Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladegarasjen under festningen (Oslo) - parkere uten å lade?

Startet av HCO, mandag 15. januar 2018, klokken 16:25

« forrige - neste »

HCO

Jeg har planer om å parkere i ladegarasjen under festningen nå i kveld. Såvidt jeg forstår av skiltingen, er det ikke noe krav om å lade for å stå der. Jeg har dessuten Zoe, som ikke vil lade der uansett pga. IT-nett.

Hva mener forumet - er det greit å parkere i ladegarasjen uten å lade?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Orbit

Det er ikke noe ladekrav fra kommunen, bare pass på maksimaltid på 10 timer. På kveldstid er det uansett mye ledig kapasitet (40-50 ledige plasser allerede nå), så ingen grunn til å bli uglesett for ikke å lade (selv om muligheten også for Zoe 'bare' er en ladebøtte unna.....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

HCO

OK, takk for svar. Om det er mye ledig til vanlig, fortrenger jeg ingen.
Forøvrig har jeg ladebøtte, men mangler overgang type2 til Schuko. Dessuten har jeg ikke behov for strømmen...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Orbit

... og dersom du en annen gang trenger innendørs Schuko-lading, er de kommunale plassene i underetasjen av Saga parkeringshus mye ledig på kveld, på motsatt side av Rådhusplassen. Innendørs blir nok en fordel i kveld, dersom værmelding med masse snø slår til.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Det som er enda mer spesielt med festningsgarasjen er at alle gangene jeg har stått der har det vært en god del ICE biler som står parkert, og jeg så ikke gul lapp på noen av dem......

Orbit

Det er overraskende mange hybrider der (....som ofte ikke lader), men har til gode å se rene fossiler de få gangene jeg har vært innom.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

spaceman

Hvorfor stille seg på ladeplass når man ikke skal lade? Er vel masse ledig andre steder der også?  Er jo ikke noe bedre at en elbil står der og ikke lader enn at en bensin-bil står der og ikke lader

Knut Røe

Det fins elbilister som ikke skjønner at en elbil kan stå på en vanlig plass, de tror den er nødt til å stå på en elbilplass / ladeplass. Ikke spør hvorfor, men de fins altså.

Orbit

Sitat fra: spaceman på onsdag 17. januar 2018, klokken 18:53
Hvorfor stille seg på ladeplass når man ikke skal lade? Er vel masse ledig andre steder der også?  Er jo ikke noe bedre at en elbil står der og ikke lader enn at en bensin-bil står der og ikke lader

Det er et av de få stedene i Oslo sentrum med kommunale plasser hvor en kan parkere i mer enn to timer (etter at "evighetsparkeringen" i Kongens gate ble fjernet). Det er nok også derfor det er mye [ikke-ladene] hybrider der; de har ingen andre alternativer for heldagsparkering enn private parkeringshus. Sånn sett har kommunen malt seg inn i et hjørne hvor ting ikke fungerer etter hensikten.

Gratis lading ble innført for mange år siden da det var en nødvendighet for å kunne komme seg hjem igjen fra sentrum med elbil. I dag er selve ladingen av mindre interesse for de fleste elbilpendlere, mens gratis bom og "langtidsparkering" er det som trekker. Kommunen bør egentlig bestemme seg for om de ønsker pendlerkjøring overhodet, elektrisk eller ikke.

Dersom de vil ha minimalt med bilpendling, må bompengene for elbil opp på maksimal sats (50% av fossil), det samme med parkering. Det ville blitt ca 10kr/time for elbilparkering, så kunne de tatt 25kr/time for ladeplass.

Dersom de ønsker at flest mulig pendler med elbil, må det frigjøres gratis parkeringsplasser til disse. Lading er i en viss grad et underordnet behov, men kunne vært tilbudt til priser i området der GK/Fortum ligger på AC-lading. For eksempel 10-20kr/time for ladeplass, uavhengig av om en lader eller ikke (og hvor stor effekt en trekker). Siden det da er en pris for ladeplassen, trenger ikke stolper å være "online", dette betales med vanlig automat/app med sonekode for lading. [Teknisk sett, må en da kanskje åpne for at vanlige biler kan bruke ladeplassen til tidobbelt pris, siden elbiler aldri skal betale mer enn halv fossiltakst]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

HCO

Sitat fra: tiger`n på onsdag 17. januar 2018, klokken 19:25
Det fins elbilister som ikke skjønner at en elbil kan stå på en vanlig plass, de tror den er nødt til å stå på en elbilplass / ladeplass. Ikke spør hvorfor, men de fins altså.

Det er ikke det som er problemstillingen her. Alle plassene under Festningen er ladeplasser, men det er ikke krav om at man lader. Det er et av svært få steder i sentrum der man kan parkere under tak uten å betale de 200-300 kr som vanlige P-hus gjerne tar.

Som du ser av start innlegget, ønsker jeg ikke å fortrenge noen som trenger lading. Tirsdag kveld var det masse ledig både når jeg kom og når jeg dro. Så lenge jeg ikke "tar plassen" til noen som faktisk trenger å lade, har jeg snehvit samvittighet for å benytte et kommunalt tilbud som dette.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

TB

Må berre vere ein fordel at p-huset blir brukt også utenom 8-16.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

alda

Sitat fra: tiger`n på onsdag 17. januar 2018, klokken 19:25
Det fins elbilister som ikke skjønner at en elbil kan stå på en vanlig plass, de tror den er nødt til å stå på en elbilplass / ladeplass. Ikke spør hvorfor, men de fins altså.
Finns inga vanlig platser i Oslo sentrum til info.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Goggen123

Noen som bruker festninggarasjen som jobbparkering daglig og har noe erfaring med kapasiteten der ? Kan man basere seg på plass der om man er på jobb mellom 07.00-08.00?

Orbit

Har brukt den en håndfull ganger (sykler til daglig), og da har det vært knapt med plass allerede lenge før kl 07. En gang kom jeg 06:50, og måtte snu (fullt). Tipper du må være der senest 06:00 for å kunne regne med plass, kanskje ennå tidligere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jfk

Var der 06.45 i dag, da var det fullt. Det har gått raskt med hvor tidlig man nå må være på plass for å finne ledig parkering der.

Det er også verdt å merke seg at telleapparatet for ledige plasser i garasjen, som er i et skilt som henger på utsiden ved nedkjørselen, stort sett viser ca ti ledige plasser i syvtiden på morgenen. Dette stemmer ikke, da er det normalt fullt. (Vet ikke hvordan den detekterer ledige plasser, men over 10% feilmargin er ikke veldig imponerende)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA