Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firehjulskontroll (teknisk)

Startet av snd, tirsdag 16. januar 2018, klokken 12:45

« forrige - neste »

snd

Hvilke verdier anbefales for minst mulig dekkslitasje? Jeg vet at Tesla sine egne verdier tillater stor feilmargin, så disse er ikke nødvendigvis interessante for meg. Hvem anbefales for justering og har de tilgang til Toolbox for SW-senking? Er de noen som har montert justerbar camberstag bak?
Har en P85D med 245/35-21 9x21" ET 35 foran og 285/30-21 10.5x21" ET 35 bak. Kjører oftest i 90 km/t+ og range mode av.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Tja. Me?

La oss oppsummere virkemåten til framdriftssystemet. Vi vet at dual-bilene med range mode av hovedsaklig er bakhjuldrevne når utetemperaturen er høyere enn +1 grad og hastigheten er under 90km/t. Pådrag over ca 40kW eller antydning til hjulspinn trigger moment på alle fire. I hastigheter over 90km/t er bilen i hovedsak forhjulsdrevet uten range mode så lenge temperaturen er over +1. Når temperaturen er +1 eller lavere er momentet i hovedsak fordelt likt på alle fire, så lenge range mode ikke er aktivert. Med range mode aktivert er bilen i hovedsak forhjulsdrevet uavhengig av temperatur og hastighet.

Samlet kan vi kanskje anta at Tesla tar utgangspunkt i at bilene har en overvekt av kjøring med forhjulsdrift (motorvei og/eller range mode), og har tatt høyde for dette i spesifikasjonene for hjulvinkler.

Vi vet at et hjuloppheng ikke er statisk. Spissing, for eksempel, vil endre seg alt ettersom akselen trekkes/skyves, eller trekker selv. På drivhjul "trekkes" hjulene forover og spissingen øker under kjøring (=mer toe in). På hjul som ikke trekker men skyves/trekkes minsker spissingen under kjøring. Spesifikasjonen på Model S ser ut til å ta høyde for at den kjøres mer med forhjulstrekk enn med bakhjulstrekk da spissingen skal ligge svakt negativ. Det kan fungere i range mode eller hastigheter over 90km/t når forhjulene trekker og spissingen sannsynligvis "dras" sammen og blir litt mot det positive. Problemet er bare at når bilene kjøres mye uten range mode eller under 90km/t er de bakhjulsdrevne, forhjulene "skyves" slik at en allerede negativ spissing blir enda mer negativ. Kjøremønsteret i Norge kan muligens være annerledes enn man har tenkt når man laget spesifikasjonen. Nesten alle TMS med dual jeg har undersøk har antydninger til trapping eller indre kantslitasje foran.

Bak er bilene satt opp med temmelig aggressiv negativ camber, og den er ikke justerbar. Det betyr at man må treffe veldig godt med spissingen om det ikke skal slite indre kant, og det er faktisk fullt mulig å få slik slitasje innenfor spec. Spesielt på store felger, og med bredere dekk enn originalt.

Så hva er løsningen? Ikke godt å si, men jeg tror at ihvertfall foran kan man bli kvitt slitasje på indre kant ved å legge spissingen så vidt utenfor spec, dvs mer toe in. Om man ikke vil justere utenfor spec (som faktisk kan være litt risikabelt) kan kjøring i range mode være verdt et forsøk.

Jeg kjører også på 245/35-21 og 285/30-21 på sommer. I tillegg er bilen senket ca 28mm. Første sommeren var bakhjulene helt perfekt slitt og det var ikke mulig å måle skjevhet med digital måler engang. Men jeg hadde en _liten_ skjevslitasje foran jeg ønsket å bli kvitt. Tesla tok på seg oppdraget med å justere, men siden bilen var senket var det på min risiko. Det vil si, de tok ikke noe ansvar for eventuell feilslitasje. Resultatet var at begge fordekkene fikk betydelig økt slitasje på indre kant. I tillegg gikk det raskt utforbakke med ene bakdekket. De tok bilen inn for egen regning og gjorde ny justering, og fant at de hadde justert feil på ene forhjulet. To uker etter var det andre bakhjulet også ødelagt på indre kant, selv om alt nå var innenfor spec. Så jeg bestemte meg for å betale for en ny justering, denne gangen etter egen spesifikasjon. Fikk dem til å justere på litt mer spissing både foran og bak enn spesifikasjonen i utgangspunktet tillot. Fikk bare kjørt 4-5000 etter justering i fjor høst før vinterdekkene gikk på, men så langt så det ut til at ihvertfall bakdekkene ikke ble skjevslitt. Men tror jeg kan se en antydning til noe på indre kant på ene forhjulet. Det vil vise seg om det utarter seg, men forhåpentligvis har jeg fått en forbedring i forhold til første justeringen. Rattet er 1,5 grader skjevt da, og det var det etter hver av de tre justeringene - men ikke før.

Avslutningsvis virker det som om det er forskjell på bilene. Mulig innfestingen til opphenget varierer, eller selve delene slik at "kurvene" til opphengene er ulike? Kanskje det ikke er mulig å finne en spec som fungerer til alle biler? Jeg tror nok at det foruten å variere med bilene også må tilpasses kjøremønster for å fungere optimalt.

Dagens lille lange :)

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

snd

Dette er akkurat det jeg er ute etter @Muffinman og tusen takk for at du tok deg tid til å skrive alt dette. :+1: Har du noen form for utskrift du vil legge ut?

Hvis Tesla skal ta seg av arbeidet bør jeg få dem til å justere spissingen mot (positiv) toe in både foran og bak, men innenfor spec. Correct?

Har forøvrig også et ratt som er ørlite off.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014


Muffinman

#6
Tror ikke det har noen hensikt å legge ut noen utskrift, for det finnes helt sikkert ikke en løsning som passer alle. Det kommer an på hva problemet er i utgangspunktet, sikkert litt på bilen selv ift variasjoner mellom eksemplarer og som nevnt hvordan den brukes.  Videre må vi nok ta inn over oss at hjulvinkler er et par hakk mer komplekst enn å bare justere på spissingen; alt henger sammen med alt og uansett hvordan man justerer skal det også summere innenfor en spesifikasjon slik at kjøreegenskapene blir slik de er tenkt. For alle vinkler man justerer påvirker kjøreegenskapene på en gitt måte. Og det er jo ikke nødvendigvis slik at kjøreegenskapene er slik de skal være når dekkene slites perfekt...

Råtipset er vel å finne noen som virkelig kan hjulstilling ut over å bare justere etter en spesifikasjon. Ganske sikker på at jeg har lest om noen som fikk gjort det her på forumet for en tid tilbake.

Btw, data fra rattvinkelsensoren kan man lese fra canbus. Hvis man holder et øye med verdien under kjøring ser man fort hvordan det ligger an :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA