Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigering til supercharger, feil avstand og lav SOC ved ankomst

Startet av Vhagar, torsdag 18. januar 2018, klokken 20:07

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: gr på tirsdag 23. januar 2018, klokken 13:35
Jeg glemte viktig informasjon i forrige innlegget mitt om regen limit, og det er at når den har stått 7-8 timer i 12-14 graders p-anlegg på jobb og har begrensning på regen, så hjelper det ingenting om den har stått på lading på 11A hele dagen (med mindre jeg bruker forvarming såklart). Det betyr bare at svært lite energi går tapt til varme. Varmeutviklingen man ønsker å ta vare på for å varme kupé og batteri er fra motorene under bruk...
Hvordan klarer du å lade hele dagen på 11A med så kort kjøretur? Får jo fullt batteri etter hvert?

geear

Bruker under 2kWh hver vei, så jeg gidder ikke verken dra opp ladekladd eller ta opp ladeplass med mindre jeg har plass til de 18-19kWh jeg får inn på åtte timer. Og det er knapt verdt bryet med å rulle opp ledningen for å få inn strøm verdt 15 kroner!

olavxxx

Jeg tenkte mer at hvis man skal holde batteriet varmt ved å lade, forutsetter det at man har kapasitet ledig på batteriet å lade opp.

Står man med 11a og batteriet er ladet opp fra før, blir det ikke generert "ladevarme".

oto

Takk for interessant tråd. Jeg har også undret meg over dette, og tenker at problemstillingen egentlig er nokså enkel:

En optimalisering av bilen for maks rekkevidde innebærer at den ved avreise må ha denne tilstanden:
-   Batteriet må være helt fulladet
-   Temperaturen i batteriet må være optimal for drift
-   Temperaturen i kupéen må være på førerens foretrukne nivå.

(Samt sikkert flere faktorer).

For å gi oss denne muligheten kunne Tesla implementere en softwarefunksjon med dette brukergrensesnittet:

Range-optimize car for departure at [hh:mm].
Specify expected representative trip temperature: [xx deg C / Use measured ambient temperature]

Forutsatt at bilen er plugget i og kjenner tilgjengelig ladeeffekt, må den så starte lading, varming av batteri og varming av kupé tilstrekkelig tidlig til å nå optimalisert tilstand ved oppgitt avreisetidspunkt.

Det bør la seg gjøre å programmere dette med nokså godt resultat.

Det kan selvsagt hende at tilgjengelig ladeeffekt er for lav i forhold til batteriprosent og temperatur, evt. endog faktorer som vindkjøling om bilen står ute. Da kan bilen på et eller annet vis uttrykke at, sorry, jeg har ikke nok effekt/tid til å optimalisere helt, men jeg vil gjøre så godt jeg kan.

Selvsagt er det en del forutsetninger som må legges til grunn og en del egenskaper ved turen som kan forringe resultatet, såsom at turen starter med en voldsom stigning som medfører behov for kjøling av et allerede varmt system, men jeg tror en slik løsning vil være mye bedre enn i dag. Hovedprinsippet må være å optimalisere bilens temperatur uten å tappe energi fra batteriet men ved å hente alt fra fra nettet - om tilstrekkelig nett-effekt er tilgjengelig.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA