Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?

Startet av MikkeBoomBoom, mandag 15. januar 2018, klokken 10:23

« forrige - neste »

Jeronan

#30
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 11:01
AP2. Og jeg har motsatt erfaring med svinger, den bremser ALT for mye opp. Lå og kjørte bak en annen bil på svingete vei med ACC aktivert, i svingene bremset den så mye at den mistet bilen foran. Dermed ble det full ACC-gass på sletta til den tok igjen bilen foran, bremsing når den tok den igjen og så forsvant den igjen i neste sving. Ikke imponert for å si det pent.

If you knew how the current AP2 works, you would know this would happen when using it on swinging back roads.
That is why I only use it on Highways and main roads.
On small country backroads I don't even bother using AP, with so many bends and sharp corners.

The Adaptive Cruise Control works solely on the radar, so when you are following a car that goes into a sharp corner, the radar beam will lose it's tracking of the car in front of you and thinks it took off on an exit.
Any other car's ACC reacts the same way. Have experienced this with Volvo and BMW's as well.

The camera's in the windshield are currently only used for detecting lanes for the Auto steer function. They aren't even used for detecting bends, that is solely based on the map data. ( hence why I don't use AP on heavy swinging roads with lots of bends and sharp corners).

If you learn to know the limitations of AP2, you will greatly enjoy it's strengths when used where it works best.

Like I said earlier. I greatly enjoy using Autopilot in and out of Oslo every day, driving itself through the traffic jams. It's fantastic and just can't imagine driving without anymore. It's just so stress relieving.  :)

...or going on a long trip to Vestlandet, like we did before christmas. Fantastic! (except for a part of the new E6 towards Vinstra, where the navigation wasn't updated and was forced to turn off AP for that stretch).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jkirkebo

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 16. januar 2018, klokken 11:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 11:01
AP2. Og jeg har motsatt erfaring med svinger, den bremser ALT for mye opp. Lå og kjørte bak en annen bil på svingete vei med ACC aktivert, i svingene bremset den så mye at den mistet bilen foran. Dermed ble det full ACC-gass på sletta til den tok igjen bilen foran, bremsing når den tok den igjen og så forsvant den igjen i neste sving. Ikke imponert for å si det pent.

If you knew how the current AP2 works, you would know this would happen when using it on swinging back roads.
That is why I only use it on Highways and main roads.

Vel, jeg er vant til å kunne bruke cruise control på de fleste veier, at det ikke går lengre er en mye større ulempe enn fordelene ACC har mhp. å holde avstand til bilen foran. Jeg kjører svært sjelden i kø uansett, så personlig skulle jeg sterkt ønske meg muligheten til å kunne aktivere god gammeldags CC.

Sitat
On small country backroads I don't even bother using AP, with so many bends and sharp corners.

Autosteer bruker jeg ikke i det hele tatt, den er alt for ustabil. Også på motorvei. Skikkelig sinusgange hver gang det er en av- eller påkjørsel på høyresiden og stripa forsvinner litt. Ser jo ut som regelrett fyllekjøring...

Sitat
The Adaptive Cruise Control works solely on the radar, so when you are following a car that goes into a sharp corner, the radar beam will lose it's tracking of the car in front of you and thinks it took off on an exit.

Det var ikke det som skjedde her, svingene var ikke så skarpe at jeg mistet bilen foran av syne. Det var ACC som synes svingen var for krapp i forhold til innstilt fart og bestemte seg for å slakke ned fra 60 til 40 mens bilen foran tok svingen i 60 som er ca. den farten jeg også pleier å ha der. Siden ACC slakket av såpass mye mer forsvant selvsagt bilen foran. Ut av svingen var det maks aks (vel, ihvertfall ALT for kraftig akselerasjon for min smak) for å komme opp i 60 igjen som var innstilt hastighet.

Problemet er altså at ACC synes at jeg bør ta svingen i 40 mens jeg vil holde 60. Det synes jeg ikke noe om. Greit om jeg kjørte på "full" AP, men en cruise control bør holde innstilt hastighet gjennom svinger. Evt. får det være et valg om man vil ha på slik funksjonalitet eller ikke. 

Sitat
Like I said earlier. I greatly enjoy using Autopilot in and out of Oslo every day, driving itself through the traffic jams. It's fantastic and just can't imagine driving without anymore. It's just so stress relieving.  :)

Godt mulig den duger i stillestående kø, men jeg kjører aldri på de tidspunktene så det er helt irrelevant for meg.

Hadde jeg bestilt ny Tesla i dag hadde jeg tatt uten AP og spart de pengene inntil systemet evt. var betydelig forbedret. Dessverre er det visstnok ikke mulig å deaktivere AP midlertidig på min bil, har spurt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jeronan

#32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 16:34

Det var ikke det som skjedde her, svingene var ikke så skarpe at jeg mistet bilen foran av syne. Det var ACC som synes svingen var for krapp i forhold til innstilt fart og bestemte seg for å slakke ned fra 60 til 40 mens bilen foran tok svingen i 60 som er ca. den farten jeg også pleier å ha der. Siden ACC slakket av såpass mye mer forsvant selvsagt bilen foran. Ut av svingen var det maks aks (vel, ihvertfall ALT for kraftig akselerasjon for min smak) for å komme opp i 60 igjen som var innstilt hastighet.

Problemet er altså at ACC synes at jeg bør ta svingen i 40 mens jeg vil holde 60. Det synes jeg ikke noe om. Greit om jeg kjørte på "full" AP, men en cruise control bør holde innstilt hastighet gjennom svinger. Evt. får det være et valg om man vil ha på slik funksjonalitet eller ikke. 


This has to do with bad map data and sadly Autopilot's reliance when to slow down (or not) in specific bends and corners.
With me it's the opposite here in Nesodden, where my car would drive with full 80km/h through a sharp corner and almost caused me to loose control. So that was my first and last Autopilot test in Nesodden lol.  :P

Though, with Adaptive Cruise Control on other cars, you won't be able to use it on such roads either, since they aren't even able to detect bends and sharp corners.

That is why I only use the Autopilot on highways and main roads. It's well known Autopilot is not ready yet for back country roads.


PS. If you live far away from any big city and never have to worry about driving on busy roads and traffic jams, then ACC is not really going to be any benefit over normal Cruise Control. I agree.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

jkirkebo, Enten er bilen din rar, erfaringene mine altfor tynne, eller så kan vi nok en gang bare fastslå at ræva er delt. ;)

Jeg har kun opplevd et par ganger at ACen har sakket ned, og da har det vært helt rettmessig, hvis ikke hadde jeg bare trådd litt på gasspedalen og holdt den til den var gjennom svingen, så hadde det ikke vært noen sak, den takler helt fint at man korrigerer med gassen selv, uten å avbryte.

For småkjøring uten kø er jeg enig i at det er unødvendig, men syns ikke det avhenger av om man bor i bystrøk eller ei. Når vi kjører mellom østlandet og vestlandet, på E39 og E18, så er det helt magisk med aktiv cruise eller autopilot. Det er lange strekk hvor det er helt meningsløst å kjøre forbi (og få muligheter også), og da er det bare å innfinne seg med at en følger trafikken store deler av turen, og da er det herlig å la cruisen gjøre jobben. Den regnfulle 1. nyttårsdag kjørte jeg 46 mil på E18 og E39 og hadde cruise eller AP på stort sett hele tiden..

MikkeBoomBoom

Da har vi hatt en TMS 75D et døgns tid og har landet på at det ikke blir TMS denne gangen. Dette er grunnene:

1. Plass. God plass i bilen men tilsvarende lite plass i garasjen. Trangt som fy og det går akkurat, mao noen kommer til å skrape opp noe på bilen på et eller annet tidspunkt.

2. Utsyn. Vi synes begge to det er for dårlig utsyn ut av bilen, både foran og bak. Damen beskrev det bra: "Det er som å alltid ha på seg caps".

3. Støy. Jeg synes det var unødvendig mye støy fra vifte og ventiler.

4. Varme. Det trakk ved beina, til tross for at varmen var pekt den retningen. Ikke samme problem på E-UP!'en min.

5. Pris. Prisen står ikke til hva man sitter igjen med mener jeg. Jeg hadde nok forventet "wow" for 700k som testbilen kostet, men det føltes både kjent og kjært, men ikke "wow". Vanskelig å forklare ser jeg ;)


Så da venter vi, takk for alle innspill.

Jeronan

#35
The Model S is a big car. No doubt about it. So in some garages it can be tight.
Same with our car port, but we had the same issue with our Volvo V60, so I always let my wife out before driving the car all the way in, so I can park it closer to the right wall and have plenty of space to get out myself and my son through the left doors.

View through the TMS I thought was ok, but we came from a Volvo V60 and Volvo's have big A and B pillars as well due to the Airbags and Air curtains. That is a trade off for extra safety.
You have a lot of flexibility with the seats to move them up or down to get the best possible viewing position.

Noise from the AC I hardly notice, unless I get in a cold car (when forgotten to pre-climate ) then the AC blows hard yes. The Tesla has a powerful AC that can practically pre-heat the entire cabin within 5 minutes, even when it's -15 degrees outside. Never seen a car being pre-heated that fast as with our Tesla.  It takes at least 20 minutes with our BMW i3 when it's really cold outside.

When it comes to the AC, you can adjust individual AC settings to prioritize heating via the leg vents. There are lot of topics about this. I know some people are extremely sensitive to cold legs. (like my wife)
We keep ours on full auto and don't experience cold legs (yet. Knock on wood :) )
I've read there were some AC issues with some production cars in 2016 (people complaining about cold legs), but that should have been resolved now.

When it comes to price and what you get. That is just a matter of individual taste. We very much like the minimalistic non-cluttered design. You either like it or hate it.
When it comes to electric cars, this is just the only car that could replace our Volvo V60 as main car. It has good space (better than the Volvo V60), it has roof rack capability and it has enough range for long trips together with Free Unlimited Supercharger access.
Especially the Unlimited free Supercharger access was a big decision factor for us! Since we can just drive worry free (and cheap) to Nederland coming summer holiday. 
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

1. Ingen tvil om at det er store biler.

2. Vi kjører nesten alltid med ryggekameraet på ene halvdelen av skjermen.

3. Opplever ikke viftesus i X-en, men dette er en overgang når man går fra fossil til elbil.

4. Er delvis enig, men det er spesielt i range mode at dette er et issue. Med den off så er det tålig greit.

5. Smakssak, jeg syns det er revolusjonerende biler og god valuta for pengene. Hva annet får du i den prisklassen med slike ytelser?

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Jeronan på torsdag 18. januar 2018, klokken 10:40
The Model S is a big car. No doubt about it. So in some garages it can be tight.
Same with our car port, but we had the same issue with our Volvo V60, so I always let my wife out before driving the car all the way in, so I can park it closer to the right wall and have plenty of space to get out myself and my son through the left doors.

View through the TMS I thought was ok, but we came from a Volvo V60 and Volvo's have big A and B pillars as well due to the Airbags and Air curtains. That is a trade off for extra safety.
You have a lot of flexibility with the seats to move them up or down to get the best possible viewing position.

Noise from the AC I hardly notice, unless I get in a cold car (when forgotten to pre-climate ) then the AC blows hard yes. The Tesla has a powerful AC that can practically pre-heat the entire cabin within 5 minutes, even when it's -15 degrees outside. Never seen a car being pre-heated that fast as with our Tesla.  It takes at least 20 minutes with our BMW i3 when it's really cold outside.

When it comes to the AC, you can adjust individual AC settings to prioritize heating via the leg vents. There are lot of topics about this. I know some people are extremely sensitive to cold legs. (like my wife)
We keep ours on full auto and don't experience cold legs (yet. Knock on wood :) )
I've read there were some AC issues with some production cars in 2016 (people complaining about cold legs), but that should have been resolved now.

When it comes to price and what you get. That is just a matter of individual taste. We very much like the minimalistic non-cluttered design. You either like it or hate it.
When it comes to electric cars, this is just the only car that could replace our Volvo V60 as main car. It has good space (better than the Volvo V60), it has roof rack capability and it has enough range for long trips together with Free Unlimited Supercharger access.
Especially the Unlimited free Supercharger access was a big decision factor for us! Since we can just drive worry free (and cheap) to Nederland coming summer holiday.

I do see your points. But for us now we really don't need it, thats further down the line. We're currently at Life 2.0, we'll see if Life 3.0 happens at some point. For now we're still waiting for TM3, KONA or whatever comes first.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: gr på torsdag 18. januar 2018, klokken 11:11
1. Ingen tvil om at det er store biler.

2. Vi kjører nesten alltid med ryggekameraet på ene halvdelen av skjermen.

3. Opplever ikke viftesus i X-en, men dette er en overgang når man går fra fossil til elbil.

4. Er delvis enig, men det er spesielt i range mode at dette er et issue. Med den off så er det tålig greit.

5. Smakssak, jeg syns det er revolusjonerende biler og god valuta for pengene. Hva annet får du i den prisklassen med slike ytelser?


2. Var sikkert litt uklar. Det er utsikt bakover men også på sidene som jeg opplevde som dårligere enn jeg hadde trodd.

3. Har kjørt 100 000km i E-UP! og den fungerer som familiens eneste bil, altså elbil.

4. Slo av range mode og en annen strømsparingsfunksjon, samme problem (selv om det ikke var et stort problem).

5. Misforstå meg rett, jeg digger bilen. Men jeg kan sammenligne det med å sette meg inn i min forrige bil, det var en Mini Cooper, gammel type (Ikke BMW). Den kostet meg 25 000 og så brukte jeg ca 50 000 på å fikse den opp. Når jeg satt meg inn i den bilen og ga gass så satt jeg med verdens største smil rundt munnen. Det var spennende, farlig, skummelt, gøy og en hel haug med andre følelser. Jeg fikk ikke dette i Tesla'en. Nå har man blitt "voksen" og må tenke litt lengre enn nesetippen og en 650kg makrellboks med 1,3 liter tvangsforet motor er ikke en spesielt god ide. Pluss at alt rustet og gikk i stykker hele tiden. Så jeg tror jeg hadde forventet mer følelser. Men dette er en høyst personlig opplevelse og ikke noe kritikk av bilen som sådan.


hsa77

Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ebe

Du kan jo velge den trauseste, simpleste og absolutt mest praktiske bilen... e-Nv200 2.0  :laugh:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: hsa77 på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:08
Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.

Ja, det er jo en mulighet. Men det er ganske treg lading via Chademo, det er en dealbreaker når man først skal kjøpe ny bil.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Ebe på torsdag 18. januar 2018, klokken 23:59
Du kan jo velge den trauseste, simpleste og absolutt mest praktiske bilen... e-Nv200 2.0  :laugh:

Joda, det er mulig. Men fremdeles treg lading via Chademo.

hsa77

Sitat fra: Mikalv på fredag 19. januar 2018, klokken 10:40
Sitat fra: hsa77 på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:08
Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.

Ja, det er jo en mulighet. Men det er ganske treg lading via Chademo, det er en dealbreaker når man først skal kjøpe ny bil.
Det kommer jo an på hvor ofte du har behov for å kjøre lenger enn batteriet rekker. Selv har jeg ingen problemer med at min ZOE kun lader på 22kw - det er kun på ferietur at jeg kjører lenger enn batteriet rekker. Da kan jeg enten ta det som en tur og legge ladestoppen til et sted hvor man kan finne på noe interessant et par timer, eller så kjører jeg fossilbilen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

MikkeBoomBoom

Sitat fra: hsa77 på fredag 19. januar 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Mikalv på fredag 19. januar 2018, klokken 10:40
Sitat fra: hsa77 på torsdag 18. januar 2018, klokken 18:08
Hva med nye Leaf? Leaf har jo fått bagasjerom på over 400liter, så det er jo faktisk blitt en liten familiebil. Utseendet  har nå blitt mer normalt slik at den ser ut som en vanlig bil og rekkevidden begynner å bli brukbar.

Ja, det er jo en mulighet. Men det er ganske treg lading via Chademo, det er en dealbreaker når man først skal kjøpe ny bil.
Det kommer jo an på hvor ofte du har behov for å kjøre lenger enn batteriet rekker. Selv har jeg ingen problemer med at min ZOE kun lader på 22kw - det er kun på ferietur at jeg kjører lenger enn batteriet rekker. Da kan jeg enten ta det som en tur og legge ladestoppen til et sted hvor man kan finne på noe interessant et par timer, eller så kjører jeg fossilbilen.

Enig i det og Zoe er absolutt en bil jeg liker og noe vi har snakket om. Men når vi først går til innkjøp av ny elbil så vil jeg gjerne ha hurtiglading på minst 50kw, spesielt når den er spell ny. Fatter ikke hvorfor nye Nissan fastholder på chademo og tregere lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA