skal på familietur har ein seksseter litt plass mellom setene på andre rad og ein smule bak tredje rad, men det er ikkje rom for mange store kolli. Ein sju-seter kan på den andre sida ha eit tredjeradssete nedfelt, men det blir heller ikkje rare plassen. Som kjent er takboks ikkje ein stor suXess, men hengarfesteboks kan sjølvsagt leggjast til.

Viss de skal ein tur på hytta eller liknande tenkjer eg at "frunken" går med til helgehandelen, så alt av annan bagasje må inni bilen - eller på hengarfestet. Det er her skoen trykkjer - ikkje i seteplassen. Bilen er ein ålreit seks-/sjuseter, men bagasjeplassen kan ikkje samanliknast med ein kassebil - ikkje minst grunna den skrå bakruta og mangel på lastsikring...

Eg ville påstå at sjuseteren er meir praktisk enn seksseteren, sjølv om sistnemnte kanskje kan vera meir behageleg for dei bakerste passasjerane i det daglege. På langturar er sannsynlegvis "beinplassen" mellom setene på andre rad uansett fylt med bagasje, så då forsvinn den fordelen.
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

o.b.lix

Sitat fra: Holraven på torsdag 25. januar 2018, klokken 11:07
eller på hengarfestet.

Da kan jeg anbefal thule sin https://www.tocn.no/medlemsfordeler-hos-bilxtra/

(det er min bil som er avbildet), hadde denne på tur/retur bergen-gol
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ApeX

Ift. plass på tredje seterad, så prøvekjørte jeg en Model X i helgen (legger inn bestilling i morgo). Jeg var veldig nysgjerrig på hvor god/dårlig plass det var der bak. Jeg er by no means verdens lengste person, teller 177 cm på sokkelesten, men satt komfortabelt på bakerste rad. Det hadde ikke vært et problem for meg å sitte bakerst på en lengre tur. Dette var en 6-seter, men siden jeg skal bestille en 7-seter stakk jeg ikke beina ut i «midtgangen».

Når jeg prøvde setene hadde jeg også justert andre og første rad, slik at jeg satt komfortabelt på alle tre radene. Jeg hadde fremdeles noe å gå på både første og andre seterad også, slik at jeg ikke ser for meg at bakerste rad hadde vært særlig problematisk om jeg hadde vært noen cm lengre.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Nasatech

Har 6-seter og er ikke så høy, men moren til barna mine er 1.85 og ble stoppet da hun var ung. Barna har da arvet henne og er nå 1.97 og 1.85. De sitter bedre på andre rad enn tredje, men mener selv de sitter «helt greit» på tredje rad.


Mabe

Fikk prøvekjørt en P90D, med hele familien. 6-seter med midtkonsoll. Bilen har litt bedre plass mellom seteradene, og komforten ble påstått å være mye bedre på bakerste rad. Syntes det var litt mer støy framme, mens ungene påstod det var stillere bak. Fikk kjørt bilen på knudrete isbelagte veger, og syntes komforten var grei, selv om det var noen skranglelyder på det elendige underlaget. Ingen ulyder på asfalt. Skal ta en titt på 7-seteren før det blir tatt noen avgjørelse, men heller mot 6-seter uten midtkonsoll.

Har aldri tidligere kjørt en så dyr bil, eller elbil, men fikk en følelse av at bilen provoserte noen av medtrafikantene med sin blotte tilstedeværelse. Er dette noe flere har opplevd?

Råde

Spot on. Man ser formelig hornene i panna på noen..
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA