Skrevet av Emne: Hurtiglading bør testes når elbiler testes  (Lest 859 ganger)

euper

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Hurtiglading bør testes når elbiler testes
« på: lørdag 20. januar 2018, klokken 17:30 »
Hva er viktig når elbiler testes? Ved siden av kjøreegenskapene og komfort har rekkevidden hittil fått mest oppmerksomhet. Jeg mener at det er minst like viktig å se på hurtiglading under forskjellige forhold. Produsentene oppgir stort sett tall for optimale forhold, mens vi som bileiere opplever en annen realitet, spesielt om vinteren. Siden det blir stadig flere elbiler og stadig oftere kø ved hurtigladere, handler effektiv hurtiglading ikke bare om prisen og komfort for den enkelte, men har direkte konsekvenser for attraktiviteten av elbiler og dimensjonering av ladeinfrastruktur.

Uten god informasjon om ladeegenskapene til forskjellige bilmodeller vil vi som kunder slite med å finne de bilene som hurtiglader best og produsentene som satser på god hurtiglading vil slite med å profilere sine bilmodeller.

Her et forslag for et testopplegg:
  • Bilene testes klimakammer ved -7C, 10C og 25C.
  • Bilene må være nedkjølt/oppvarmet til testtemperaturen før testen begynner.
  • Ved starten av testen skal batteriet være 10% ladet (10% SOC).
  • Under testen lades batteriet til 90% SOC.
  • Ladingen dokumenteres ved å måle SOC i 15s intervaller.
  • Den resulterende grafen blir bilens ladekurve.
Ved å lade fra 10% til 90% får man god informasjon om hurtiglading har begrensinger "i endene", samtidig som man unngår de mest ekstreme situasjonene.

For et eksempel, se ladekurven publisert av bro1999 for en Chevy Bolt. Jeg er rimelig sikkert at produsentene kjøre tester av denne typen, så det må egentlig bare litt press på for å få tilgang til datene (og få testene nøytralt sertifisert).