Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renault skuffet

Startet av Troald, tirsdag 23. januar 2018, klokken 07:33

« forrige - neste »

Troald

https://www.tu.no/artikler/renaults-elbilsjef-er-skuffet-over-salget-i-norge/426410

Renault sier de er skuffet over salget av Renault i Norge. Er det egentlig overraskende. Jeg er veldig fornøyd med min, men jeg har med hensikt kjøpt den som nr 2 bil og bruker fossilen i påvente av fremtidig nr 1 bil (Leaf/Niro/TM3 - alle med stort batteri)

De er vel manglende hurtiglading som er hovedgrunnen til at salget ikke er bedre? Pris ifht kvalitet er ok. Så Renault har seg selv å takke for at de i 2018 har en bil som ikke selger godt nok?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

odahle

Dette handler vel kun om mangelen på hurtiglading. Ellers er jo bilen fint priset med lang rekkevidde og en grei størrelse. Hadde nok mangedoblet salget med mulighet for hurtiglading, tror jeg.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

zbk

#2
Mangel på hurtiglading og mangel på en integrert løsning for norsk IT-strømnett er nok hovedårsakene.

Hadde de integrert ei 3.6kW "ladebøtte" i bilen som automatisk ble koblet inn om man plugga seg til IT-nett hadde ingen hatt behov for diverse kreative løsninger som innebærer store pengeutlegg (Zaptec) eller vektløfting (ladebøtta). De kunne også skippa den medfølgende ladeløsningen og senka prisen på bilen enda litt til.

CCS må jo også nesten være hyllevare som kunne vært integrert i bilen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Sitat fra: zbk på tirsdag 23. januar 2018, klokken 08:48
Mangel på hurtiglading og mangel på en integrert løsning for norsk IT-strømnett er nok hovedårsakene.

Hadde de integrert ei 3.6kW "ladebøtte" i bilen som automatisk ble koblet inn om man plugga seg til IT-nett hadde ingen hatt behov for diverse kreative løsninger som innebærer store pengeutlegg (Zaptec) eller vektløfting (ladebøtta). De kunne også skippa den medfølgende ladeløsningen og senka prisen på bilen enda litt til.

CCS må jo også nesten være hyllevare som kunne vært integrert i bilen.
:+1:
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Det hadde nok også hjulpet om de kunne levere bilen litt fortere, 5mnd leveringstid er for lenge!

Savner hurtiglading mer enn jeg savner muligheten til å lade på IT-nett. Lademugga fra nofuel er en kurant løsning for meg. Skjønner ikke hvorfor Renault ikke leverer CCS tilkobling, det bør da ikke være så vanskelig - tror mange hadde vært villig til å betale både 10 og 20.000kr ekstra for den muligheten....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

hsa77

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 14. februar 2018, klokken 10:12
Faceliften R110 som kommer i juli får CCS står det her:
https://pushevs.com/2018/01/30/new-renault-zoe-r110-arrive-july/
Dette er vel bare rykter og ønsker fra forfatteren av artikkelen.

Men jeg støtter jo virkelig ønskelista hans: litt kraftigere motor og ccs hadde vært flott!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

Pedro Lima som driver den nettsiden der har vært treffsikker med rykter tidligere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kaiat

Renault meldte seg inn i CCS-«klubben» for en tid tilbake og de har vel sagt selv at det kommer. Dog ble det sagt 2019 den gang mener jeg. Det kan selvsagt hende at de lanserer den i år som 2019-modell. Bilfabrikantene starter gjerne modellåret på høsten året før, så det kan passe bra med lansering av 2019-modellen i sommer med de første leveringene til høsten.

THE

Med CCS og økning til 80kW (110hk) motor så vil defintivt Zoe 40kWt bli en mye bedre bil. Tror nok Renault enkelt kan doble salgstallene i Norge da. Tenk om de i tillegg hadde levert en "Norgesbil" med en 3,6kW ombordlader som takler IT-nett uten eksternt trafo.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Sitat fra: THE på torsdag 15. februar 2018, klokken 08:28
Med CCS og økning til 80kW (110hk) motor så vil defintivt Zoe 40kWt bli en mye bedre bil. Tror nok Renault enkelt kan doble salgstallene i Norge da. Tenk om de i tillegg hadde levert en "Norgesbil" med en 3,6kW ombordlader som takler IT-nett uten eksternt trafo.
Med ccs, 80kw motor, integrert it-lader og samme pris vil Renault lett tredoble salget!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Gløym no ikkje at den skal beholde 22 kw ombordladeren også. Er da fullt på CCS laderen så er da bare å plugge inn i type2 kontakten og rase forbi heile køen.

Denne rakkaren av ein bil kan bli ganske så uslåeleg med CCS og 22kw.

Husk og at da finst mange fleire 22kw ladere enn DC ladere. Spesielt nedover i Europa.

Men dagen Zoe 40 med R90 motoren har vel 80 kw effekt allerede?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Cowboystrekk

Hovedgrunnen til dårlig salg litter nok i manglende støtte for IT-nett, dette gjorde Zoe uaktuell for flere jeg kjenner. Ja, man kan kjøpe ladebøtte eller den ekstremt dyre zaptec-laderen, men mange ønsker bare å plugge i en vanlig ladekabel.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

HCO

Man skal tenke seg nøye om før man kjøper Zoe, dersom man ikke har mulighet for å montere den medfølgende ladestasjonen i egen garasje eller på dedikert parkeringsplass. I praksis så gjelder dette de som kun har gateparkering, eller står i felles garasjeanlegg. Schuko-lading hjemme er uansett ikke noen god ide, og opplegg for lovlig schuko-lading i garasjen blir fort like dyrt som å kjøpe en enkel ladestasjon. Schuko-lading "på farten" er det vel uansett ingen som driver med, uansett biltype, på grunn av lav ladefart.

Utfordringene man står igjen med da, er:
* Destinasjonslading (hyttelading eller lading på jobb). Dette løses med en lader fra Nofuel til 9.000 kroner (jeg kjøpte min brukt for 5.000).
* Maks 22kW ladehastighet "på farten". Dette vil være for tregt dersom man ofte bruker bilen til langtur (mer enn 20 mil om vinteren og 30 mil om sommeren).

Det er egentlig ikke verre enn det. Men jeg har forståelse for at mange føler usikkerhet, når de får høre at det skal være så vanskelig å lade Zoe. Vi har nå to Zoe'r og ingen fossilbil. Vi kommer oss problemfritt både til hytta, til familie på Gjøvik, til harryhandel på Nordby i tillegg til at vi begge kjører på jobb og fritidsaktiviteter hver dag. Vi har aldri manglet lademuligheter verken hjemme, på hytta eller underveis. Bortsett fra hastigheten, er 22kW AC helt genialt, fordi man finner ladere "overalt", også på steder der det ikke er DC-hurtigladere.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hsa77

Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA