Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Andre vinter med Zoe

Startet av HCO, tirsdag 16. januar 2018, klokken 12:44

« forrige - neste »

HCO

Da er vi inne i andre vinteren med R240, og i morgen henter vi en R90 i tillegg. Den nye R90-en skal få kjørt seg på ordentlig vinterføre fra første dag, ser det ut til.

Så langt har det vært overraskende greit å bruke Zoe som vinterbil, men i dag er første gang jeg har opplevd et reelt vinterproblem: Fordi det ikke er mulig å skru av antispinn, kan man under spesielle forhold oppleve at bilen "bremses" av antispinn-systemet. Dermed går det saktere og saktere inntil bilen til slutt stopper. I mitt tilfelle snakker vi om flatmark og 15cm kram snø. Dette er forhold der litt moderat hjulspinn og taktisk bruk av rattet enkelt ville fått en fremhjulsdreven bil frem.

Renault, akkurat dette synes jeg står til stryk! Det er noen av oss som bruker Zoe andre steder enn inne i Paris.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

JUL ZOE 240

Enig at den kommer seg greit frem på vinterføre. Den overivrige antispinnen kan man oppleve nå på vinteren når man skal ut av kryss. Hvis man da er halveis ute i krysset og bestemmer seg for å gi på for å skyte ytterligere fart kan man oppleve å spinne, etterfulgt av at antispinnen slår inn og deretter litt tenking før man igjen får kraft på dekkene. Dette fører til at man kommer seg tregere opp i fart sammenlignet med en roligere kjøring ut av krysset eller fravær av antispinn, der man selv hadde regulert med pedal etter føre.

Er også på andre vinter med R240 og det funker fint det, 23 grader i bilen hver morgen og ikke behov for skraping. Jeg opplever dog ett høyere forbruk denne vinteren enn forrige og har nå ett snitt på 0,20/km mot 0,17/km forrige vinter, uten at jeg finner noen god grunn til dette. Ganske like temperaturer og trykk i dekkene, vet ikke om noen andre har lik opplevelse 2. sesong?

ladov

Hva blir det nå? Fjerde vinter? Snittforbruket akkurat nå ligger på 0,25kWh/km, gjettometeret var på *under* 70km for noen dager siden men etter en 'langtur' på 6 mil har den nå gjort et lite hopp til 80km. Jeg *Tror* den uansett skal klare 12mil men dette blir et forsøk som ikke utføres av frykt for represalier.. ;)

Den antispinnen har irritert meg flere ganger i det siste ja. Min gamle passat var akkurat like ubrukelig med lav fart på subbeføre men der kunne jeg i det minste skru av ESPen.. Er det virkelig ikke mulig å skru av antispinn på Zoe? Når det *ikke* ligger 20cm kram snø på veien derimot, så har bilen god fremkommelighet på vinterføre.

Dette er ingen vinterbil nei. Den manglende 'leppa' på dørpakningen fører til unødvendig mye snø inn i bilen, 'vollgraven' mellom panser og frontrute er som skapt til å samle snø og is, manglende varmetråder i setet er bare latterlig og jeg skjønner virkelig ikke hva de tenkte på når det unnlot å legge til batterivarmer. Dessuten kan da umulig batteriet være isolert?

Når det er sagt så redder kombinasjonen varmepumpe+komforttimer mye. Bare varmepumpa alene kan få meg til å humre godt når jeg tenker på hvordan det var å starte opp bensinpassaten i -20..Starte motoren og la den gå mens jeg skrapte is, så kjøre 100m før jeg stopper for å skrape isen som fortsetter å legge seg frem til motoren blir varm nok til å holde frontruta isfri..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Barskog

Nå er det levert 3 forskjellige modeller av ZOE på det norske markedet. Var bare den første modellen (Q210) som ikke hadde setevarmer og aktiv batterivarmer. Merker på vinteren stor forskjell på rekkevidden og ladehastighet på de to vi har med batterivarmer kontra den uten.

Sent from my TA-1000 using Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

fdl

Jeg opplever også at forbruket har økt rundt 10% etter 50000 km og ca 2,5år.
Siden det er flere som opplever lignende økning i forbruket er det nok ikke noe "galt" med min zoe, men må nok bare leve med det.

elekTrond

Pussig nok observeres det lignende erfaringer her som i e-Golf, Leaf og trilling-forumet. Har Zoe integrert antispinn og antiskrens? "ASC off" knappen i i-MiEV skrur alt unntagen ABS. Hva med å nappe ut en sikring eller montere en knapp for midlertidig utkobling?
'13 Mjau

hsa77

Ingen knapp for å skru av antispinn på ZOE. Å nappe ut sikringer er ingen god idé, man vil jo ha esp påslått under kjøring, det er jo bare for å kunne spinne seg ut i et kryss, gjennom en skavl eller opp en bakke man ønsker å skru av systemet. Knapp er eneste fornuftige løsning. Men til tross for svært mangelfull brøyting i området der jeg bor, har jeg hittil til gode å stå fast med ZOE - opplever den som god å kjøre om vinteren.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Jeg hadde også to vintre med Zoe. Synes Zoe er en glimrende vinterbil. Klarte aldri å kjøre meg fast med Zoe, og kom meg fram med piggfrie vinterdekk der jeg måtte legge på kjetting på eksosbilen. Jeg merket at antispinnsystemet tok noe effekt, men på lang nær så mye som i en bil med forbrenningsmotor. I tillegg synes jeg at antispinnsystemet reagerte raskere enn i eksosbiler.

Jeg merket også at forbruket økte den andre vinteren sammenlignet med den første vinteren, men det skyldtes at jeg hadde mer energi i batteriet tilgjengelig etter oppgradering av BMS (batteristyrings-SW). Første vinter hadde jeg veldig ølskumeffekt (batteriprosent falt mye raskere enn forbrukt energi skulle tilsi, for deretter å øke med 10% igjen når bilen sto låst 10-15 minutter) SOH var også nede i drøyt 90%. Etter oppgradering av BMS var ølskumeffekten borte og SOH var igjen 100%. Det at jeg hadde mer kontroll med forbruk og rekkevidde gjorde at jeg hadde litt mer aktiv kjøring, og brukte mer energi på komfort i bilen ved å ha høyere kupétemperatur, og dermed ble forbruket høyere. Selv med temperaturer rundt 0 grader kunne jeg kjøre 140 km med pen langkjøring, og det var på vei med mye stigning (0 - 1000 - 300 moh).

Den største mangelen som vinterbil for min del er mangelen på skistativ. Ja, jeg vet det finnes noen halvjalla løsninger, men ville hatt skikkelige fester for takstativ og godkjenning for taklast i vognkortet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Taklast er vel ikke helt enkelt på X-en heller...?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

THE

Taklast og Tesla X er heller problematisk ja. Nesten 2,4 meter fri lengde mellom setene fra bakkant midtkonsoll til bakluke gjør derimot at skiposen ligger fint og godt stroppet fast inne i bilen til og fra hytta/skibakke/skiløyper. Evt. blir det skistativ på hengerkula hvis det er flere enn 4 personer i bilen. Sykler fraktes også på tilhengerfestemontert sykkelstativ eller på tilhenger.

Pga. høyde på SUV-lignende biler synes jeg det er upraktisk med takboks, men jeg skal ærlig innrømme at jeg av og til kunne tenkt meg vanlige dører og mulighet for takstativ.

Nå er ikke X'en egentlig en erstatning for Zoe'n, men for dieselstasjonsvogna, og siden vi egentlig ikke trenger to biler, så ble Zoe og eksosbil byttet ut med en elbil. Jeg kan i alle fall slå fast at for min del med relativt mye langkjøring, ca 40-45000 km årlig kjørelengde og mange turer på fjellet i løpet av vinteren så er elbil det perfekte valget. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA