Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader kun 8 km/t med 13A 230V 1 fase - noko feil?

Startet av Luring, mandag 22. januar 2018, klokken 22:14

« forrige - neste »

Luring

Min X75  ligger stort sett på 12 km/t (typical) med 13A lading, men i kveld får eg kun 8kmt/t med 13A ?
Det viser nå 13/13 A og 218 V og ca. 40% oppladet.
+ 3 grader der bilen står. Har vore i normal bruk i dag (120 km kjørt) og plugget den i rett etter eg kom heim.

Kva kan grunnen være?


sjokomelk

Ikke se på km/t når det gjelder lading. Se heller på ampere, volt og effekt. Hvis det står 13/13A, så får du "full pupp" og alt er normalt.
Hvor lenge hadde bilen stått til lading når du leste 8 km/t? Dette tallet er et gjennomsnitt av hele ladesyklusen. Hvis varmen i bilen stod på mens du plugget inn ledningen, vil bilen spise mesteparten av strømmen til varmeapparatet, og da blir det ikke så mye igjen til "fremdrift". Og da blir km/t-tallet veldig lavt. Helt til du låser bilen og lar den stå i et par timer. Da vil tallet øke.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Luring

Stått i 4 timer nå, og akkurat nå er den på 9 km/t. Låg på 8 km/t iallefall i 3 timer.
Alltid ellers spretter den rett opp på 12 km/t.

Mulig eg kun er utolmodig...

Jejl


Luring

Ja, der er det 12 grader nå.
Begge dørene på førarsida stod åpene 10 min etter me kom heim, men etter det vart jo varmen slått av, det var vel einaste avbrekket i standardrutinen.
Har slått av og på igjen ladinga kun for å sjekke om det vart bedre då, steig til 10 km/t og restladetida sank fra 15 og ned til 12 timer (lader til ca. 75%).

Mulig det er noko som heng igjen etter at dørene stod åpne i 10 minutt?

Øyvind.h

Bytt til prosentvisning istedenfor km/t er mitt tips.
Aner ikke hvor mange ganger folk har stilt spørsmål ved ladehastigheten sin og trodd noe er galt når ladingen egentlig ruller og går akkurat slik den skal med korrekt effekt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MyMuffin

Sitat fra: Luring på mandag 22. januar 2018, klokken 22:40
Ja, der er det 12 grader nå.
Begge dørene på førarsida stod åpene 10 min etter me kom heim, men etter det vart jo varmen slått av, det var vel einaste avbrekket i standardrutinen.
Har slått av og på igjen ladinga kun for å sjekke om det vart bedre då, steig til 10 km/t og restladetida sank fra 15 og ned til 12 timer (lader til ca. 75%).

Mulig det er noko som heng igjen etter at dørene stod åpne i 10 minutt?

Kan det være at "keep climate on" stod på?
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

cra

Ladehastighet i km/t vil vel være like påvirket av kjøremønster som rekkevidde i km? Altså utregnet på variabler som er - ta-daa - nettopp variable. Da vil du kunne få ulike utslag.

Som flere har sagt så er det bedre å ha "teknisk visning". Da ser du at tallene stemmer, og du får fortsatt et estimat på når bilen regner med å være fulladet (til din innstilte ladeprosent).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Sitat fra: Luring på mandag 22. januar 2018, klokken 22:40
Ja, der er det 12 grader nå.
Begge dørene på førarsida stod åpene 10 min etter me kom heim, men etter det vart jo varmen slått av, det var vel einaste avbrekket i standardrutinen.
Har slått av og på igjen ladinga kun for å sjekke om det vart bedre då, steig til 10 km/t og restladetida sank fra 15 og ned til 12 timer (lader til ca. 75%).

Mulig det er noko som heng igjen etter at dørene stod åpne i 10 minutt?
Her har du årsaken hvis klimaanlegget stod på og ladingen var i gang. Hastigheten som vises er et gjennomsnitt av hele ladesesjonen. 10 minutter med 0 til batteriet vil trekke snittet ned og det vil ta lang tid før det stiger helt dit det skal. Hvis du stopper og starter ladingen, gjerne via appen, vil snittberegningen starte på nytt. Da vil du se reell hastighet etter få minutter.

Men du fyller jo ikke på rekkevidde, men energi. Rekkevidden er beregnet ut fra et fastsatt forbruk. Derfor er det viktig at man ikke ser seg blind på rekkevidden. En forvarming kan fort ta 20tkm om man ikke er tilkoblet. Mange småturer med oppvarming av bilen hver gang vil gjøre rekkeviddeestimatet ubrukelig. På langkjøring kan det stemme brukbart, men husk at dårlige vinterforhold også trekker forbruket opp.

Luring

Rekkevidde er iallfall for meg viktigere enn prosent.
Å komme 80% heim hjelper ikkje....
Typical er ikkje så langt vekke når ein ikkje forvarmer, trur at på sommaren kan den treffe bra.


mthoring

Sitat fra: cra på tirsdag 23. januar 2018, klokken 10:24
Ladehastighet i km/t vil vel være like påvirket av kjøremønster som rekkevidde i km? Altså utregnet på variabler som er - ta-daa - nettopp variable. Da vil du kunne få ulike utslag.

Feil. Det er utregnet basert på kwh tilgjengelig * en konstant.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på onsdag 24. januar 2018, klokken 19:44
Rekkevidde er iallfall for meg viktigere enn prosent.
Å komme 80% heim hjelper ikkje....
Typical er ikkje så langt vekke når ein ikkje forvarmer, trur at på sommaren kan den treffe bra.

Rekkevidden er bare en konstant. Litt som å la bensinbilen fortelle deg at du kommer 50 mil ved forbruk på 0,5, selv om du bruker 0,7...

Anbefaler prosent, og bruk energy appen på stor skjerm for å beregne forbruk. Eller legg inn destinasjon på navi så får du opp restkapasitet ved ankomst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Luring

For meg er det allefall enklere å seie at eg treng 90 km restkapasitet for å komme 70km enn 30%?
Og 218 Wh/km er vel typical, litt lite på vinter men på sommer bør jo ein nærme seg det.
Eg ligger 10-15% over typical i snitt nå på vinteren (250 Wh/km).



Øyvind.h

Enegy appen gir deg nøyaktig rekkevidde basert på forbruk.  Og navi gir deg restkapasitet ved ankomst. Dvs begge deler leverer det låst rekkevidde-estimat ikke gjør.

Da forsvinner poenget med et låst rekkeviddetall. Kjørte tre år med typical før jeg byttet til prosent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Jeg har prosentvisning, og om jeg skal beregne rest, klarer jeg ca 4 km pr prosent. (3 med ekstremt drittvær, og 2 med campingvogn).

På samme måte beregner jeg at jeg kan kjøre ca 1 km pr minutt, og om man snur oppned på det; 90 km tar 90 minutter. Her på vestlandet stemmer det nesten alltid.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA