Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigering til supercharger, feil avstand og lav SOC ved ankomst

Startet av Vhagar, torsdag 18. januar 2018, klokken 20:07

« forrige - neste »

Vhagar

Når man trykker på lyn-ikonet på kart appen for å navigere til nærmeste supercharger får man opp en liste. Det ser ut som den er sortert etter hvilke supercharger som er nærmest, men avstanden stemmer ikke i det heletatt. F.eks. står det at supercharger Skjåk er 104km unna, i realiteten er den over 20 mil unna. Når jeg så velger å navigere dit så stemmer avstanden og tidsbruk. Hvorfor dette avviket? Eller skal avstandstallet angi noe annet enn avstand fra bilens nåværende posisjon? GPS lokasjon til bilen er riktig.

En annen ting jeg la merke til når jeg sjekket dette var at estimert batteriprosent ved ankomst varierte mye. Alt fra 6% via 18% til 24% når jeg prøvde å navigere flere ganger til Skjåk supercharger. Sjekket at den valgte samme rute hver gang. (Savner manuelle waypoints!) Bilen stod parkert når jeg gjorde dette. Bilen hadde da stått parkert i 5 timer med lading (8A fra schuko) og jeg hadde koblet den fra ca 10 minutt før. SOC var 84% og utetemperatur var -5 grader. Batteripakken var nok kald tross lading pga tilgang til kun 8A. Snittforbruket siste 10km er 153Wh med 405km projected range i energiappen. Triptelleren viser 126Wh/km siste 16,8km og 217Wh/km siste 101,8km. Og siste 60 mil har den brukt 150,6kWh med 250Wh/km i snitt.

Jeg vet ikke hva jeg kan forvente eller hvordan bilen regner ut dette og om den tar hensyn til at batteripakken er kald? Basert på forbruk, batteriprosent, avstand og dels topografi så forventer jeg kanskje å ha ca 20% SOC ved Skjåk om jeg starter på 90% hjemme. Så det overrasket meg noe å se at den estimerte 6% og håper at det er pga kald batteripakke. Jeg hadde jo egentlig håpt på komme meg helt til Vinstra, men da anga den negativ batteriprosent ved ankomst hver gang.

Dette da med en model X 75D med 19" originale felger med originale piggfrie vinterdekk.

Angående kald batteripakke, jeg lader hjemme på nevnte 8A kurs og har aldri opplevd, selv etter 6 timers lading, at batteripakken er varm. Det er alltid stipla linje på regen første halvtimen når jeg kjører uansett. Hvor mye må jeg lade med for å slippe den stipla linja? Det skal nevnes at utetemperatur har vært -10 til +5 i perioden. Det hjelper kanskje ikke å bare lade, jeg må sette på varmen også? I såfall hvor mange timer forvarming må til for å få varm batteripakke? For her vil jeg jo gå i minus på batteriet siden kupévarmingen krever energi og batteripakkevarming krever energi og jeg kun får 8A/2kw ut av veggen (er vel 1.8kw har jeg lest?).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Amoss

Sitat fra: Vhagar på torsdag 18. januar 2018, klokken 20:07
Det ser ut som den er sortert etter hvilke supercharger som er nærmest, men avstanden stemmer ikke i det heletatt. F.eks. står det at supercharger Skjåk er 104km unna, i realiteten er den over 20 mil unna. Når jeg så velger å navigere dit så stemmer avstanden og tidsbruk. Hvorfor dette avviket?

Kan det være snakk om luftlinje vs. etter veien?
Model S 85D

Boomerang

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. januar 2018, klokken 20:17
Sitat fra: Vhagar på torsdag 18. januar 2018, klokken 20:07
Det ser ut som den er sortert etter hvilke supercharger som er nærmest, men avstanden stemmer ikke i det heletatt. F.eks. står det at supercharger Skjåk er 104km unna, i realiteten er den over 20 mil unna. Når jeg så velger å navigere dit så stemmer avstanden og tidsbruk. Hvorfor dette avviket?

Kan det være snakk om luftlinje vs. etter veien?

Det stemmer.

geear

Navien viser luftlinje helt frem til du har valgt å navigere et sted og den har kalkulert rute, og det er så enkelt som at det krever mye prosessorkraft at den til enhver tid skal ha kalkulert klar alle mulige ruter til alle superchargere. Det kunne godt vært litt klarere at det er luftlinje den viser.

Angående temperatur på batteriet med 8A lading, så forventer du mye... 8A * 230V = 1840W, og hvis vi tar utgangspunkt i 90% effektivitet, og altså 10% i varmetap, så er det 184W som forsvinner i varmeutvikling fra kladd gjennom kabler, kontaktpunkter og batteri, altså forsvinnende lite varme i slike temperaturer. Det lønner seg neppe å forvarme med det du har tilgang på av strøm. Varmeelementet til batteriet er 6kW og kupéen er 6kW, altså 12kW, så det skal veldig mye til for at du får regenerert like mye som du bruker i forvarming.

Vhagar

Luftlinje er jo ubrukelig på våre kanter med fjorder og fjell. Men takk for oppklaringen. Det krever ikke mye å beregne avstander til de 10-20 nærmeste superchargerene. Avstanden i mellom dem er jo allerede kjent, så man trenger strengt talt bare å beregne avstand til de 4 nærmeste (nord, sør, øst og vest for lokasjon) og resten blir rent tabelloppslag.

Hva da med beregningen av restkapasitet på batteri ved ankomst? Var den 6% pga kaldt batteri?

Ja jeg skjønner at jeg ikke får i pose og sekk med 8A (nødløsning et par mnd til). Men håper det blir til å leve med når jeg får på plass 1-fase 230V 32A for blått adapter. Skulle ønske det gikk an å sette på forvarming av batteripakken og ikke oppvarming av kupéen også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

olavxxx

Sitat fra: Vhagar på torsdag 18. januar 2018, klokken 21:22
Luftlinje er jo ubrukelig på våre kanter med fjorder og fjell. Men takk for oppklaringen. Det krever ikke mye å beregne avstander til de 10-20 nærmeste superchargerene. Avstanden i mellom dem er jo allerede kjent, så man trenger strengt talt bare å beregne avstand til de 4 nærmeste (nord, sør, øst og vest for lokasjon) og resten blir rent tabelloppslag.

Hva da med beregningen av restkapasitet på batteri ved ankomst? Var den 6% pga kaldt batteri?

Ja jeg skjønner at jeg ikke får i pose og sekk med 8A (nødløsning et par mnd til). Men håper det blir til å leve med når jeg får på plass 1-fase 230V 32A for blått adapter. Skulle ønske det gikk an å sette på forvarming av batteripakken og ikke oppvarming av kupéen også.
Navigasjonens estimater er basert på den siste tids kjøring, så den vil nok ha et forsiktig estimat i utgangspunktet som baserer seg på at du kjører som andre som har kjørt samme ruten.

Men klart at hvis været er helt loco og du kjører ekstra på, får du advarsel om å redusere hastigheten for å rekke frem.

Min erfaring med langtur hittil er at jeg har kommet frem med ca 2-3% mer kapasitet enn forespeilet på forhånd.

Vhagar

Om den baserer seg på hva andre gjør så kan det være at jeg får meg en positiv overaskelse. Hadde en loaner med snittforbruk 280, tiden jeg hadde den var den nede i 200. Og jeg ser at snittet mitt stadig kryper nedover på egen bil også (ble kanskje litt høyt i starten når alle ville ha en demo).

Greit å vite at det er noen prosenter i favør. Skal sammenligne litt hva bilen mener og hva jeg selv tror oppimot hva abetterrouteplanner også mener.

Forvarming av batteripakken uavhengig av forvarming av kupéen er noe jeg ønsker meg for å bøte på begrensninger i starten.

God helg.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Skjønner at du mener det ville være lurt, men problemet er at du mest sannsynlig går i minus. Altså at du vil bruke mer på å forvarme batteripakken din enn hva du klarer å regenerere på de første minuttene ved å ikke ha begrensning. Og for å gi et eksempel:

X-en min står inne i garasje hjemme, med varmepumpe vanligvis satt i frostbeskyttelses-modus. I praksis holder den da mellom ni og ti grader i garasjen, sikkert litt kjøligere ned mot gulvet og nær garasjeporten. Bilen har da begrensning på regen (ca. 20-30kW?) uansett hvor lenge den har stått der. Samme om jeg så kjører den fra garasjen og de fem minuttene jeg har til jobb, parkerer i kjelleren hvor det er 12-14 grader, og kjører fra jobb, så har jeg også regen-limit rundt 30kW, selv etter å ha ladet på 11A hele arbeidsdagen (redigert siste setning her, hadde glemt å ta med lading).

Jeg vet ikke hvor høyt temperaturen må før det ikke er noen limit, men gitt at du må heve temperaturen på hele batteripakken din med 20 grader, så krever det en del energi uten at jeg har tenkt å regne på det.

Vhagar

Her trenger vi rett og slett data på hvor mye energi/tid som krevs for å forvarme selve batteripakken ved ulike forhold. Dette gir mest mening når man kobler til strøm og ikke tar av batterikapasiteten til forvarmingen så klart.

Enig i at forvarming vil bruke mer energi enn bilen klarer å regenerere under normale forhold i løpet av ca 30 minutters kjøretid som jeg erfaringsmessig bruker før regen begrensning forsvinner. Det er jo svært lite regen ved kjøring (mye mindre enn noen ville ha meg til å tro før jeg kjøpte bilen) i forhold til energi krevd for å heve  temperaturen til 40 grader (som er tempen jeg ser noen nevner). Men om vi ikke ser på tapt regen, men på batteriprosent brukt på å hente ut energi til kjøring så mener jeg at forvarming kanskje kunne hatt noe for seg likevel?

For min opplevelse er at jeg taper mange prosent i starten når batteripakken er kald vs varm. Noe som fort er avgjørende for å rekke frem til lader.
Kald batteripakke = jeg når ikke frem til nærmeste supercharger på vei østover (det er 20 mil og 3 fjell unna).
Varm batteripakke = jeg har plutselig inntil 24% i reserve.

Nå står min enn så lenge ute og det var -5 grader i morrest når jeg hadde første tur og den steg til 1 pluss etter hvert. Jeg tinte den i 10 minutter med 20 grader (nok til å fjerne all is på rutene) og kjørte så i 6 mil langs relativt flat vei hvor snittet ble på ca 228Wh/km. Pga kald batteripakke så hadde jeg begrensning på regen på ca 30kW hele veien. Men batteriet tapte seg fra 84% til 56% så man får jo lett rekkeviddeangst av å se så stort % tap på så kort tur.

Hadde bilen vært tilkoblet (rask nok) strøm og fått forvarmet batteriet vil jeg jo tro at to ting ville skjedd:
- full regen fra start av (mindre viktig)
- mindre % tap (viktigst)

Kupéen ville fortsatt trengt energi i 5-10 minutter som regel for å få opp varmen og tine vinduer. Men resten av energien kunne gått til oppvarming av batteripakke for å kunne hente ut energi mest mulig optimalt. Ikke primært for regen sin skyld, men også for å ikke tappe batteriet unødvendig mye med tanke på rekkevidde.

Enn så lenge har jeg nok rekkevidde selv på vinterstid, men har enda ikke vært på en tur som stresser rekkeviddeangsten i forhold til dette med kald batteripakke etc. Den estimerer i hvertfall stadig et sted mellom 20-30 mil ved 80% så den daglige kjøringen er innafor.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GOS

Sitat fra: Vhagar på mandag 22. januar 2018, klokken 15:24
Nå står min enn så lenge ute og det var -5 grader i morrest når jeg hadde første tur og den steg til 1 pluss etter hvert. Jeg tinte den i 10 minutter med 20 grader (nok til å fjerne all is på rutene) og kjørte så i 6 mil langs relativt flat vei hvor snittet ble på ca 228Wh/km. Pga kald batteripakke så hadde jeg begrensning på regen på ca 30kW hele veien. Men batteriet tapte seg fra 84% til 56% så man får jo lett rekkeviddeangst av å se så stort % tap på så kort tur.

Her må det være noe feil med det du oppgir eller noe som jeg ikke forstår av det du skriver. La oss si det er en S85 du har med 77 kwh tilgengelig, du sier du bruker 28% av batteriet på disse 60 km, altså 0.28*77/60=359 wh/km. Men du skriver at du brukte 228 wh/km. Selv om der er en bil med 60-batteri å går ikke tallene i hop. Det som bukes til å varme batteriet vil være med i forbrukstallene. Så enten er det noe jeg ikke forstår med tallene dine, noe er feil med dem eller det er noe feil med bilen din. Tror aldri jeg har klart å være over 250 i snitt på en 60 km tur med min bil.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vhagar

Feilkilden her er hva som gikk med til forvarmingen i 10 minutter. Det husket jeg ikke å registrere dessverre.

Det er en X75D og startbatteriprosent var hentet fra app'en etter at den oppdaterte seg og før jeg satte på ca 10 minutter oppvarming med 20 grader. Deretter kjørte jeg i ca 6 mil og avleste batteriprosent i bilen og forbruk på trip app'en i bilen. Så eventuelle avvik fra hva som vises og hva som er reell matte på tallene får det være Tesla som må forklare.

Det går fort med en håndfull prosentpoeng å forvarme bilen bare noen minutter i slik kulde. Dette sparer en seg så klart om bilen står til lading. Det samme tapet er nok også stort (større tap enn forbruk på avstand) pga kaldt batteri slik jeg tolker mitt store prosentvise tap i forhold til tilbakelagt avstand og oppgitt forbruk av bilen.

Eller, noe er feil med beregningene/visningene i bilen - noe jeg tviler på for det ville vel andre også hatt på samme software?

Jeg må notere meg ned desse verdiene for flere turer og ha flere datapunkt før jeg kan konkludere med at bilen eventuelt skulle rapportere feil. Jeg har bare en følelse av at den viser svært store prosent tap, i forhold til energi brukt og avstand kjørt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GOS

Sitat fra: Vhagar på mandag 22. januar 2018, klokken 18:00
Feilkilden her er hva som gikk med til forvarmingen i 10 minutter. Det husket jeg ikke å registrere dessverre.

Det er en X75D og startbatteriprosent var hentet fra app'en etter at den oppdaterte seg og før jeg satte på ca 10 minutter oppvarming med 20 grader. Deretter kjørte jeg i ca 6 mil og avleste batteriprosent i bilen og forbruk på trip app'en i bilen. Så eventuelle avvik fra hva som vises og hva som er reell matte på tallene får det være Tesla som må forklare.

Det går fort med en håndfull prosentpoeng å forvarme bilen bare noen minutter i slik kulde. Dette sparer en seg så klart om bilen står til lading. Det samme tapet er nok også stort (større tap enn forbruk på avstand) pga kaldt batteri slik jeg tolker mitt store prosentvise tap i forhold til tilbakelagt avstand og oppgitt forbruk av bilen.

Eller, noe er feil med beregningene/visningene i bilen - noe jeg tviler på for det ville vel andre også hatt på samme software?

Jeg må notere meg ned desse verdiene for flere turer og ha flere datapunkt før jeg kan konkludere med at bilen eventuelt skulle rapportere feil. Jeg har bare en følelse av at den viser svært store prosent tap, i forhold til energi brukt og avstand kjørt.

I løpet av 10 minutter forvarming så kan du teoretisk klare å bruke maks 12/6= 2 kwh (12 kw i 10 minutt), mens du har bruk ca 0.228*60= 13.68 kwh til kjøringen, altså totalt forbruk på 15.68 kwh. Men 28% på ett 75 kwh batteri gir ca 20.3, ergo er det ca 4.6 kwh som er 'sporløst' borte. Kanskje forvarmingen varte  mye mer enn 10 minutt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vhagar

Temmelig nøyaktig 10 minutter forvarming ja fordi jeg ventet på issmeltingen og skulle rekke ferge. Avviket kan ikke skyldes kaldt batteri og energitap som bilen bruker til å varme batteriet under kjøring? Eller blir dette vist som økt forbruk ikke bare på prosentvisningen men også på Wh/km på kjørelengden?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GOS

Sitat fra: Vhagar på mandag 22. januar 2018, klokken 18:34
Temmelig nøyaktig 10 minutter forvarming ja fordi jeg ventet på issmeltingen og skulle rekke ferge. Avviket kan ikke skyldes kaldt batteri og energitap som bilen bruker til å varme batteriet under kjøring? Eller blir dette vist som økt forbruk ikke bare på prosentvisningen men også på Wh/km på kjørelengden?

Alt under kjøring blir telt med i forbrukatallene og redusert produsent / tkm igjen på batteriet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Jeg glemte viktig informasjon i forrige innlegget mitt om regen limit, og det er at når den har stått 7-8 timer i 12-14 graders p-anlegg på jobb og har begrensning på regen, så hjelper det ingenting om den har stått på lading på 11A hele dagen (med mindre jeg bruker forvarming såklart). Det betyr bare at svært lite energi går tapt til varme. Varmeutviklingen man ønsker å ta vare på for å varme kupé og batteri er fra motorene under bruk...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA