Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanskelig å få strøm fra bolig til garasje.

Startet av Hans-Olav, mandag 22. januar 2018, klokken 01:47

« forrige - neste »

TB

Det uheldige med eget abonnement for garasjen er fast avgiften, og når effektavgift blir innført vil forbruket være "av og på" her - som kan føre til kostbare kW.

Ved å ha måler felles for bustad og garasje kan forbruket bli meir fordelt - og effektavgift vil ha mindre utslag.

Men, det er også avhengig av modellen som velges for effektavgift, det er ikkje bestemt p.t.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pudderjagar

Eit alternativ er å legge inntaket til garasjen og så ha ein kabel opp til huset frå garasjen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ingeniøren

Trenger du mer enn 16A da ?

Ellers er det ikke sikkert at du kan få mer enn 20A, slik mange lokal e-verk har bestemt, og da er det kanskje ikke verd det...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stig85

Om ikke jeg ikke kan ha større hovedsikring blir jeg nødt til å legge opp 16-20A ja, og så lade med tilgjengelig kapasitet. Blir uansett så jeg legger opp 10mm2 antagelig når det først skal legges kabel ut. Er fortsatt nysgjerrig på hva trådstarter endte opp med  :)
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Lars C. Krogenæs

Et alternativ på billigsiden er å få en elektriker til å sette opp en underfordeler med 8 modulplasser, der du har 16A inn i fordelerskapet.  I det nye skapet får du satt inn inn en sikring på 10A+TypeB jordfeilbryter til en stikkontakt for lading, samt en 10A sikring til resten av dagens bruk. Du vil ikke få mye strøm til lading, men kanskje det holder for deg?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

fredag

Flytte strømmåler til et skap på stolpen med luftstrekket til huset, og så legge opp et nytt luftstrekk fra dette skapet til garasjen?

Strømmåler må ikke være inne i huset. (Jeg vet i hvert fall om hus der måler er ute på nærmeste stolpe.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Eller sett måler i garasjen og bruk luftstrekk eller jordkabel til huset. Går heilt fint da!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Men gjør du store endringer, som å flytte måleren, kommer fort krav om utvendig målerskap, kjappa 15.000?

geear

Sitat fra: KjellG på mandag 28. mai 2018, klokken 14:27
Men gjør du store endringer, som å flytte måleren, kommer fort krav om utvendig målerskap, kjappa 15.000?
Jeg får inn nytt sikringsskap (i annen etasje enn før), med ny måler og ny inntakskabel for 3-fas, denne uka, og det har ikke kommet krav om utvendig målerskap. Det gjaldt nybygg fikk jeg beskjed om.. om det er riktig vil vel tiden vise når montør fra linjeeier kommer.. ;)

pudderjagar

Sitat fra: KjellG på mandag 28. mai 2018, klokken 14:27
Men gjør du store endringer, som å flytte måleren, kommer fort krav om utvendig målerskap, kjappa 15.000?

Da er ikkje krav til utvendigt målarskap på annet enn bolig. I garasjen får du fremdeles luftstrekk, enn så lenge.

Du får heller ikkje krav til utvendigt målarskap hvis da er flytting av eksisterende inntak frå bolig til garasje sidan da ikkje er nyetablering.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Mulig dere har rett, men synes ikke det er så tydelig her: https://tronderenerginett.no/media/tronderenergi-nett/dokumenter/retningslinjer-for-bruk-av-tilknytningsskap-i-ten-2.pdf

TEN har som uttalt mål at flest mulig målere skal ut i utvendig skap.

geear

Da ble alt ordnet som ventet hos meg, netteier fjernet til og med eksisterende utvendig stålskap og skjøtet ny 4G kabel inn på eksisterende stikkledning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA