Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på nye biler, kundeservice og ventetid

Startet av Taffelman, tirsdag 23. januar 2018, klokken 02:27

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: kvasbo på tirsdag 06. februar 2018, klokken 14:56
Det er veldig rart at Tesla ikke får til delelogistikken sin.... og å ikke ha deler klare til planlagte reparasjoner er så udugelig at det nesten blir noe litt søtt over det.
Kvasbo- du har skrevet mye klokt i dine siste postinger - jeg er helt enig!
Mtp reservedelssituasjonen hadde jeg kommunisert per epost i god tid at de fremmre drivakslingene sannsynlg måtte byttes ved service + to andre garantiissues. De andre issues hadde kommet på Tesla-arket men ikke drivakslingene. Bilen ble stående en knapp uke på Rud- jeg fikk beskjed at de kom til å starte reparasjon dag 3. Dag 5 ble bilen satt på trailer til Brumunddal uten at det hadde skjedd noe som helst. Fra Brumunddal kom så en mail at bilen hadde ankommet reparasjonskøen og ville bli tatt etter tur. 40k service og drivakslingene tok tre uker- jeg var lei og hentet bilen i Brumunddal for å redusere faren for transportskader. De andre to issues var det ikke gjort noe med-dette skulle Rud gjøre- og bilen var påført lakkskader på oppsiden av begge forskjermer...  >:(
Det er komisk hvor dårlig logistikken fungerer. Man kan lure på om det overhodet er noe fungerende ledelse i serviceorganisasjonen.
Jeg lurer også på om de mange endringene man gjør på bilene er årsaken slik at det blir helt uoverkommelig å ha de vanligste delene på lager i Norge- fordi det er så mange ulike versjoner av alt...

dundun

Dét er en mulig forklaring - men det er null problem med overnight-levering fra sentraleuropeisk lager (det er sånn de andre gjør det), og i de fleste tilfellene har jo uansett Tesla noen måneder seg på å få bestilt opp, siden køene er så lange.

Det virker som de blir like overrasket hver eneste gang noen leverer en bil til avtalt reparasjon.

"Næmmen! En bil! Skal vi fikse den? Så moro da! Da må vi kanskje bestille noen deler da, jaja, ser på det i morra eller til uka eller noe, eller i Brummunddal kanskje. Næmmen se! En bil til! Så moro da!"

(og da har jeg ikke begynt på den clusterfucken av en leveringsalgoritme de når har begynt med på Skøyen, der alle som skal levere må stå i kø utenfor porten og vente på at de går igjennom alle andre biler, mens de som bare går inn døra og sniker får betjening umiddelbart.)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

JorEl

Må si jeg venter på Musk sin maskin, som skal bygge maskinen..

Har dere forresten hørt, at nå ryktes det, at køene utenfor Tesla sine servicesentre, er bli så lange, at køen
går ut i verdensrommet? Det var kveldens pappavits det gutter ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Har dessverre vært borti andre bilmerker som har håpløs delelogistikk, som f.eks. Kia. Mange ukers leveringstid på filledeler som må komme fra Korea.

Ser BMW nevnes, og de er ekstraordinære, de har et tilnærmet komplett lager i Sverige, og bestiller man før kl. 14 i Norge så har man delen morgenen etter, iallfall i Sør-Norge. Det er svært få deler man må få fra Tyskland, selv om jeg har opplevd det noen ganger på spesielle biler, M-deler etc., men da er det allikevel som regel bare noen dager leveringstid. Her snakker vi et firma med ufattelig antall forskjellige biler og konfigurasjoner (motorvarianter, girvarianter, masse ekstrautstyr, individual), og de skaffer selv svært spesielle deler til eldgamle og spesielle biler. Husker at det var problemer med å skaffe noe så enkelt som baklykter til Ford Escort Cosworth allerede da de var ti år gamle, mens å kjøpe fabrikksnytt karosseri til 02 fra 70-tallet var fullt mulig fra BMW...

Det er litt rart at Tesla sliter med dette, de har svært få modeller og variasjoner, og å ha komplett delelager iallfall i Europa, burde være en ren bagatell.

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 06. februar 2018, klokken 15:40
Vel noen skrev en gang et sted at Tesla består av vesentlig data ingeniører og "hackere" hvor mange som har så stor interesse i å kjøre bil.

Hvis de mangler noe så er de kanskje vant til å ringe support.......... ikke være.........?
60% IT-folk i Tesla, men å gjette hva slags interesser de har skal jeg ikke begi meg ut på. ;)


Krabbe 2

2017 e-Golf Exclusive sort. Januar 2017.
2018: På jakt etter bil nummer 1

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

For de som er TOCN medlemmer kan det være greit å fylle ut dette.
Merk, det virket ikke fra Chrome i Windows, Firefox virket for meg.

https://www.tocn.no/2018/02/nylig-vaert-innom-tesla-servicesenter-bilen/

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

THE

Problemet med det skjemaet er at det er mange relativt ferske Tesla-eierer som ikke har mulighet til å svare på skjemaet fordi de ikke får satt opp time på verksted, og dermed ikke får levert inn bilen selv om den har behov for verkstedtime. Evt. er det også mange som ikke har fått bilen tilbake fra verksted fordi mange Tesla Service center tydeligvis har en køhåndtering som innebærer at biler skal leveres inn, men aldri leveres ut igjen til kunde.

Når Tesla har solgt så mange tusen biler som de gjorde siste halvår 2017, så er det nødvendigvis veldig mange kunder som har Tesla for første gang. Det er nok mange av disse førstegangskjøperne som ikke vil vurdere Tesla neste gang de skal kjøpe bil pga. den mangelen på service, kundeoppfølging, garantireparasjoner osv som de opplever nå. Får jo bare håpe at de som er så heldige å få levert inn bilene sine til verksted OG får dem tilbake får god kvalitet på arbeidet som utføres, men det florerer jo av historier der folk må levere inn bilene mange ganger før alle feil er fikset....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på torsdag 08. februar 2018, klokken 22:32
For de som er TOCN medlemmer kan det være greit å fylle ut dette.
Merk, det virket ikke fra Chrome i Windows, Firefox virket for meg.

https://www.tocn.no/2018/02/nylig-vaert-innom-tesla-servicesenter-bilen/

Virker i Chrome hos meg, men må huske å logge inn først.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Vhagar

Logget så klart inn, men stod fast på side 2. Kom hverken videre eller tilbake. Det virket greit i Firefox.

Enig i at det ikke fanger opp mange av de nye kjøperene som fortsatt venter på time. Burde være et fritekstfelt for "øvrige kommentarer". Selv om det så klart betyr mye arbeid i ettertid å gå gjennom. Men bra tiltak om de kommer gjennom til Tesla med resultatet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.


Vhagar

Haha komisk å lese den linken. "Not a rant", gjør ikke noe annet i hele posten nesten jo! For en suttring. Blir plukket godt fra hverandre i svarene også (selv om jeg bare gadd å lese første siden). Men joda, vi vet at det er forskjell på servicen og kvaliteten og ventetidene. Og Tesla har helt klart en lang vei å gå der, særlig på de stedene som i dag opplever overbelastning. Så fyren bringer ikke noe nytt til bordet akkurat. Og suttring over ting han visste om før kjøp fremstår bare som - suttring.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Tesla Norge øker bemanningen med over 300.
https://www.nettavisen.no/na24/tesla-dobler-antall-ansatte/3423417532.html

Så får en bare vente å se hvilke resultater det gir. Merker vel ikke noe til det før 2019.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Mobileum

#44
La oss si at det er solgt 30000 Tesla biler medio 2019 med 600 serviceteknikere. Dette er en lønnskostnad for Tesla på 595 millioner pr. år i Norge, eller ca. 20.000.- pr. bil pr. år. Tesla har vel 5 års garanti. Noe er vel ikke garantiarbeid, og må betales av kunde med et påslag på 80%...

https://www.smartepenger.no/jobb/2735-dette-koster-du-arbeidsgiveren-din-per-time






Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA