Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Car-net er definitivt noe søppel, eller?

Startet av Sarotex, søndag 14. januar 2018, klokken 19:14

« forrige - neste »

DCDriver

Kan man stole på Car-Net?

Vet at jeg låste bilen før jeg dro hjemmefra i forgårs. Ser på kamera i garasjen at speilene er "rullet inn".

I CarNet-app. indikeres nå dører ulåst og førerdør åpen. Sveiper for å oppdatere bilinfo, samme resultat.

Motorwatt

Kan det tenkes at du har dårlig nettilgang i garasjen din, og at Car-net ikke har registrert status?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DCDriver

Jeg var inne på tanken. MEN WLAN-aksesspunktet er plassert bare halvannen meter unna og gir god dekning på f.eks. iPhone inne i bilen (om det er relevant for CarNet?)

Og mobil/4G-dekningen på garasjeplassen er generelt god.

JorEl

#63
Jeg har også hatt dører som er åpne i appen, men som ikke er åpne når jeg går ut av senga og tar på meg klær for å låse dør eller bakluken.  >:(
Mange ganger har jeg også fått svar at appen ikke får kontakt med bilen, men når jeg kommer ut er forvarmingen i gang. Fint at det ikke er omvendt, men da bruker jeg mye tid i appen før jeg gir opp,først >:(
Skal sjekke dette med en tilgodelapp fra VW. Da kan jeg bruke den til service jeg skal ha nå. Bilen har i noen uker gitt beskjed at den skal inn på service, men jeg prøver å dra ut tiden siden jeg er inne i mitt fjerde år uten at jeg har kommet til 25kkm. Tenkte at jeg skulle vente til sendt på året ;)
Edit; Må vel legge til at jeg er veldig fornøyd med bilen :+1: Hadde et problem i begynnelsen, der verkstedet ikke gav meg noe annet enn slett service. Tror de ikke engang likte at jeg hadde kjøpt en el-bil!!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Informasjonene sendes ikke over WLAN, 3G eller 4G, men som jeg har vært inne på før, ved hjelp av IoT og M2M (Internet Of Things og Machine to Machine). Etter det jeg har hørt er det faktisk Vodafon som er ansvarlig for kommunikasjonen for VW i Europa (det finnes flere slike nett som f.eks COM4). Så selv om du har god dekning med Telenor, Telia eller Ice, så betyr det allikevel ikke at du har god nok nettilgang til at bilen kommuniserer over Vodafon. Appen for IOS og Android bruker denne formen for kommunikasjon via VW sin server, og du trenger ikke å ha Car-net i bilen oppkoblet mot verken WiFi eller mobiltelefon for at det skal virke. Men de tjenestene som ligger i bilen slik som vær, nyheter, ladestasjoner etc. må ha det. Håper det ble litt klarere  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

#65
Car-Net er veldig ustabilt/slutter å virke etter kort tid hvis ikke oppgradering 91r6 er utført (e-Golf).

Før denne oppgradering hadde også jeg stadig feil status og manuell oppdatering fra bilen ville ikke virke.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: DCDriver på fredag 01. juni 2018, klokken 17:20
Kan man stole på Car-Net?

Vet at jeg låste bilen før jeg dro hjemmefra i forgårs. Ser på kamera i garasjen at speilene er "rullet inn".

I CarNet-app. indikeres nå dører ulåst og førerdør åpen. Sveiper for å oppdatere bilinfo, samme resultat.
Hender forholdsvis ofte her og, men blir alltid riktig med "tvangspolling" av bilen, altså at du drar ned enda et hakk lenger enn det som virker logisk for oppdatering - og som gir første nivå av oppdatering (lurer på om det kun er en ny poll til Car-Net sine servere), og så må du HOLDE i tre sekunder. Da fremstår det for meg som at den faktisk poller siste status fra bilen.

Amatøren

Sitat fra: gr på fredag 01. juni 2018, klokken 22:37
og som gir første nivå av oppdatering (lurer på om det kun er en ny poll til Car-Net sine servere), og så må du HOLDE i tre sekunder. Da fremstår det for meg som at den faktisk poller siste status fra bilen.

:+1:

Slik har også jeg fått det forklart.

Dra ned og slipp - Henter fra server.
Dra ned og hold i 3 sekunder før slipp - Tvinger ny henting av data fra bilen.

Ved siste med å holde, fikk jeg nesten alltid feilmelding i stedet for nye data fra bilen før SW oppgradering.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DCDriver

Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. juni 2018, klokken 21:27
Informasjonene sendes ikke over WLAN, 3G eller 4G, men som jeg har vært inne på før, ved hjelp av IoT og M2M (Internet Of Things og Machine to Machine). Etter det jeg har hørt er det faktisk Vodafon som er ansvarlig for kommunikasjonen for VW i Europa (det finnes flere slike nett som f.eks COM4). Så selv om du har god dekning med Telenor, Telia eller Ice, så betyr det allikevel ikke at du har god nok nettilgang til at bilen kommuniserer over Vodafon. Appen for IOS og Android bruker denne formen for kommunikasjon via VW sin server, og du trenger ikke å ha Car-net i bilen oppkoblet mot verken WiFi eller mobiltelefon for at det skal virke. Men de tjenestene som ligger i bilen slik som vær, nyheter, ladestasjoner etc. må ha det. Håper det ble litt klarere  :D

Dette kan ikke være riktig. Vodafon har ikke noe eget mobilnettverk i Norge. IoT og M2M er bare applikasjoner som benytter et eller annet aksessnettverk, og er ikke noe aksessnettverk i seg selv. Så det finnes nok en GSM-modul i bilens CarNet-enhet som kommuniserer over 3G/4G.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

#70
Jeg har også lest at det er Vodafone som er "hoffleverandør" til VAG.

Derimot så er vel heller spørsmålet hvem har de roaming avtale med i Norge. I tillegg så er vel IoT enheter lav effekt (low power) enheter og det påvirker vel også rekkevidden. Spesielt i garasjer.

EDIT:

Der kom linken i forrige post også.  :+1:


IoT enhet er vel valgt for å spare 12 V batteriet. Det er det som "drifter" bilen når den er avslått.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorEl

Skulle sette på klimaregulering i dag og appen sa "oppdadering av car-net". Håper den blir enda bedre nå.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

DCDriver

Sitat fra: Amatøren på lørdag 02. juni 2018, klokken 09:13
Jeg har også lest at det er Vodafone som er "hoffleverandør" til VAG.

Derimot så er vel heller spørsmålet hvem har de roaming avtale med i Norge. I tillegg så er vel IoT enheter lav effekt (low power) enheter og det påvirker vel også rekkevidden. Spesielt i garasjer.

EDIT:

Der kom linken i forrige post også.  :+1:


IoT enhet er vel valgt for å spare 12 V batteriet. Det er det som "drifter" bilen når den er avslått.

IoT og M2M er ikke noe annet enn buzzwords. I linken vises det til eSIM, levert av Vodaphone. Om dette benyttes i VW levert i Norge, betyr ikke dette noe annet enn at Vodaphone har en roamingavtale med en nettverksoperatør i Norge. Og kommunikasjon skjer over mobilnettet, det finnes ikke noe "M2M-nett" eller "IoT-nett". Samme enheten benyttes tilsynelatende til eCall. Jeg stiller meg sterkt tvilende til at dette skal være noe spesielt "low power"-opplegg hva rekkevidde angår.

Råde

Sitat fra: JorEl på lørdag 02. juni 2018, klokken 09:17
Skulle sette på klimaregulering i dag og appen sa "oppdadering av car-net". Håper den blir enda bedre nå.
Tror deg 100% på at den faktisk skrev oppdadering så dårlig som de har klart å gjøre det ;D
e-Golf | X75D

Capt

Det er ivertfall ikke verd 1000kr per år. Jeg har ikke fornyet og savnet er ikke stort. Dette er noe som burde vært gratis og en del av den totale bilopplevelsen, legge inn destinasjoner i navigasjon osv. Istedet skal de dra en tusenlapp ut av deg for noe som er halvbra. Det eneste de oppnår er halvførnøyde kunder som kjører rundt uten carnet. Blir enklere å velge et annet merke neste gang
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA