Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmer Think 2011

Startet av froland, fredag 24. juni 2011, klokken 22:40

« forrige - neste »

jahnarne

Iflg. Helen krevde den alternative varmeren noen modifikasjoner, men hun mente den ville fungere. Dette er ikke helt min hjemmebane, så mulig det beste er at du formidler kontaktinfo til R&S (eller noen andre som vet hva de snakker om) og så legges resultatet av diskusjonen tilbake inn her? :)

commiesoft

SitatJoda. Det var en gåen sikring, angivelig umulig for meg å fikse selv uten riktig dataprogram. Greit nok det, det blei fiksa på garanti selvf.'

Sitat'Sikringen sitter bak varmelementet. Min ble byttet av verkstedet.'

Sitat'Kona stakk innom hos forhandler i lunsj pausen i dag.  Etter sikring bytte, så er alt ok! '

<- VS. ->

Sitat'For biler med Gen 2 PCU (2010 og  11) er det helst sikringen inni PCU'en som ryker. Det høres jo veldig enkelt ut at det er bare å skifte en sikring, men helt enkelt er det ikke: Verkstedet må ta ut og sette inn PCU'en, for så å sende den bort for demontering og skifte av sikring. Den siste operasjonen koster visstnok også i området 10.000 kroner, og inn- og utmontering av PCU bruker verkstedet en halv dag på. Ikke akkurat det billigste sikringsskiftet!'

For å si det som Steve når han så Thinken, WTF?


Det er ettellerannet som ikke rimer her nå. For meg kan det se ut som om verkstedet til Arnie i siste avsnitt over finner på skrøner for å rake inn noen ekstra dings?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Go-carter

Nei. Tro meg, jeg har stått og fått dette vist både på en løs PCU1 og PCU2 hos R&S :) På PCU1 ER det en sikring, men den er så og si umulig å komme til, og krevere demontering av PCU. PCU2 har ikke denne muligheten.

Stopper den å¨ fungere er det med høyeste sannsynlighet gåen kolbe.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arnie

#33
Jeg har fått en personlig melding fra StianB om hvordan quickfixen av varmeapparatet ble gjort på verkstedet i Stavanger:

Mulig jeg får spurt dem, historaien er:
Jeg ringte dem og sa varmeren blåser kald luft... De sa det kan ha 3 årsaker. Sikring / luft i systemet/ varmer.  Jeg kunne eventuelt flytte ledningen over til det andre uttaket slik at jeg hadde varme til de fikk fikset det dagen etter.  Fordi jeg ikke selv kunne komme til sikringen.  Han sa Han trengte en 30 min til å ordne det.  Mvh Stian

Da skjønner jeg hvordan verkstedmannen ordnet dette: Han byttet pluggen fra varmekolben inn til PCU'en over til AC-uttaket på PCU. Ifølge en som har jobbet på Think er ikke dette særlig lurt. Det er nemlig stor sjanse for at sikringen knyttet til AC-uttaket også vil ryke, og da stopper bilen. Da må PCU tas ut for overhaling. Jeg ville byttet tilbake til varmeruttaket og avfunnet meg med kald bil fram til sommeren, for da å få byttet sikringen inni PCU'en. Bedre med en kald bil enn en bil som står...Og det går jo mot varmere og lysere tider...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Arnie

SitatFor meg kan det se ut som om verkstedet til Arnie i siste avsnitt over finner på skrøner for å rake inn noen ekstra dings?

Nei, dette har jeg fra både Stein-Erik hos R&S og Bertin hos Melhus Bil. Begge er solide karer som ikke farer med fant, så det er nok helt riktig at skifte av sikring inni PCU er en omfattende operasjon. Dessverre.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Arnie

#35
Topp at du er i gang med varmeapparatfiksing på ny-Think, Electrolux. Du har gitt oss mye nyttig lærdom om Think Classic på disse Forumsidene, og personlig ser jeg frem til mye nyttig info og tips om ny-Thinken fra din side.

Luftemekanismen vi laget på våre Think-taxier er tidligere beskrevet på dette forumet, se her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1531.0.html (scroll nedover)

Senere har vi forbedret systemet en del: satt på krane fra Honda gressklipper i enden av slangen og laget et lite luftreservoar ved å montere motorsykkelbensinfilter (uten innmat) fra Biltema på slangen (delenr 82-426). Lufteslangen har vi festet med strips til de små, hvite plastknoppene på undersiden av det svarte plastdekselet foran nedre del av frontruta.

Du sier det er ingen forbindelse fra varmekretsen til reservoaret for kjølevæske etter det du kan se. Det tror jeg må være feil, for i verkstedhåndboka står det at "varmekolben deler reservoar med kjølekretsen. Forøvrig er det ingen kobling mellom de to kretsene".

Det tror jeg må stemme, for når vi lufter systemet ved å tømme ut væske fra varmekretsen i reservoaret, vokser det ikke her og det ser ikke ut til at det kommer luft  inn i kjølekretsen eller at denne tømmes for væske.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

elektrolux

Her må noe være "lost in translation" fordi på min bil går lufteslangen, som i følge manualen skal gå til varmeapperatet, til PCU'en. Antakelig for å lufte en luftlomme i denne.

Dermed er det ingen forbindelse med reservoar og varmekretsen i følge mine nokså nøye observasjoner.

I følge manualen for den gamle bilen står det som Arnie sier en forbindelse til reservoaret, men den er altså ikke koblet slik på min bil.

Ellers ser det ut Think mistenkte at overtrykk i reservoaret blåste luft inn i varmekretsen. Dermed tror jeg eget reservoar er beste løsning.

Når det gjelder bilen til Stian tar jeg gjerne en titt på den, og kan lage en fix for å forhindre at siste sikringen ryker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arnie

Da er det sannsynligvis forskjell på tidlig og sent produserte Thinker også på degtte feltet. Det er serienummer 1 og 2 vi har erfaring med når det gjelder lufting og tilbakerenning i reservoar, og der ser det ut til å funke.

Ser frem til å se din løsning på saken for senere produsert Think.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

jahnarne

Vil ikke en enkel løsning på dette være et T-ledd med en automatisk utluftingsventil i enden? Krever at utluftningsventilen er høyeste punkt, men det burde vel la seg gjøre?

Ken

Vi har nevnt aut. lufteventiler i en annen tråd. Kjøpes billig til lufting av VVS systemer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

StianB

Til Elektrolux:

Hva mener du? Tror du bare de byttet hvilken sikring som benyttes? med å flytte kabelen?

Hvis så er tilfelle, så hadde det vært fint med en fiks!  Mindre sikring på utsiden? eller lignende? 

Igjen: Fint om du kunne hjelpe!  Det hadde vært gøy og sett din think "samling" og kanskje noe think "innmat" på verkstedet ditt også (bare tipper du har ett)

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

elektrolux

Da er varmeapperatet på fatterens nye glis modifisert. Se bilder for detaljer.

Måtte til med vinkelsliper for å fikse litt på en brankett i bilen, og brukte et fjernmontert reservoar fra en girmoped av spansk merke. Fikk god hjelp av Stahlen MC i Stavanger til å finne de delene jeg trengte.

Eneste jeg kom på i all iveren er at bilen nå ikke er i.h.h.t. til den stand den var ved typegodkjenning, og oppdager biltilsynet dette når jeg skal ha skilter på den kan det bli kluss. Får håpe de i så fall godtar at bilen fremdeles er i.h.h.t. vognkortet ;D

Ved kapping av original slange kom det bare noen dråper kjøleveske ut, og ved oppstart kom en god del luft ut, så jeg er glad jeg greide å frastå bruk av varmeapperatet inntil fixen var på plass.

Sliter med å legge inn bilder på Wikiet, så kanskje noen kan gjøre dette for meg?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arnie

Bra jobba, Electrolux! Ser det er ganske trangt når AC er montert, men du fikk lurt det til på en bra måte.

Slik jeg tolker bildene har du montert et T-ledd på slangen ut fra varmekolben, og fra dette går den en slange rett opp til bunnen av reservoartanken. Og eventuell luft i systemet vil da boble ut gjennom tanken?

Merk at Verkstedhåndboka foreskriver at lufting av anlegget skjer ved at den firkantede pluggen til venstre på toppen av varmekolben (signaloverføringer) skal være tatt ut, og at vifta settes på minst pos 2 når man lufter systemet. Varmetrådene vil da ikke være aktivert, og blir ikke ødelagt av eventuell luft i systemet.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

elektrolux

#43
Sitat fra: Arnie på mandag 30. januar 2012, klokken 11:40
Slik jeg tolker bildene har du montert et T-ledd på slangen ut fra varmekolben, og fra dette går den en slange rett opp til bunnen av reservoartanken. Og eventuell luft i systemet vil da boble ut gjennom tanken?

Stemmer det, og alt er full ID 3/4" slanger. Ved oppstart så jeg først store bobler, så masse små skumaktige. Halt klart at dette virker. Er nå på jagt etter en billig kilde til flere slike beholdere. Regner med at dette vil mange være interresert i å gjøre. Delen kommer fra en Rieju RS50

Nå har jeg funnet ut at også Honda Guldwing 1500 sitt radiatorlokk passer bra på Nye Think. Blir enda enklere å montere, men ikke like morsom å se på da den ikke er gjennomsiktig. Gjør likevel nytten. Se f.eks denne for detaljer:  http://www.ebay.com/itm/1995-GOLDWING-GL1500-GL-1500-RADIATOR-FILLER-TUBE-CAP-/380262279858?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item588965eab2
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

commiesoft

I allverden, jeg åpnet panseret idag for å fylle på litt vindus.. etc
og der var varmekolben rett foran nesa.

Lurer på om jeg skal koble ut ledningen og måle om det er kolben som
er gåen, eller noe annet?

Det så ikke ut som om det fantes noen sikringer å bytte for meg.

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA