Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?

Startet av MikkeBoomBoom, mandag 15. januar 2018, klokken 10:23

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Fornøyd elbilist i en del år nå. Har en E-UP! med snart 100 000km på klokka som har fungert fint til pendling og småkjøring. Dette er også eneste bil i husholdningen. For noen måneder siden fikk vi en datter. Overrasket hvor mye stæsj som skal med på tur ser vi at både plass og rekkevidde ikke strekker helt til lengre.

Trenger litt hjelp med å lande på neste bil (som SKAL være el)

Noen stikkord om vårt bruksmønster:

- Jeg kjører ca 10 mil hver dag tur/retur jobb.
- Svigers har hytte sør for Haugesund, to turer pr år.
- Har som sagt barn, trenger derfor plass til et innmari stort barnesete og alt det andre stæsjet som følger med.
- Ingen av oss har tradisjon eller lyst til å dra på "bilturferie" mao det blir ingen sinnsyke langturer.
- Økonomien i husholdningen er ganske god. Begge i full jobb samlet inntekt et sted mellom 1,1 - 1,2 Belåningsgraden på huset er et sted mellom 65-75%. Huset er forøvrig billig typ 2,4mill.
- Har Type2 lading i egen dobbeltgarasje (16A).

Alternativer:
- Renault Zoe. Liker bilen, men har IT nett hjemme, derfor uaktuelt. Gode seter og god plass til å være så liten bil (husk nå at vi kjører E-UP! til vanlig).

- Opel Ampera. Hadde reservasjon en gang i tiden, men dette ble kansellert når vi så hvor det bar.

- Tesla Model 3. Reserverte 1. april. Flott bil, klart det beste alternativet for oss ift. pris og plass, men levering? Who knows. Ikke viktig med AWD eller long range, men hadde tatt LR for å få bil kjappere.

- Tesla Model S 75D. Tesla har nå kampanje hvor renta ligger på 0,45% med 30 000 i egenkapital, renta er bundet i to år via DNB. Fristende, men synes bilen er enormt stor og 650 000 er mye mer enn hva vi hadde tenkt å bruke på bil. Vi KAN, men det er som kjent ikke alt man BØR selv om man KAN.

Tesla Model S brukt. Frister også, men det er nok det som er minst aktuelt. Ja, man kan få en flott bil med masse utstyr, men man vil aldri få tilsvarende rente på et konvensjonelt bruktbillån, og så er det dette med å kjøpe brukt kontra ny (risiko mm).

Hyundai Kona. Står i kø som nr 4000 etellerannet. Hva kan man si. Grei bil, ok å se på, sikkert OK å kjøre men ikke noe mer eller mindre enn det. Her er også leveringen litt i det blå. Ingen som vet, mange som synser.


Innspill?

ProsjektX

Anbefaler å sjekke ut Kia Niro Electric også, der kan du få køplass rundt 700 per i dag. Kommer antatt mot slutten av året, og litt større og bedre plass en Kona.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

MikkeBoomBoom

Sitat fra: ProsjektX på mandag 15. januar 2018, klokken 10:28
Anbefaler å sjekke ut Kia Niro Electric også, der kan du få køplass rundt 700 per i dag. Kommer antatt mot slutten av året, og litt større og bedre plass en Kona.

Takk for tips. Har vært inne på tanken. Kollega har hybridvarianten, ser ut som en grei bil det. Men blir det slutten av året så regner jeg med at man er ganske nære TM3 og da blir det nok heller det.

Jeronan

#3
We currently have a new Tesla Model S 75D and are very happy with the car. We have already driven nearly 7000 km since we got it beginning November last year (so about 10 weeks now ).

The biggest difference between the Model S and Model 3 is the size. The Model S is big for sure. We had a Volvo V60 before and the Model S is actually slightly longer than the Volvo.
The advantage is, that the Model S has a huge amount of storage space in the back. Bit more than our V60. We like it!
We have a son ourselves ( now 6 years old ) and we can easily fill up the trunk with each long trip or when we go to the airport ( 2 large suit cases, a medium sized suit case and 3 backpacks... no problem ).

The model 3 trunk space is about half of that of the Model S! So keep that in mind. Since it's a smaller car, both in length and in width!

Then the backdoor hatch. It's huge on the Model S and gives you very easy loading and unloading in the trunk.
With the Model 3, it's a small hatch door with much smaller opening to load/unload. So keep that in mind too.
( I absolutely hate it and would have been a deal breaker for me. But that just my "personal" opinion.)

The Model S, when taking the Pano roof option, has the ability for a roof rack, where you can mount skiholders or skibox in winter and bikes in summer, etc.
With the Model 3 we still haven't seen this option being available. Only rumors of pre-production cars that showed some points under the glass roof, but not hard evidence nor confirmation from Tesla. Other than a tweet from Musk that it might be an option in the future.

When it comes to range. If you go for the long range option, then the range between Model S and Model 3 is comparable.

So you just have to look at these differences and decide yourself what is important for you and what not.
The Model 3 is definitely a nice car, if it suits your needs!

PS. If you have any other questions, just sent me a PM. No problem.  :)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

minibiti

Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 10:23
Alternativer:
- Renault Zoe. Liker bilen, men har IT nett hjemme, derfor uaktuelt. Gode seter og god plass til å være så liten bil (husk nå at vi kjører E-UP! til vanlig).

Not trying to push the Zoe but if the only problem you have with it is charging at home, then you can rest easy.
You get a home charger with a new car, installation included in the price.

If you wanna buy a 2nd hand Zoe, many sell with the home charger included (with or without installation included).

Worst case, since you already have a charger, would be to install a IT/TN transformer yourself between the fuse box and the charger, and ask for a discount if you buy a new Zoe.

The Zoe is cheap but no more than 22 kW charging when going on long trips.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Jeronan på mandag 15. januar 2018, klokken 11:06
So you just have to look at these differences and decide yourself what is important for you and what not.
The Model 3 is definitely a nice car, if it suits your needs!

PS. If you have any other questions, just sent me a PM. No problem.  :)

Thanks. Some good points, but for us coming from the tiny E-UP! where we actually manage to get all the baby-crap and our own luggage space is not that important. When it comes to skiing and cycling none of us is really into neither of those means of transportation.

The S might actually be to big for our garage, we're scheduled for a loaner Wednesday so we'll see then.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: minibiti på mandag 15. januar 2018, klokken 11:55
Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 10:23
Alternativer:
- Renault Zoe. Liker bilen, men har IT nett hjemme, derfor uaktuelt. Gode seter og god plass til å være så liten bil (husk nå at vi kjører E-UP! til vanlig).

Not trying to push the Zoe but if the only problem you have with it is charging at home, then you can rest easy.
You get a home charger with a new car, installation included in the price.

If you wanna buy a 2nd hand Zoe, many sell with the home charger included (with or without installation included).

Worst case, since you already have a charger, would be to install a IT/TN transformer yourself between the fuse box and the charger, and ask for a discount if you buy a new Zoe.

The Zoe is cheap but no more than 22 kW charging when going on long trips.

I'm a huge fan of the Zoe. Love the front seats and the space must be class leading for such a small car. My girlfriends sister have a black Zoe and they get all the way to Haugesund from Kristiansand, with only one charging stop. However, we'd like to have a bit more space than the Zoe can offer. Other than that I'd go for the car.

Jeronan

#7
The biggest problem I have with the new Renault Zoe (next to it being a Renault), is the 22kW fast charge limit on the Nordic cars!
Not to mention that horrendously expensive and stupid heavy mobile charger you have to drag along with the Zoe!
Hence, why we went for the BMW i3 at that time.

On your first long trip you might still be in the "new car" honeymoon phase and not minding to wait over an hour to get mere 50-60% charge, but on your second, third, etc trip it will quickly become very tiresome! Especially now electric cars become more and more popular and queues at the Fast chargers are becoming more common.

This is also one of the biggest strengths with the Tesla, that I can get from say 30% back to 70% in 20 minutes and be on my way again, or from 20 to 95% when we take our 45 min lunch/dinner break halfway to our trip to Vestlandet!

Again. Tesla is the only car at the moment that can charge with speeds close to 100kWh!  We were getting 90kWh charging speeds at Vinstra before Christmas with -15 degrees temperatures outside!  Same on the Strynn mountain with -15 degrees there as well.

If you want to use your electric car for long trips, having a minimum of 50kWh fast charge capability is an absolute minimum in my opinion!   22kWh is just useless. It will take you 2 hours to go from 0 to 80%. :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

minibiti

Yes you have made that perfectly clear in several threads  :D :angel:
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Jeronan

#9
Sitat fra: minibiti på mandag 15. januar 2018, klokken 13:01
Yes you have made that perfectly clear in several threads  :D :angel:

Well, people need to be aware of it when considering the Renault Zoe!  The sales persons desperately try to hide this when selling you the car!
We ourselves almost bought the Renault Zoe not knowing about this 22kW fast charge limit on the new Zoe R400 cars!
I luckily had a bright moment just in time to become member of this nice forum and found this information before we placed our order!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SigX

Fordelen med Tesla kontra andre elektriske alternativ er slik jeg ser det bl.a.:
- God plass
- God rekkevidde
- God komfort
- Tesla superladere
- Trygg bil (Kommer veldig godt ut i kollisjonstester)

Minusene jeg kommer på er i hovedsak:
- Stor bil om du skal bruke den mye i by.
- Verdifall (Prosentvis likt andre biler, men i rene kroner blir det nødvendigvis større)

Et pluss nå, er at Tesla har veldig god rente.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: SigX på mandag 15. januar 2018, klokken 13:56
Fordelen med Tesla kontra andre elektriske alternativ er slik jeg ser det bl.a.:
- God plass
- God rekkevidde
- God komfort
- Tesla superladere
- Trygg bil (Kommer veldig godt ut i kollisjonstester)

Minusene jeg kommer på er i hovedsak:
- Stor bil om du skal bruke den mye i by.
- Verdifall (Prosentvis likt andre biler, men i rene kroner blir det nødvendigvis større)

Et pluss nå, er at Tesla har veldig god rente.

Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?

Speeder

Hva med Hyundai Ioniq? Hvis rekkevidden er lang nok? En karosseriform og baklukeløsning som gjør det greit å laste inn og ut. Jeg har ikke prøvekjørt denne selv, men om Zoe'n skulle byttes hadde den helt klart vært en av alternativene.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

SigX

Sitat fra: Mikalv på mandag 15. januar 2018, klokken 14:38
Det med verdifall er veldig interessant. Foreligger det noen tall som sier noe om dette kontra andre biler? Jeg antok kanskje at verditapet var mindre?

Alle biler vil ha et verdifall, og normalt har dyre biler et høyere verdifall enn rimeligere biler. (Mye pga. antall kjøpere i de ulike prisklassene)
Tesla har hatt forholdsvis lite verdifall, men det skyldes i stor grad at kronen har svekket seg mot dollaren, slik at nybilprisene har økt, noe som igjen har gjenspeilet seg i bruktprisene.
Med økt antall bruktbiler på markedet, uten at antallet potensielle kjøpere øker tilsvarende, så vil dette føre til lavere priser.
Skal du holde verdifallet på et minimum, så anbefales det evt. å kjøpe en Tesla uten annet ekstrautstyr enn autopilot. (Hadde adaptiv cruise-control vært standard, så kunne du også droppet autopilot).

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Speeder på mandag 15. januar 2018, klokken 14:53
Hva med Hyundai Ioniq? Hvis rekkevidden er lang nok? En karosseriform og baklukeløsning som gjør det greit å laste inn og ut. Jeg har ikke prøvekjørt denne selv, men om Zoe'n skulle byttes hadde den helt klart vært en av alternativene.

God ide og vi prøvekjørte denne rett før ungen kom. Men med ekstremt lang leveringstid så ble det helt uaktuelt for oss. Da fant vi ut at det var bedre å vente på noe annet. Men den var god å kjøre og jeg tror du får mye bil for pengene. Vi var tre kompiser som var der samtidig og det var snakk om alt fra 6 mnd til 12 mnd leveringstid og mye usikkerhet. For de to andre ble det da i3 og Zoe i stedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA