Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?

Startet av MikkeBoomBoom, mandag 15. januar 2018, klokken 10:23

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Sitat fra: SigX på mandag 15. januar 2018, klokken 15:07
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 14:38
Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?

Alle biler vil ha et verdifall, og normalt har dyre biler et høyere verdifall enn rimeligere biler. (Mye pga. antall kjøpere i de ulike prisklassene)
Tesla har hatt forholdsvis lite verdifall, men det skyldes i stor grad at kronen har svekket seg mot dollaren, slik at nybilprisene har økt, noe som igjen har gjenspeilet seg i bruktprisene.
Med økt antall bruktbiler på markedet, uten at antallet potensielle kjøpere øker tilsvarende, så vil dette føre til lavere priser.
Skal du holde verdifallet på et minimum, så anbefales det evt. å kjøpe en Tesla uten annet ekstrautstyr enn autopilot. (Hadde adaptiv cruise-control vært standard, så kunne du også droppet autopilot).


Hadde tenkt å droppe autopilot. Får ikke helt roen av den greia der, har prøvd to versjoner av systemet nå og blir ikke trygg på det. Første gang jeg prøvde dro den innom et busstopp i 60km/h, ikke en hyggelig opplevelse.

SigX

Ja, selve autopiloten er ikke 100% til å stole på, men det er synd at en må ha den pakken for å få adaptive cruise-control.

minibiti

Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 15:11
God ide og vi prøvekjørte denne rett før ungen kom. Men med ekstremt lang leveringstid så ble det helt uaktuelt for oss. Da fant vi ut at det var bedre å vente på noe annet. Men den var god å kjøre og jeg tror du får mye bil for pengene. Vi var tre kompiser som var der samtidig og det var snakk om alt fra 6 mnd til 12 mnd leveringstid og mye usikkerhet. For de to andre ble det da i3 og Zoe i stedet.

There are quite "many" on Finn for sale at the moment which are basically new, if that can be of interest...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

geear

Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

AP kan legges til senere, men da med moms.

Luftventil

Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Luftventil

Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 15:13
Sitat fra: SigX på mandag 15. januar 2018, klokken 15:07
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 14:38
Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?

Alle biler vil ha et verdifall, og normalt har dyre biler et høyere verdifall enn rimeligere biler. (Mye pga. antall kjøpere i de ulike prisklassene)
Tesla har hatt forholdsvis lite verdifall, men det skyldes i stor grad at kronen har svekket seg mot dollaren, slik at nybilprisene har økt, noe som igjen har gjenspeilet seg i bruktprisene.
Med økt antall bruktbiler på markedet, uten at antallet potensielle kjøpere øker tilsvarende, så vil dette føre til lavere priser.
Skal du holde verdifallet på et minimum, så anbefales det evt. å kjøpe en Tesla uten annet ekstrautstyr enn autopilot. (Hadde adaptiv cruise-control vært standard, så kunne du også droppet autopilot).


Hadde tenkt å droppe autopilot. Får ikke helt roen av den greia der, har prøvd to versjoner av systemet nå og blir ikke trygg på det. Første gang jeg prøvde dro den innom et busstopp i 60km/h, ikke en hyggelig opplevelse.

Vi har akkurat bestilt en Model S uten Autopilot. Litt kjedelig å ikke få med adaptiv cruise control, men vi fant ut til at vi ikke kom til å bruke det nok til at det reflekterte prisen. Budsjettet var allerede strukket masse, så måtte spare på det vi kunne.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Jeronan

Sitat fra: Luftventil på mandag 15. januar 2018, klokken 18:33
Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.

I think they already said, like with the Hyundai Ioniq, that they don't want to wait a year to get one delivered.
Those cars are just compliance cars!
And by the time you finally get it delivered, there will be better alternatives on the market, like the 60kW version of the Nissan Leaf for example or Kia's new Electric SUV.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Luftventil på mandag 15. januar 2018, klokken 18:33
Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.

Har vært inne på tanken, men synes kvaliteten på E-UP har vært så som så. Har vel snart byttet det som byttes kan i forstillingen (stag, bremser, dempere etc) pga knakelyder. Appen og Car-Net er et utrolig dårlig produkt og jeg tror det er på tide å prøve noe nytt. Møller har vært hjelpsomme stort sett, det er viktig å påpeke, men etter dette har jeg ikke helt tiltro til VW dessverre.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 17:52
Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

AP kan legges til senere, men da med moms.

Jeg kjører ekstremt lite i kø, vi si så og si aldri. Så adaptiv cruise er ikke et must for meg, har aldri savnet det. Skal låne TMS onsdag ettermiddag så kanskje jeg får meg en åpenbaring? ;)

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Jeronan på mandag 15. januar 2018, klokken 18:36
Sitat fra: Luftventil på mandag 15. januar 2018, klokken 18:33
Hva med nye E-Golf? Den bør ha betraktelig bedre plass enn E-Up, samtidig som rekkevidden er høyere.

I think they already said, like with the Hyundai Ioniq, that they don't want to wait a year to get one delivered.
Those cars are just compliance cars!
And by the time you finally get it delivered, there will be better alternatives on the market, like the 60kW version of the Nissan Leaf for example or Kia's new Electric SUV.

Agreed. I think the Golf is a compliance car and would much rather go for TMS, Hyundai, Kia etc. I know there is a lot of people digging the Golf, but it's not for me.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 17:52
Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

Ikke enig der. Min bremser uten grunn i tide og utide, og i køkjøring synes jeg den er alt for rykkete så jeg kjører heller uten. Bruker den bare når det er lite trafikk på veiene, evt, om jeg ligger bak en annen bil som også kjører i jevn fart på cruise control.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jeronan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. januar 2018, klokken 21:46
Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 17:52
Uten AP-pakken får du kun gammeldags cruise, og den adaptive/aktive cruisen er veldig bra, selv om autopiloten kan være sketchy. Veldig solid på aksellerasjon, brems og smidighet der jeg syns mange andre er cruise controler litt trege/avventende.

Ikke enig der. Min bremser uten grunn i tide og utide, og i køkjøring synes jeg den er alt for rykkete så jeg kjører heller uten. Bruker den bare når det er lite trafikk på veiene, evt, om jeg ligger bak en annen bil som også kjører i jevn fart på cruise control.

Strange, I actually think it works great in traffic driving.
I use it every day driving in and out of Oslo.
Totally addicted to it and can't imagine driving without it anymore.
My stress levels have reduced significantly!

Autopilot is not perfect and does play up now and then, but the positives far outweigh the negatives.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Mikalv, Hvis du ikke har lyst på det er det bare å la være å teste. Nok en sånn ting man ikke vet man trenger før man har prøvd det. ;) Et drag i nederste spak på venstre side er aktiv cruise. Vil du justere fart dytter du spaken opp og ned. To trekk i samme spak er auto pilot. Hvis det ikke virker kan det være valgt bort i innstillinger.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. januar 2018, klokken 21:46
Ikke enig der. Min bremser uten grunn i tide og utide, og i køkjøring synes jeg den er alt for rykkete så jeg kjører heller uten. Bruker den bare når det er lite trafikk på veiene, evt, om jeg ligger bak en annen bil som også kjører i jevn fart på cruise control.
Kan faktisk ikke huske et feilslag med kun cruise, men det er klart at 2500km er begrenset erfaring.

Har kjørt med en del andre og syns alle er for passive når biler skal svinge av veien, de er dårlige i rundkjøringer og så videre. Ingen andre jeg har prøvd tar hensyn til krapp sving med anbefalt lavere fartsgrense (for eksempel i området rundt Søgne på E39 i Agder er det iallfall et par svinger som har anbefalt 40km/t i 70-sone, og med cruisen på 80 så bremste Teslaen nydelig ned til 47-48km/t og forserte svingen helt nydelig før den aksellererte opp igjen på vei ut av svingen. Helt prima. Uten inngripen hadde e-Golfen gått på tre hjul gjennom svingen..  :laugh:

Du har AP1? Kan det være forskjell i AP2 sin favør for en gangs skyld?

MikkeBoomBoom

#28
Regner litt på det her. Noen som vet terminkostnader mm for "Teslalånet".

Ut i fra generelle lånebetingelser jeg finner på Finn.no så ender jeg opp med følgende regnestykke på lån med løpetid på 5år:


Innkjøp:   450000 (1) // 650000 (2) // 650000 (3)
Egenkap:   30000 // 30000 // 30000
Rente:   4,40 // 0,99 // 1,99
Løpetid:   5 år // 5 år  // 5 år
Månedsbel: 7900 //  11670 // 12970

1. Brukt TMS 85 på Finn.no
2. Ny TMS 75D fra Tesla
3. Ny TMS 75D fra Tesla med justert rente til 1,99

Edit: Et moment til som jeg har tenkt på. Vil Model 3 få samme kampanjerente / finansieringsvillkår? Jeg tror ikke det. Tesla trenger kapital nå og pusher ut tilbud som er milevis bedre enn konkurrentene. Model 3 er en bil for "massene" og med snaut en halv million reservasjoner så kan de vel nesten ta det de vil? (Dette i argumentet for IKKE å vente på Model3).


jkirkebo

#29
Sitat fra: gr på tirsdag 16. januar 2018, klokken 08:37
Har kjørt med en del andre og syns alle er for passive når biler skal svinge av veien, de er dårlige i rundkjøringer og så videre. Ingen andre jeg har prøvd tar hensyn til krapp sving med anbefalt lavere fartsgrense (for eksempel i området rundt Søgne på E39 i Agder er det iallfall et par svinger som har anbefalt 40km/t i 70-sone, og med cruisen på 80 så bremste Teslaen nydelig ned til 47-48km/t og forserte svingen helt nydelig før den aksellererte opp igjen på vei ut av svingen. Helt prima. Uten inngripen hadde e-Golfen gått på tre hjul gjennom svingen..  :laugh:

Du har AP1? Kan det være forskjell i AP2 sin favør for en gangs skyld?

AP2. Og jeg har motsatt erfaring med svinger, den bremser ALT for mye opp. Lå og kjørte bak en annen bil på svingete vei med ACC aktivert, i svingene bremset den så mye at den mistet bilen foran. Dermed ble det full ACC-gass på sletta til den tok igjen bilen foran, bremsing når den tok den igjen og så forsvant den igjen i neste sving. Ikke imponert for å si det pent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA