Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legaliser schukostikket ditt for kun 1500 kr

Startet av elektrolux, fredag 19. januar 2018, klokken 20:52

« forrige - neste »

elektrolux

Nye forskrifter fra des 2016 dikterer at lading med bilens originale ladekabel kun er lovlig unntaksvis, eller at ladepunktet må være på egen kurs med jordfeilvern type B og sikret med maks 10A på enkelt schuko stikk.

Mange har i dag en garasje med en 15-16A kurs, et stikk, et lyspunkt, og kanskje en garasjeportåpner.

Vi gjør det nå lettere og rimeligere å lade elbilen lovlig fra dette stikket.

Med denne boksen til kun 1500 kr med Jordfeilvern type B og en 10A C automat før schukostikket oppfylles alle krav og en kan utnytte medfølgende ladekabel til lading av elbilen uten å bryte loven.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Har du avtale med montører for denne, og i så fall en indikasjon på arbeidskostnad?

Tips: En versjon inkludert DIN kWh-teller hadde vært kjekt ved konvertering i fellesgarasjer hvor en ønsker å foredele strømregning etter forbruk (dersom det ikke er mulig å få med flertallet på et lastbalansert anlegg.....). Ser ut som denne boksen er akkurat litt for liten til dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Oivind

Også interessert, lurer på monteringstid/prisestimat

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

svingen

Var jo veldig kjekt! :)
Men burde vært kw teller mulighet akuratt slik vi trenger i garasje systemet her
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Fullt mulig å bygge en med teller. Skal bygge opp en slik og legge ut etterhvert.

Boksen er rask å montere, men en ansvarlig trikker vil nok sjekke tilførselskursen slik at det lett går en 1t +nytt schuko stikk + papirarbeid + kjøring.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elbil4ever

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. januar 2018, klokken 16:11
Fullt mulig å bygge en med teller. Skal bygge opp en slik og legge ut etterhvert.

Boksen er rask å montere, men en ansvarlig trikker vil nok sjekke tilførselskursen slik at det lett går en 1t +nytt schuko stikk + papirarbeid + kjøring.

Denne er supersmart, og jeg kunne godt tenke meg en slik i garasjen foran en Schuko.

MEN, blir det ikke galt uansett når det sitter en automat med JFB innebygget i hovedsikringsskapet før garasje-kursen? Mener jeg leste noe om at man ikke kunne ha JFB etter JFB hvor bare den siste var med B-karakteristikk?

elektrolux

Det som blir galt er om disse forsinker montering av ordentlig mode 3 ladestasjon.

Tanken er at de skal være en rimelig løsning der en ellers ville fortsatt på en ureglementært Schuko stikk. F.eks i en garasje eller carport med allerede nedgravet og forseglet kabel og kun et lyspunkt og en portåpner forøvrig.

Det med Jordfeilvern i serie er en seiglivet myte. Sett så mange du orker eller har råd til i serie. Går helt fint.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elbil4ever

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. januar 2018, klokken 16:51
Det som blir galt er om disse forsinker montering av ordentlig mode 3 ladestasjon.

Tanken er at de skal være en rimelig løsning der en ellers ville fortsatt på en ureglementært Schuko stikk. F.eks i en garasje eller carport med allerede nedgravet og forseglet kabel og kun et lyspunkt og en portåpner forøvrig.

Det med Jordfeilvern i serie er en seiglivet myte. Sett så mange du orker eller har råd til i serie. Går helt fint.

Takk for kjapt svar electrolux,

Jeg skal ha en bedre kurs og mode 3 boks i garasjen etterhvert, men får ikke gjort noe med det nå på vinteren og må pent bruke Schuko akkurat nå :)

Skal sjekke med trikker for et tilbud, og kommer gjerne tilbake med en bestilling til deg hvis trikker sier GO!

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Denne løsningen kan være aktuell for meg i en fellesgarasje, inntil det blir nok elbiler til at det bygges et skikkelig fellesanlegg. Plassen har i dag en 16A kurs som går til lys, portåpner og et dobbelt Schukostikk (som evt kan konverteres til CEE). Seks og seks plasser samles i hver sin 32A 3-fas 230V IT kurs i underfordelingsskapet, rotert over fasene (to plasser per fase).

Jeg leier plassen, men kan ikke regne med å få eier med på å dele kostnaden for oppgradering til godkjent stikk. Dette ser ut til å komme på ca 4000 kr ++ totalt med kWh-teller og montering.

Vil alternativt en ladestasjon med B-vern, tilkoblet over industristikk, være innenfor forskriftene; selv om den deler 16A kurs med lys/portåpner i foranliggende underfordelingsskap? Den kan gjerne være nedjustert til 10A eller lavere dersom dette kreves. En slik semiportabel lader blir bare marginalt dyrere, og jeg kan ta den med meg videre den dagen leien opphører. Boksen som tråden starter med ville blitt stående igjen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Da er du i målgruppen.

Ladestasjon mode 2 er ikke et alternativ, da det blir det samme som en ladekabel.

Monter likevel gjerne en ladestasjon ( med innebygget jordfeilvern minst type A ) via stikket etter montering av denne "mode2" boksen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. januar 2018, klokken 16:51
Det med Jordfeilvern i serie er en seiglivet myte. Sett så mange du orker eller har råd til i serie. Går helt fint.

Virkelig? Har du dokumentasjon som underbygger dette?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

svingen

Hva med og bytte sikring i skapet til en 10a og jordfeil b? Og en kw teller der? Er det "lovlig"? Enklere og lese av strøm forbruket og :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA