Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prising av elbil i Norge vs Nederland pr 20.desember 2022

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 14. januar 2018, klokken 17:15

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Finnøy på lørdag 20. januar 2018, klokken 10:43
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. januar 2018, klokken 14:50
..
Skal man kjøpe bruktbil fra Nederland, trur jeg det er penger å spare. Leiter man etter bil ei Eu, på f.eks Autoscout24, gjelder det å søke ut biler som har momsrefusjon.
Hei, jeg tror du misforstår denne tråden. Hensikten er ikke å planlegge importer fra Nederland men å vise om norske importører tar seg bedre betalt for en del modeller i Norge sammenliknet med Nederland. Du har rett i at Nederland ikke er billig i utgangspunktet, men utenom Norge er Nederland det landet i Europa som har det beste utvalget og en merkbar omsetning av elbiler.

Ut i fra disse trendene ser vi at for eksempel Jaguar legger til et "Norge tillegg" sammenliknet med for eksempel Tesla.  Eksempel: Hvis Jaguar I-Pace SE hadde brukt samme kurs som Tesla Model S 100D ville den kostet ca 75 000 kr mindre i Norge
Det samme gjelder også e-Golf vs Hyundai/Kia modeller. Hvis e-Golf hadde brukt samme kurs som Hyundai Ioniq ville den kostet ca 45 000 kr mindre i Norge med akkurat samme utstyr.

Dagens EURO kurs er 9.57.
Hvordan i allverden kan du påstå at norske importører tar seg for godt betalt ?
Du ser jo selv av dine egne tall at det er nederlendere som bør klage. I tillegg er det generelle kostnadsnivået høyere i Norge. Noe mer frakt bør vi vel også regne med. Konklusjonen er ganske enkelt at elbiler er billige i Norge sammenlignet med Nederland også etter at det justeres for avgifter.

Når det gjelder Jaguar  I-Pace spesielt så ser det ut som om entry-modellen er subsidiert i Norge. De andre modellene ligger omtrent på kurs.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#16
Sitat fra: Tellus på mandag 26. mars 2018, klokken 19:21
Dagens EURO kurs er 9.57.
Hvordan i allverden kan du påstå at norske importører tar seg for godt betalt ?
......

Norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år. I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Det er helt klart at importører som legger seg på en "kurs" langt over andre sannsynligvis tar seg bedre fortjeneste. Hvis du som forbruker er fornøyd med det så er det selvfølgelig bra for deg selv, men hvis ingen legger "press" på importørene og følger med på hva de tar seg betalt, så får vi fort en situasjon der noen importører vil sikre seg saftige "Norgestillegg", spesielt hvis de har kunder som punger ut uten kritiske spørsmål.

Sidene priser i Nederland muligens er høyere enn i en del andre EU land så er dette også en indikasjon at "kursen" bør ligge under midtkurs for siste år.

Midtkursene fra Norges Bank er som følger for de siste årene for EUR vs NOK:
2017 -  9,3271
2016 -  9,2899
2015 -  8,9530
2014 -  8,3534
2013 -  7,8087
2012 -  7,4744

GOLF-raider

Sitat fra: scholro på søndag 14. januar 2018, klokken 18:04
Det er vel trenden som er av interesse her men må påpeke at det har gått en tankefeil i beregning av prisene uten MVA. Du skal ikke gange pris inkl MVA med 0.79 for å komme til prisene med MVA. Pris uten MVA får du ved å dele pris inkl. MVA på 1.21.
En bensinbil koster med moms kr 350 000
Samme bilen i EL utgave koster momsfritt 280 000
Skall du plusse på 25 % moms er det fjerdeparten: 70 000
Ellers kan du jo bruke momskalkulatoren:
https://www.dinside.no/okonomi/momskalkulator/62622609

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hvis vi ser på prisutvikling i Norge vs NL siden mars er forholdet stort sett ganske jevnt, men med noen negative unntak sett med norske øyne; Både Nissan eNV200 og Renault Zoe R110 har fått et kraftig prispåslag.
Selv om Hyundai Ioniq har fått noe økt pris i Norge - uendret i NL - ligger den fortsatt blant topp 5 i gunstig pris i Norge vs NL, men det gir BMW i3 mulighet til å overta 3.plassen bak I-Miev og Soul.

På bunn er Jaguar I-Pace HSE, Renault Zoe R110 og VW eGolf.

Listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml

Dersom for eksempel kommende e-Tron starter på €80 000 i NL kan vi bruke disse "kursene" for å gjette startpris:
Priset som TMX 100D, "kurs" 8,90  =>  588 500 NOK 
Priset som I-Pace S, "kurs"  9,04 =>  597 500 NOK
Priset som eGolf, "kurs" 9,69 => 639 500 NOK 
________________________________________________________________________

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#19
Hvis vi ser på prisutvikling i Norge vs NL siden august så har det vært stort sett noen mindre oppjusteringer av priser i Norge, mens Jaguar har noen veldige prispåslag og inntar jumboplassen fra VW e-Golf.

BMW i3 har kommet med 120Ah utgavene og er relativt sett priset høyere i Norge enn utgående 94Ah, men holder seg likevel bedre enn VW og Jaguar modellene.

Startpris på Audi e-Tron 55 er nå oppgitt i både NO og NL og selv om de relativt priser e-Tron høyere enn f.eks. Tesla, er det positivt at de har valgt en bedre kurs enn både VW og ikke minst Jaguar.

Listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________


Finnøy (Arne Johan Larsen)

#20
Prisutvikling i Norge vs NL siden begynnelsen av oktober viser nå større variasjoner.
VW kom med ny basisutgave av e-UP! som ser ut til å være gunstig priset i Norge, men Ioniq har blitt priset noe høyere. Det betyr at e-UP! Går fra en plass i bunnen til en plass i toppen og Ioniq beveger seg fra gunstig til midt på treet.

Kia e-Niro kom med sin norske pris i begynnelsen av november og nylig ble prisen klar i Nederland. Etter den første negative reaksjonen på prisen både på sosiale medier og dette forumet «beviser» dette at e-Niro satte ny bunnrekord, aldri har en elbil hatt høyere differanse.
I NL skiller det 426 EUR mellom e-Niro og Kona electric med utstyr identisk som i Norge. Samme differanse i Norge er NOK 41 500, men burde vært nærmere NOK 4 000 for å hatt samme forhold som i NL.

Dersom e-Niro i stedet for sin nåværende startpris 377 400 hadde vært priset med samme  «salgskurser» som deres egen Soul eller som konkurrentene, så burde utsalgsprisen vært som følger:
Priset som Soul EV "kurs" 7,82     =>  294 215NOK 
Priset som Kona electric " 9,03     =>  339 745 NOK
Priset som Leaf, "kurs" 9,17         => 344 831 NOK
Priset som Ampera-E, "kurs" 9,33 => 350 737 NOK

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________


Mr Oizo

Er vel noen biler til du kan legge inn nå, Model 3 LR og Performance, Leaf e+, kanskje fler?
Prisene på disse er hvertfall ute.

xyzzy

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 01. desember 2018, klokken 10:10
Prisutvikling i Norge vs NL siden begynnelsen av oktober viser nå større variasjoner.
VW kom med ny basisutgave av e-UP! som ser ut til å være gunstig priset i Norge, men Ioniq har blitt priset noe høyere. Det betyr at e-UP! Går fra en plass i bunnen til en plass i toppen og Ioniq beveger seg fra gunstig til midt på treet.

Kia e-Niro kom med sin norske pris i begynnelsen av november og nylig ble prisen klar i Nederland. Etter den første negative reaksjonen på prisen både på sosiale medier og dette forumet «beviser» dette at e-Niro satte ny bunnrekord, aldri har en elbil hatt høyere differanse.
I NL skiller det 426 EUR mellom e-Niro og Kona electric med utstyr identisk som i Norge. Samme differanse i Norge er NOK 41 500, men burde vært nærmere NOK 4 000 for å hatt samme forhold som i NL.

Dersom e-Niro i stedet for sin nåværende startpris 377 400 hadde vært priset med samme  «salgskurser» som deres egen Soul eller som konkurrentene, så burde utsalgsprisen vært som følger:
Priset som Soul EV "kurs" 7,82     =>  294 215NOK 
Priset som Kona electric " 9,03     =>  339 745 NOK
Priset som Leaf, "kurs" 9,17         => 344 831 NOK
Priset som Ampera-E, "kurs" 9,33 => 350 737 NOK

Komplett listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________


Om man ser på listen i dag, ser vi at norske priser er veldig, veldig gunstige. 1 euro er i dag 9.79 - Jaguar ligger på kursen, e-Niro ligger 2.5 % over. Resten er under. Gitt hvor volatil den norske valutaen har vært, ville nok de fleste hatt større risikopåslag enn det...

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:16
Er vel noen biler til du kan legge inn nå, Model 3 LR og Performance, Leaf e+, kanskje fler?
Prisene på disse er hvertfall ute.

Tusen takk for interessen!
Holder på med å hente og kvalitetssikre priser.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:57
..Om man ser på listen i dag, ser vi at norske priser er veldig, veldig gunstige. 1 euro er i dag 9.79 - Jaguar ligger på kursen, e-Niro ligger 2.5 % over. Resten er under. Gitt hvor volatil den norske valutaen har vært, ville nok de fleste hatt større risikopåslag enn det...

Veldig kortsiktig er dette riktig, men norske importører endrer ikke priser etter flyktig valutakurs fra dag til dag; for å kunne gi en noenlunde stabil pris til forbruker så prøver man å treffe en midtkurs over en lengre tidsperiode; tenk på det som fastrente på et lån over flere år.
I perioder kan det være "gevinst" for kjøper, andre ganger for selger.

Går man over en lengre tidsperiode (>2år) så er disse prisene ikke særlig gunstige sett med norske øyne.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Prisutvikling i Norge vs NL siden november siste år har hatt små større variasjoner.
Kia e-Niro har fortsatt bunnrekorden.
Nye innslag er Tesla Model 3 og Leaf e+. Model 3 har dårligste «kurs» av alle Tesla modeller  når man ser på NO vs NL.
Leaf e+ kan se ut til å bli priset svært høyt i Norge (Nissan har muligens tatt en «e-Niro»

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 11. januar 2019, klokken 11:00
Prisutvikling i Norge vs NL siden november siste år har hatt små større variasjoner.
...

Korrigert 16.01.2019 med oppdaterte priser på Tesla Model S/X i Norge

Den komplette listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0

eller i Google docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTK2KhD7sXJz1FkfOzopZcG23C2348AvEvrcXPC_XUqTGPkpdIjvQEIlqOaek6VHiVjWznQVLdNg5By/pubhtml
________________________________________________________________________


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Prisutvikling i Norge vs NL siden januar har fått en del endringer.
Kia/BOS slipper nå bunnrekorden til Tesla med Model S og X etter at de i flere år har vært midt på treet.
Tesla Model 3 og Model Y legger seg nå midt på treet i sttedet.

Nissan Leaf e+ er relativt dyrere priset i Norge, mens 40kWh utgaven har gått ned.

Den komplette listen ligger i første post her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0



Stikkkontakt

Mye interessant arbeid du gjør Finnøy.
Men jeg lurer litt på BMW i3. Her sammenligner du vel basismodellen(?)
Det som er relevant i Norge er velutstyrte eller maksutstyrte Edition-modeller med store rabatter.(som alle kjøper)
Disse finnes vel ikke i andre markeder og gjør således i3 (relativt sett)meget gunstig her i landet.
Har du konfigurert i3 i NL og sammenlignet med de norske Edisjonene?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 22. mars 2019, klokken 11:31
Mye interessant arbeid du gjør Finnøy.
Men jeg lurer litt på BMW i3. Her sammenligner du vel basismodellen(?)
Det som er relevant i Norge er velutstyrte eller maksutstyrte Edition-modeller med store rabatter.(som alle kjøper)
Disse finnes vel ikke i andre markeder og gjør således i3 (relativt sett)meget gunstig her i landet.
Har du konfigurert i3 i NL og sammenlignet med de norske Edisjonene?
Det er helt korrekt at jeg bruker den rimeligste modellene som er tilgjengelig i begge markeder.
For meg er den en prinsippsak om ikke å bruke kampanjepriser som eks Renault Zoe, men hvis "Edition" varianten av i3 tilbys som an ordinær utgave og ikke bare en kampanjepris; sistnevnte brukes ofte i markedsføring for å "lure" kunder til å kjøpe da kunden tror det er noe man bare oppnår der og da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA