Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til Model X fra Ford S-max?

Startet av Mabe, tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:06

« forrige - neste »

Mabe

Vi er i ferd med å vokse ut av Forden, og trenger derfor en større sju-seter. Vi trenger plass til to voksne og fire barn. (Barna er 2x125 i isofix beltestoler, en på 150 og en på 180). Det er ingen tilgjengelige sjusetere med nedfellbar andre rad i området på en stund, og lurer på om noen kan svare på:

1. Hvor lang kan man være og fortsatt sitte komfortabelt på tredje rad med en person i setet foran?

2. Er bilene med nedfellbar andre rad, trangere eller romsligere enn de med enkeltseter?

Og så noen mer generelle spørsmål:

3. Maskerer fjernlyset bort møtende og foranliggende biler, eller er det kun av/på?

4. Litt skeptisk til at det ikke er lyktespylere, men når en treffer møkkete Teslaer langs vegen ser det ikke ut til at det legger seg så mye møkk på lyktene. Stemmer dette, eller må man stoppe hver 'femte' mil for å gni av lyktene med snø?

Håper noen med erfaring fra begge bilene tar seg bryet med å svare, men alle svar er selvfølgelig kjærkomne.



Espen Hugaas Andersen

#1
Lar noen andre svare på 1 og 2, jeg har 5-seter.

- Fjernlyset er kun av/på. Automatisk dimming fungerer greit slik det er nå, men det bruker irriterende lang tid til å tenne lysene igjen etter å ha passert en bil (ca 3 sekunder for lang tid). Forhåpentligvis blir dette forbedret i fremtiden.
- I min erfaring har jeg ikke trengt å fjerne snø eller skitt fra lyktene, bortsett fra når den har stått parkert ute og det har snødd. Når det er riktig vær for at snøen bygger seg opp på bilen, så er det hjulbuene og bak på bilen som er de verste områdene. Til en viss grad også midt på fronten, men ikke så langt ut at det er på lyktene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Demojac

Jeg har gjort samme byttet, hadde en 2017 S-Max, prøvde en model X og var solgt..  ;)

Jeg 7-seter uten nedfellbar rygg. 3 barn, så trenger egentlig ikke bruke 3.seterad, men brukes en del med besøk, kjøring til trening etc.
Det er en del trangere på rad 2 enn i S-max. Har to fremovervendte og ett bakovervendt sete. Det største problemet er at det er veldig knotete å få satt i setebeltet i setet i midten. Jeg har planer om å løse dette med en forlenger.

1. Jeg vil si ca. 150-160 cm hvis du skal sitte trygt mtp hodestøtte (i teorien litt mer plass til hodet pga vinduet). Beinplassen er ganske trang når det er sete i midten. Mye bedre på 6-seteren.

2. Har bare sett inn i en, og vil tro noenlunde det samme. Kanskje litt bedre beinplass(?), men høyden lik.

4. Har ikke opplevd det som et problem, selv med mye snø eller når bilen har vært veldig skitten.

jlan

Med den familien så hadde jeg valgt 6-seter. Jeg tror det er den eneste løsningen hvor en person på 1.80 kan sitte komfortabelt på 3.rad.  Dessuten gir den mye bedre kontakt mellom småbarn på 2-rad og større barn/voksne på 3. rad.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Oddaa

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan dere som kjører 6-setere får sikret bagasjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amatøren

#5
Å si at en på 180 kan sitte bra på tredje rad stusser jeg over.

Hadde reservasjon på en modell X, 6 seter, men droppet det da vi fikk tenkt over hvor trangt det var.

Jeg er 186 og når setene foran var stilt inn for de foran hadde jeg IKKE plass til bena. De var trykket fast i mot seteryggen foran. Benet mot yttersiden var i klem mot bilsiden.

Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville gått med hoftene i en kraftig kollisjon når det ikke er rom for bevegelse.

Datteren vår sa at hun kunne jo bare sitte på skrå i setet og strekke bena ut mellom setene på andre rad. Det ville ikke bli godt på langtur og tror heller ikke det ville vært bra i en kollisjon.

Takk og lov for at vi kansellerte den! - Spesielt med tanke på alt jeg har lest om feil og ventetider for utbedringer på modell X.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 23. januar 2018, klokken 18:45
Å si at en på 180 kan sitte bra på tredje rad stusser jeg over.

Hadde reservasjon på en modell X, 6 seter, men droppet det da vi fikk tenkt over hvor trangt det var.

Jeg er 186 og når setene foran var stilt inn for de foran hadde jeg IKKE plass til bena. De var trykket fast i mot seteryggen foran. Benet mot yttersiden var i klem mot bilsiden.

Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville gått med hoftene i en kraftig kollisjon når det ikke er rom for bevegelse.

Datteren vår sa at hun kunne jo bare sitte på skrå i setet og strekke bena ut mellom setene på andre rad. Det ville ikke bli godt på langtur og tror heller ikke det ville vært bra i en kollisjon.

Jeg sitter veldig bra på den måten, og jeg er 188cm. Kan sitte to av min størrelse bak med beina mellom rad 2, og det er komfortabelt som bare det på langtur. Tar jeg med et par puter får jeg rene liggestillingen, perfekt for litt søvn ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olavxxx

Jeg har faktisk ikke testet rad 3, men ser ikke ut som man kan være alt for stor.
Men klart at man kan kjøre frem rad 2 (rad 2 er bare fast på 5-seteren), så kanskje man kan inngå et slags komprimiss ved å kjøre rad 2 og rad 1 litt frem. Rad 2 er delt, slik at man kan kjøre frem 1 eller 2 seter.

Øyvind.h

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 23. januar 2018, klokken 18:45
Å si at en på 180 kan sitte bra på tredje rad stusser jeg over.

En slank enslig tenåring på 180cm sitter nok fint på rad 3. To går greit så lenge de er slanke. Men må sitte inntil hverandre.

Se Bjørns demomovideo av rad 3 for voksne. Den illustrerer godt plassen.



https://m.youtube.com/watch?v=gfowGGaUSEU
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

I lengderetningen tenkte jeg på med tre lange personer bak hverandre......

Videoen demonstrerer veldig godt noe annet som også var avgjørende og som jeg glemte i farten:

Hodene til de bakerst stikker opp over innsiden av taket oppunder bakruten.

Føler ikke det som sikkert ved ulykker heller.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: Mabe på tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:06
Vi er i ferd med å vokse ut av Forden, og trenger derfor en større sju-seter.
For meg stoppet dette innlegget allerede på første setning her, så jeg syns det er litt rart at ingen har kommentert dette. Lik plass kanskje, men STØRRE? Oh well... de ti centimetrene med beinplass for tredje seterad er ikke akkurat å skryte av. Og det er ikke allverdens beinplass å ta av om man velger å skyve midtrekka fremover heller. Det er ikke en trang bil, men det er jammen ingen van heller.

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. januar 2018, klokken 19:45
Jeg sitter veldig bra på den måten, og jeg er 188cm. Kan sitte to av min størrelse bak med beina mellom rad 2, og det er komfortabelt som bare det på langtur. Tar jeg med et par puter får jeg rene liggestillingen, perfekt for litt søvn ;)
Sikkert en fordel at den ene mangler høyrebeinet og den andre venstrebeinet da, slik at det blir plass til de to resterende beina i midten uten å stable i høyden..  ;D

olavxxx

#12
Noen ting å være obs på med Tesla:
Model X har ikke så mye takhøyde i midten av rad 2, der takets "bjelke" går. (Vil tro motorene ligger inni der også?). Vet ikke helt hvordan falkevingedørene styres, hvis noen vet om noen bra "innsidevideoer"; legg gjerne inn her :P Vil tro makshøyde til person i midten av rad 2 bør være nær 180cm for å ikke ta oppi taket med hodet. Rygglengde vil jo variere litt, men jeg tar oppi og er 183cm.

Men en positiv ting da: På rad 2 er det ganske bra med bredde, særlig på nye 7s. Det er jo en "benk"-løsning, men den har split, man kan kjøre frem/tilbake i split, vinkle ryggen og legge flatt i splitt. Jeg synes rad 2 på 7 og 5 s er veldig bra for barneseter, siden en voksen da kan sitte i midten og være med ungen.

I praksis kan man ha to voksne og en babystol på rad 3 uten problemer, det går ikke i feks en Toyota Avensis, da blir midterste setet ofte ubrukelig for en voksen person hvis det er en babystol ved siden av. Ford S-Max kjenner jeg ikke så mye til, men jeg tror den har ganske mye plass.

Vær også obs på at 7S og 6S model X har lite bagasjerom med rad 3 oppe, da er det veldig liten plass bak til feks barnevogn o.l.. Man har et lite rom under og plass til litt. Samt man har frunk. Legger man ned rad 3 har man mye plass, men da har 6-seteren usikret bagasje (åpent rom mellom setene på rad 2). Da vil nye 7s eller 5s ha sikret bagasjen gjennom bakseteryggen.

Gamle 7s har også bagasje sikret med bakseteryggene, men der er det kapteinstoler, som betyr at de ikke kan legges flat. Samme gjelder 6-s modellen, rad 2 kan ikke legges flat.

Kristian O

Vær obs på at S-Max sannsynligvis er litt breiere enn X. S-Max svelger fint 3 store bilstoler på 2. rad, greier X det?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jlan

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 23. januar 2018, klokken 18:19
Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan dere som kjører 6-setere får sikret bagasjen?
Jeg kjører fortsatt med denne løsningen - ser ikke ut til at det kommer noe fra Tesla:
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA