Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vaske modell X i vaskehall med børster

Startet av T.K, tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:34

« forrige - neste »

T.K

Noen som har erfaring med dette? Jeg tenker ikke på eventuelle småriper i lakken, jeg tenker på om:
1. spoileren bak sitter fast etter vask
2. Underspylingen ikke gjør at bilen blir stående

Vhagar

Husk bare å gå ut av bilen, deaktiver alle automatiske funksjoner for å åpne dører og lås bilen. Pass på at nøkkelen ikke får uønskede berøringer. Still deg deretter opp ved siden av nødknappen slik at du er klar dersom uhellet skulle være ute.

http://www.tv2.no/a/9597558/

Men til de 2 punktene dine, jeg hadde ikke gamblet på vaskemaskin med børster mot den spoileren. Underspylingen vil jeg tro at den tåler bedre, her lurer jeg selv på hva som er best å gjøre. Eneste jeg var tenkt å utsette bilen for i slik maskin er nettopp underspyling om ingen andre har bedre alternativ.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Det står i manualen at bilen IKKE skal vaskes i børsteautomat.

Men bortsett fra det så tror jeg ikke dette er vanskeligere enn å kjøre inn og låse dørene, så går det nok fint. Han fyren i artikkelen der har gjort absolutt alt galt og kan bare skylde seg selv. Når børstene slår på håndtaket på elektriske bakluker så åpner de seg enten de heter Tesla eller annet, og på BMWer med fotsveipe-funksjon så har vannstråler under fangeren vært nok til å åpne bagasjerommet.

T.K

Det står også i manualen at bilen ikke kan trekke henger med 19"hjul, men jeg er ganske sikker på at hjulene går fremover selv om det står 19 på hjulene og hengeren er festet. Så vaskemakinen er nok en anbefaling. Tesla anbefaler heller ikke foliering, pga sensorene.

Om noen har tråkket stien og prøvd med hell, meld dere på.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:38
Når børstene slår på håndtaket på elektriske bakluker så åpner de seg enten de heter Tesla eller annet,

Jeg regnet også med det var børstene som hadde slått på luka, men i følge eierens beskrivelse åpnet luken seg flere ganger, også når børsten ikke var bak bilen. Så han "kjempet" mot bakluka flere ganger før det gikk galt inne i vasken.

Enten har han hatt nøkkelen i klem i lomma, eller så var det feil på sensor. Børstene som slår på åpneren fikk jeg av eierens beskrivelse inntrykk av at det ikke kunne være.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Bruker børstevask jevnlig. Uproblematisk. Tesla Rud bruker også børstevask.

Han som fikk luken åpnet har trolig en feil på bryteren - det har blitt nevnt av andre at luken plutselig har åpnet seg når de har kjørt på veien, trolig fordi det har kommet fukt inn i bryteren.

HowieX

#6
Jeg har også vasket med børster. Ingen problemer med bakluke eller spoiler.
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)

T.K

Takk til Ellemelle og Howie som svarte på spørsmålet. Jeg tar en børstevask Shell/7eleven på Rud. Eieren der har vasket 2 millioners BMWen sin flere ganger uten at det har blitt riper., men var usikker på spoilere.

Øyvind.h

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 16. januar 2018, klokken 10:50
Tesla Rud bruker også børstevask.

Grøss. Må passe på å legge igjen lapp i bilen om at den ikke skal vaskes om den er innom der.
Drøyt at de børstevasker kundebiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: T.K på tirsdag 16. januar 2018, klokken 12:44
Takk til Ellemelle og Howie som svarte på spørsmålet. Jeg tar en børstevask Shell/7eleven på Rud. Eieren der har vasket 2 millioners BMWen sin flere ganger uten at det har blitt riper., men var usikker på spoilere.
Er du sikker på at du og eieren av børstevasken forstår hva slags riper det er snakk om?

Stikk innom en detailer og la ham lyse med swirl finder og ta bilde av bilen din før og så gjør du det samme etter. Hadde vært helt supert om det ikke kom microriper av børstevaskeren. Eksempel:



Teslaer er, i motsetning til BMW, dessuten kjent for svært myk lakk, så det er derfor jeg legger keramisk coating på min.

ØHN

Børstevask gir riper uansett. Ferdig snakket vedrørende riper/ikke riper.

Men ripene er overfladiske, og ofte svært enkle å fjerne permanent. Jeg anbefaler børstevask til de som ikke har kunnskap, eller utstyr, til å vaske bilen skånsomt for hånd.

Feil håndvask kan gi langt mer alvorlige ripeskader, enn en børstemaskin som fungerer som den skal. ;)
Tesla Model X 100D i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA