Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legaliser schukostikket ditt for kun 1500 kr

Startet av elektrolux, fredag 19. januar 2018, klokken 20:52

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Oddaa på søndag 21. januar 2018, klokken 19:43
Sitat fra: elektrolux på søndag 21. januar 2018, klokken 16:51
Det med Jordfeilvern i serie er en seiglivet myte. Sett så mange du orker eller har råd til i serie. Går helt fint.
Virkelig? Har du dokumentasjon som underbygger dette?
At det er helt greit er nok en sandhet med modifikasjoner.
Den viktigste er at det kun er greit dersom dette er en dedikert kurs. Er det avtappinger mellom jordfeilautomat i sikringsskap og denne boksen er ikke påstanden riktig med mindre dette er en spesial DC RCD (<6mA) beregnet for slik bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Forklarer du nærmere Griffel så jeg ikke gir ut feil råd.

Jeg viser til at det rent teknisk ikke har noe å si hvor mange vern en kobler etter hverandre eller rekkefølgen på A og B og SI og A-DC etc. Selvfølgelig kommer selektivitet inn i bildet slik at det er nærmeste vern som skal slå ut.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. januar 2018, klokken 12:37
Forklarer du nærmere Griffel så jeg ikke gir ut feil råd.

Jeg viser til at det rent teknisk ikke har noe å si hvor mange vern en kobler etter hverandre eller rekkefølgen på A og B og SI og A-DC etc. Selvfølgelig kommer selektivitet inn i bildet slik at det er nærmeste vern som skal slå ut.

Overlater den nøyaktige forklaringen til Griffel, men sånn jeg forstår det kan et type-B vern, ved lave DC-feilstrømmer, "blinde" et forankoblet type-A vern. Dette er problematisk om det er annen last koblet til mellom vernene.

Som et eksempel skriver Keba dette i installasjonsmanualen til P20/P30-boksene sine:
"Hvis ladestasjonen er beskyttet med en jordfeilbryter type B, må alle forankoblede jordfeilbrytere, også når disse ikke er tilkoblet strømladestasjonen, være av type B eller være utstyrt med en DCfeilstrømsdeteksjonsinnretning."
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

Det er akkurat den forklaringen jeg mener er feil. B vern blinder ikke A vern. De har ingen innvirkning på det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Det hadde ikke vært meg imot om du har rett, ville spart meg for mange tusen kroner da jeg kunne brukt en rimeligere ladeboks. Men produsentene skriver nå en gang det de gjør, og som jeg gir et eksempel på over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

erik e

Dette er ikke mitt fag. En løsning må jo være lovlig,men er loven for innviklet og forstå?  Selve bilen legger vel også feilkoder tidlig om noe er galt?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Vesterskog

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. januar 2018, klokken 16:22
Det er akkurat den forklaringen jeg mener er feil. B vern blinder ikke A vern. De har ingen innvirkning på det.
Det vel ikke b-vernet som blender men små DC lekkasjer. Mindre enn det som plukkes opp av b-vernet. (30mA?)


Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Vesterskog

Sitat fra: Griffel på mandag 22. januar 2018, klokken 11:10
Sitat fra: Oddaa på søndag 21. januar 2018, klokken 19:43
Sitat fra: elektrolux på søndag 21. januar 2018, klokken 16:51
Det med Jordfeilvern i serie er en seiglivet myte. Sett så mange du orker eller har råd til i serie. Går helt fint.
Virkelig? Har du dokumentasjon som underbygger dette?
At det er helt greit er nok en sandhet med modifikasjoner.
Den viktigste er at det kun er greit dersom dette er en dedikert kurs. Er det avtappinger mellom jordfeilautomat i sikringsskap og denne boksen er ikke påstanden riktig med mindre dette er en spesial DC RCD (<6mA) beregnet for slik bruk.
Ettersom jeg har forstått kan små DC lekkasjer indusere feil i magnetisme/polaritet i A-vern (aner ikke hvordan vern fungerer)
Og ettersom jeg også har forstått anser man også dette som en temporær feil. Dvs at vernet ikke tar varig skade av dette. Stemmer det med din oppfatning?
I så tilfelle, vet du noe om A-vern trenger tid på å komme seg? Vil man kunne sjekke dette med test knapp?

Tenker om man har A-vern foran ladestasjon med b-vernet på dedikert kurs og fjerner ladestasjon for å bruke kurs til noe annet?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


Griffel

Sitat fra: Vesterskog på mandag 22. januar 2018, klokken 17:57
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. januar 2018, klokken 16:22
Det er akkurat den forklaringen jeg mener er feil. B vern blinder ikke A vern. De har ingen innvirkning på det.
Det vel ikke b-vernet som blender men små DC lekkasjer. Mindre enn det som plukkes opp av b-vernet. (30mA?)
Riktig.
Grunnen til å benytte B vern er at det er en fare for glatt DC feilstrøm. En DC feilstrøm mindre enn 30mA metter A-vernet.
Dette i seg sev regnes ikke for alvorlig, men oppstår det en feil på noe som kun er beskyttet av A vernet, altså utstyr koblet mellom A-vernet i skapet og B-vernet i kapsling vil A-vernet ikke gjøre jobben.

Derfor er det bare på dedikerte kurser hvor denne løsningen er grei. Ikke der hvor en for eksempel har en felles jordfeilbryter i skapet, og ikke på kurser med jordfeilautomet som dekker annet enn en ladestasjon med B-vern.

Har en derimot en beskyttelse som begrenser DC feil til <6mA regnes det som tilfredstillende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vesterskog

Sitat fra: Griffel på mandag 22. januar 2018, klokken 23:31
Sitat fra: Vesterskog på mandag 22. januar 2018, klokken 17:57
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. januar 2018, klokken 16:22
Det er akkurat den forklaringen jeg mener er feil. B vern blinder ikke A vern. De har ingen innvirkning på det.
Det vel ikke b-vernet som blender men små DC lekkasjer. Mindre enn det som plukkes opp av b-vernet. (30mA?)
Riktig.
Grunnen til å benytte B vern er at det er en fare for glatt DC feilstrøm. En DC feilstrøm mindre enn 30mA metter A-vernet.
Dette i seg sev regnes ikke for alvorlig, men oppstår det en feil på noe som kun er beskyttet av A vernet, altså utstyr koblet mellom A-vernet i skapet og B-vernet i kapsling vil A-vernet ikke gjøre jobben.

Derfor er det bare på dedikerte kurser hvor denne løsningen er grei. Ikke der hvor en for eksempel har en felles jordfeilbryter i skapet, og ikke på kurser med jordfeilautomet som dekker annet enn en ladestasjon med B-vern.

Har en derimot en beskyttelse som begrenser DC feil til <6mA regnes det som tilfredstillende.
Takker.

Har du lyst til å kaste deg i mitt andre spørsmål også?

Sitter feilen i over tid, permanent eller bare mens feilen er tilstede?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk


elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 22. januar 2018, klokken 23:31
Grunnen til å benytte B vern er at det er en fare for glatt DC feilstrøm. En DC feilstrøm mindre enn 30mA metter A-vernet.
Dette i seg sev regnes ikke for alvorlig, men oppstår det en feil på noe som kun er beskyttet av A vernet, altså utstyr koblet mellom A-vernet i skapet og B-vernet i kapsling vil A-vernet ikke gjøre jobben.

Derfor er det bare på dedikerte kurser hvor denne løsningen er grei. Ikke der hvor en for eksempel har en felles jordfeilbryter i skapet, og ikke på kurser med jordfeilautomet som dekker annet enn en ladestasjon med B-vern.

Har en derimot en beskyttelse som begrenser DC feil til <6mA regnes det som tilfredstillende.

Takk. Da siger det inn.

En jordfeil i f.eks garasjeportåpneren vil altså i et slikt tilfelle kunne fortsette uttover 30 mA forde DC pulser fra bilen metter felles jordfeilvern type A på kursen til garasjen.

En løsning blir derfor som du sier Jordfeilvern Type A+DC 6mA i boksen, eller bytte til Jordfeilvern type B også på kursen ut til garasjen?

Det som enda er uklart er hva med alle de andre jordfeilvernene type A i huset. De er tross alt tilkoblet samme tilførsel ( fra hovedsikringen ) I et tenkt schenario er det DC pulser fra ladekretsen som er akkurat for små til at Jordfeilvernet type B på denne kursen slår ut; hva da med husets øvrige jordfeilvern type A? Vil ikke de da risikere å miste følsomhet?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Så når jeg har et anlegg 100% etter forskriftene, med separat elbilkurs med jordfeilbryter type B 30mA, og vanlige jordfeilautomater/brytere på resterende kurser, hva er det som forhindrer DC lekkasjestrøm under 30mA fra å oppmagnetisere type A jordfeilbryterne på de andre kursene mine?

Oddaa

Sitat fra: gr på tirsdag 23. januar 2018, klokken 13:50
Så når jeg har et anlegg 100% etter forskriftene, med separat elbilkurs med jordfeilbryter type B 30mA, og vanlige jordfeilautomater/brytere på resterende kurser, hva er det som forhindrer DC lekkasjestrøm under 30mA fra å oppmagnetisere type A jordfeilbryterne på de andre kursene mine?
Mistenker at dette er et gyldig spørsmål.

Jeg refererer igjen til hva Keba skriver i installasjonsmanualen til P20/P30-boksene sine:
"Hvis ladestasjonen er beskyttet med en jordfeilbryter type B, må alle forankoblede jordfeilbrytere, også når disse ikke er tilkoblet strømladestasjonen, være av type B eller være utstyrt med en DCfeilstrømsdeteksjonsinnretning."

Dette kan leses om om alle jordfeilbrytere i sikringsskapet må byttes til type B dersom det installeres en ladestasjon med jordfeilbryter type B.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Orbit

Men DC-komponenten vil vel følge vei med laveste impedans, dvs videre mot underfordelings- og hovedsikring, og ikke ut til andre kurser som er avgrenet i samme skap? Og slike underfordelings- og hovedsikringer er vel uten jordfeilvern? I alle fall de installasjonene jeg har sett har bare jordfeilautomat på siste ledd ut til forbrukspunktene.

(Bare en betraktning fra en som jobber med 1.8V @ 100A strømforsyninger, ikke nettspenning  8))
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Griffel

#29
Sitat fra: gr på tirsdag 23. januar 2018, klokken 13:50
Så når jeg har et anlegg 100% etter forskriftene, med separat elbilkurs med jordfeilbryter type B 30mA, og vanlige jordfeilautomater/brytere på resterende kurser, hva er det som forhindrer DC lekkasjestrøm under 30mA fra å oppmagnetisere type A jordfeilbryterne på de andre kursene mine?
De er da ikke en del av samme strømkretsen.

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 23. januar 2018, klokken 14:36
Dette kan leses om om alle jordfeilbrytere i sikringsskapet må byttes til type B dersom det installeres en ladestasjon med jordfeilbryter type B.
Nei de er ikke forand koblede, de mater en annen krets.
Men for få år siden før jordfeilsautomatenes tid var det vanlig med en felles jordfeilbryter i sikringsskapet, har en en slik løsning skal B vernet kobles oppstrøms av denne felles jordfeilbryteren.
Samme dersom mating av kabel til en underfordeling er beskyttet, i såfall må denne jordfeilbryteren som da er forankoblet byttes til en type B.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA