Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Under frunken etter 53 måneder og 135.000km

Startet av Muffinman, mandag 15. januar 2018, klokken 18:30

« forrige - neste »

Muffinman

Plukket ut frunken på P85 i helga og tok en titt på tingenes tilstand. Det så egentlig ganske OK ut etter at den verste skitten og grusen var skylt av. Det var to ting jeg reagerte på; ene var et par ledninger med tilhørende kobling som lå i en trasig vinkel og kunne se dårlig beskyttet mot fukt og bevegelse. Disse ble tørket og fiksert/forseglet med herdesilikon. Videre var noen av slangeklemmene i temmelig dårlig forfatning, og de må nok byttes om ikke så veldig lenge. Får se om jeg finner en løsning som er god nok samtidig som det lar seg montere, og som er motstandsdyktig mot korrosjon. Og det var antydninger til rust på toppen av batteripakken.

Her er noen bilder for den nysgjerrige:

Kramzz

Se der ja ! Hvordan er det med rustgaranti osv? Jeg har forlenget garanti på min til 176600km, er dette noe de evt ser på ved garantiutløp?☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Bjørn

Gjorde akkurat det samme for 2-3 uker siden da jeg skulle montere led bar, og skifte til 35W balaster. fikk en følelse av at det kan være lurt å spyle ned og t en sjekk her, en gang i året.
Min er 50mnd og har gått nesten like langt.. 132.000km.
Legger ut mine bilder også, så kan man sammenlikne. Det ser veldig likt ut.

Bjørn

En annen ting er hva som åpenbarte seg bak viftene i front.. Eller nærmere bestemt mellom radiatorene, og viftene.. Vifta på førersiden er aldri i bruk, og sto fullstendig stuck i grus og drit, oppspart gjennom 4 år. Antar den ikke er i bruk da det virker som de radiatorene står i serie, og at førerside viftens sensor "ser" kjølemediet etter å ha passert radiator på passasjerside, og derfor ikke blir varm nok til at denne blir trigget. Ihvertfall i nordisk klima.

Uansett noe som ser ut til å trenge en rens en gang annenhvert år, ihvertfall.

Muffinman

Oi, her var det mye bajs...

Slangeklemmene dine ser faktisk mye bedre ut enn mine. Et par stykker hos meg som sannsynligvis ikke mer enn en vinter eller to til før de faktisk ryker.

Bjørn

Ja det ser sånn ut.. måtte krympe bildene for å få denne siden til å godta dem (max 1mb) slik at den verste klemmene ble klippet bort, det var dem som satt på varme-elementet.. logisk egentlig.
Btw.. har du måttet skifte hjul lager..? jeg skiftet mitt andre på fredag, samtidig som jeg fikk gjort dekktrykk sensor oppgraderingen.
har skiftet begge på H.side nå.

Muffinman

Tesla byttet begge navene bak pga korrosjon for et halvannet år siden. Da var bilen rullet litt over 100k. Men lagrene var forsåvidt i orden. Foran ble de byttet etter at nordiske bremseskiver ble montert; det oppstod kast etter noen dager og de fikk de ikke vekk før navene ble byttet. Snodige greier og alle fire skiftet, men ingen havarerte hjullagre etter godt og vel 100k med andre ord. 85D`en har rundet 93k og har alle hjullagre intakt enn så lenge. Alt på initiativ fra Tesla selv, inkludert TPMS oppgradering.

Får det til gjengen på søre luten :)

alda

Är det verkligen tryggt att spola vatten där, bland alla ledningar och el-kopplingar?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

OlaM

Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.
'21 3LR

Muffinman

Sitat fra: alda på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:31
Är det verkligen tryggt att spola vatten där, bland alla ledningar och el-kopplingar?
Det bør det jo være. Alt dette dusjes jo kontinuerlig med vann/salt og dritt ved kjøring på våt vei.

Bjørn

Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 10:20
Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.

Nei jeg tror mesteparten kommer inn gjennom åpningene i innerskjermene, der hvor kjøleluften fra viftene skal komme ut, etter å ha blitt virvlet opp av hjulene.
Har allerede kjøpt dette "gitteret",
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Grillnetting-2000019015/

Og tenker å klippe det til å feste det på innsiden av innerskjermene. Så får vi se hvor mye det hjelper.  :)

Kim Kim

He he, det er så trist å se disse bildene av hvordan den høyteknologiske sexy bilen egentlig ser ut under interiøret.
Litt som å våkne med en fin dame du møtte på byen som har vasket av seg sminken.   

Realiy check :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Muffinman

Har sammenlignet bildene mine med Bjørn sine litt til. Kan da vitterlig se ut som Bjørn sine klemmer er galvaniserte? Virkelig noe å sjekke opp om man kjøper en 2013-modell. Smal sak å bytte disse klemmene, men rimelig tamt om det forårsaker at man blir stående.

Jeg rydder opp i området til sommeren og bytter mine i rustfrie klemmer som kan skrus på uten å ta av slangene.

Muffinman

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:48
Litt som å våkne med en fin dame du møtte på byen som har vasket av seg sminken.   
Du beskriver jo egentlig en vellykket kveld på byen  :police:

OlaM

Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:48
He he, det er så trist å se disse bildene av hvordan den høyteknologiske sexy bilen egentlig ser ut under interiøret.
Litt som å våkne med en fin dame du møtte på byen som har vasket av seg sminken.   

Realiy check :)

Fordelen er jo at man ser at det ikke er noe mystisk og magisk, men noe man faktisk kan håndtere ok med vanlige evner og innsats. Bilen også grei!
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA