Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Urskive for Think

Startet av howcome, torsdag 04. oktober 2007, klokken 10:57

« forrige - neste »

howcome

Jeg har laget et selvbyggersett for urskive, en slik som forteller parkerigsvaktene hvor lenge bilen har stått. Du finner det her:

http://people.opera.com/howcome/2007/urskive/

Merk at skiven kun er sertifisert for Think-biler og jeg tar intet ansvar ved bruk i andre biler.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

El rayo

Fin, den, Håkon. Den jeg fikk fra Oslo Handelsstand har bare én viser, men det blir vel nøyaktig nok.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Parsli

Man kan også stikke innom Trafikketaten i Schweigaards gate 34 J, så får man en en selvklebende (med en viser) som festes enkelt på innsiden av vinduet.

Jeg har bare testet min i P106, men jeg antar de fungerer i en Th!nk også.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Dette var en virkelig nydelig parkeringsurskive. Virkelig synd at den bare virke på Think.

For de som ikke har Think, eller som har Think og ikke er fingernemme, og som ikke rekker å stikke innom Trafikketaten i Schweigaards gate 34 J, i trafikketatens åpningstid, for å få en selvklebende (med en viser) som festes enkelt på innsiden av vinduet, eller får en gratis fra en som deler ut slike som reklame. De kan betale 12 kr for en slik hos Biltema, men da får de også bare en viser og da blir det jo ganske dyrt.

(Det er mulig at en kan få howcome's skive til å virke på PSA om en bruker litt korrekturlakk eller manipulerer litt på Pcen men jeg vet ikke om en da kommer i strid med opphavsretten eller risikerer evig tap av ære?)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Rålls-Rojs utgaven lager du slik:

Et stykk radiokontrollert ur fra Clas Ohlson

Et stykk spenningsomformer 12v - 1,5v

Spenningsomformeren kobles til bilens 12v anlegg, som brytes på tenningen. (samme som stereoen), og 1,5v enden kobles inn i klokken.

Klokken limes fast i front-vinduet på høyre side.

Klokken vil da utomagisk stille seg inn på riktig tid, når du er ute og kjører, slik at den alltid viser rett tid, for når du satte fra deg bilen, og du slipper å tenke på dette.

Virker dog på turer lenger enn 2-3 minutter da det kan ta litt tid før uret stiller seg inn.  :D

For å virkelig imponere kobler du til en "hyttestrøm-GSM modul", slik at du kan ringe opp via mobil, og stille klokken, når du er i et møte og du vet at P-tiden snart går ut.  8)

Merk at skiven kun er sertifisert for PSA-biler.  :P



Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. november 2007, klokken 09:42
Rålls-Rojs utgaven lager du slik:
Et stykk radiokontrollert ur fra Clas Ohlson
Et stykk spenningsomformer 12v - 1,5v

Hah!! Genialt!  :D

Dersom noen har andre biler de skulle ønske å bruke dette på er det mulig jeg kan klare å ordne resertifisering.  ;)

Chris. . . .
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#6
Virkelig et genialt forslag.
Signalet sendes hvert minutt, så det kan ta inntil 2 minutter før klokken har en mulighet til å dekode et motak, og en er ikke garantert motak overalt. I parkeringshus, trange gater, nær sterke langbølgesendere kan det ta tid før oppdatering skjer.

I tillegg til mønsterbeskyttelsen for PSA biler for en vell si at signalets rekkevidde er begrenst og at nord for Trondheim virker den nok dårlig også for de med PSA biler.  ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Ja, rekkevidden til omlag Trondheim kan være et problem. Har hørt at ekstern antenne kan hjelpe på dette problemet, men om dette betyr en liten ledningstubb eller en pisk på fire meter aner jeg ikke.

Ellers skure lle man jo tro at slike klokker kunne baseres på GPS-satellittene; jeg vil tro disse er rimelig avhengige av å være nøyaktige? Men de sender kanskje ikke ut klokkeslett og slikt?

Ellers skulle det også være mulig for en med litt over gjennomsnitligeoelektronikkunskaper å lage noe tilsvarende so mbaserer seg på ei lokal, batteridrevet klokke, eller? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Sitat fra: cra på torsdag 15. november 2007, klokken 11:32
Ellers skure lle man jo tro at slike klokker kunne baseres på GPS-satellittene; jeg vil tro disse er rimelig avhengige av å være nøyaktige? Men de sender kanskje ikke ut klokkeslett og slikt?

Joda, GPS ene har en meget nøyaktig klokke (atomur-referanse). Det er den avhengig av siden posisjonberegningene gjøre på bakgrunn av tidsforsinkelen ved overføring av signalet fra de forskjellige satelittene.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#9
Genialt forslag Lars

Ser for meg en slik klokke tilkoblet sigarettenneruttaket. Da vil den kun gå når bilen er i gang, samtidig som en kan bruke en standard 12 til 1,5V omformer som passer rett inn i uttaket.

Ehh. Ved nærmere ettersyn viser det seg at sigarettenneruttaket er permanent "live" på PSA
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ilmarw

ROFL...

Håper bare parkeringsvaktene forstår slikt avansert utstyr.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Man kan jo sagtens "fordumme" den ved å ta ut innmaten og putte denne inn i en veeeeldig simpel pappkartongboks. Og male på en veeeeldig simpel urskive.  ;D

Og ellers; hvor mye feil er det "lov" å ha klokka si? Klokkene i bilene er alltid noen minutter for snare hos meg, slik at jeg har litt å gå på hvis jeg skal reise med ferge.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Nå er ide'en testet ut med nyinnkjøpt radiostyrt ur fra Claes Olson, samt deler til bygging av egen spenningsomformer.

Et forventet problem oppstod, nemlig tiden det tok før uret hadde stillt seg inn på rett tid. Etter montering av 1,5V batteri tok det over 1 time. :-[

Dermed sitter jeg igjen; en erfaring rikere, litt lettere lommebok, og en supernøyaktig vekkerklokke som kan brukes på et av barnerommene.

Desverre blir ikke dette brukenes som parkeringsur, slik vi hadde håpet på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Og som den gode samfunnsviter jeg er, lurer jeg selvfølgelig på hvorfor det tar så lang tid og oppdatere.

Det går da mye raskere hos meg...

Prøvde du med klokken inne i bilen, eller ute i friluft?

Det jeg tenker på er selvfølgelig buret til vår venn Faraday

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Testen ble foretatt på kjøkkenet i 2 etg i et trehus.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA