Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyttelast for bilen din kan gå kraftig ned

Startet av trondhla, mandag 19. desember 2022, klokken 16:50

« forrige - neste »

trondhla

Til nå har vekt i vognkortet på bilen vært fabrikkens angivelse og ikke faktisk vekt. Ekstrautstyr kan øke vekt ut over angitt vekt. Nå endres det i vognkortet til bilens faktiske vekt har vegvesenet bestemt.
Det får konsekvenser. En Hyundai Ioniq 5 Limited Edition vil ha ny nyttelast på 285 kg som er 15 kg mindre enn hva 4 passasjerer á 75 kg veier. Ingen bagasje med andre ord.

Leste dette her:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XboWy7/naf-advarer-mot-vektfelle-naar-du-kjoeper-brukt-elbil?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row9_pos2&utm_medium=df-86-j5dec6fd

Daniel_0007

Litt artig de bruker tesla som forside bilde når dette mest sannsynlig ikke vil påvirke tesla no særlig da de ikke selger biler ribba for utstyr
Model 3 2019 LR Rwd

hanche

Oisann. Jeg sjekket min bil på vegvesen.no, og fant ut at egenvekt inklusive fører er hele 55 kg mer enn det som står i vognkortet, og nyttelasten dermed tilsvarende mindre. Og jeg som ikke trodde jeg hadde bestilt noe ekstrautstyr i det hele tatt! Det er vel det at den kom med en standard utstyrspakke eller noe. Men siden vi er en familie på to, klarer vi oss nok fint med 368 kg nyttelast.  ;) Likevel greit å være klar over det den dagen jeg eventuelt selger bilen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

Ikke uventet, reell vekt vil være helt essensielt for korrekt avgiftsberegning fremover (vektavgift). Tror det finnes verre eksempler enn det de har oppgitt.

RJK

Dette blir vel mer eller mindre bare en bedre bevisstgjøring av hva man faktisk kan få med seg. Det blir derfor enda viktigere at man sjekker bilen nøye og får skriftlig fra selger/produsent at bilen har så høy faktisk nyttelast som man trenger/forventer/krever, og ikke skrytetall fra en brosjyre.

Dog, jeg lurer på om det virkelig er lov å endre på en bil som allerede er på skilter etter forrige/eldre typegodkjenning. Da får jo regelen tilbakevirkende kraft, selv om det i realiteten bare er en papirendring som nevnt.

Uansett, tiden for å tro er ihvertfall på vei å forsvinne, for nå skal man vite. En annen sak er jo kontrollveiing, om SVV sine vekter kan ha en differanse på +/-100 kg.

Så spørs det da om dette bare er "norsk" endring, og om dette vil påvirke produsentene til å produsere biler med høyere nyttelast. Burde jo strengt tatt være ulovlig å ikke ha støtte for minst 5 gjennomsnittsvektige voksne i samme antall som det finnes seter, i tillegg til 25 kg bagasje per person, i mine øyne. Det vil for en 5-seter tilsi nyttelast på 500 kg, 425 kg om man trekker fra sjåførens vekt.

Peker på at dette er min mening, og flere vil sikkert si jeg har for høye krav. Men synes jo ærlig talt at dette ikke burde være for mye å forvente, selv om mange ikke vil fylle bilen sin med folk og last, og ihvertfall ikke like mye. Men det er jo ingen problemer med at bilen tåler mer enn man personlig vil fylle den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#5
Rett skal være rett, og så får heller reglene tilpasse seg realiteten.

En kamerat presenterte i sin tid en Alfa Romeo spider med hardtoppen på for importgodkjenning. Grunnet egenvekten med hardtop ble det ikke nok tillatt totalvekt til overs til at den fikk begge setene frame godkjent for passasjer og endte opp som en enseter.

Det artige var at bilen hadde belter bak i "barnesetene" og kunne derfor ha en passasjer under 15 år og under 35 kg der. Bilen fikk raskt navnet Pedobilen. :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kaiat

Sitat fra: RJK på mandag 19. desember 2022, klokken 21:46
Dog, jeg lurer på om det virkelig er lov å endre på en bil som allerede er på skilter etter forrige/eldre typegodkjenning. Da får jo regelen tilbakevirkende kraft, selv om det i realiteten bare er en papirendring som nevnt.

Totalvekten blir jo den samme. Endringen går bare på hva som står i vognkortet når det gjelder egenvekt. Om oppgitt egenvekt var 1500 kg da og 1600 kg nå, har det ingen betydning så lenge bilen rent faktisk veier 1600 kg.

RJK

Sitat fra: kaiat på tirsdag 20. desember 2022, klokken 10:02
Sitat fra: RJK på mandag 19. desember 2022, klokken 21:46
Dog, jeg lurer på om det virkelig er lov å endre på en bil som allerede er på skilter etter forrige/eldre typegodkjenning. Da får jo regelen tilbakevirkende kraft, selv om det i realiteten bare er en papirendring som nevnt.

Totalvekten blir jo den samme. Endringen går bare på hva som står i vognkortet når det gjelder egenvekt. Om oppgitt egenvekt var 1500 kg da og 1600 kg nå, har det ingen betydning så lenge bilen rent faktisk veier 1600 kg.
Fullstendig klar over at det ikke er noen endring i praksis, derav begrepet "papirendring".

Dog, om eier velger å plukke vekk deler som tar vekt, men i praksis er uvesentlig, så mister jo denne potensielt muligheten for å få mer med seg. Samme om delene byttes i tilsvarende deler i lettvektsvariant. Da må jo bilen veies på nytt og påføres rett vekt igjen, som burde være en unødvendig papirendring.

Som med mange andre regelendringer, så burde de altså bare gjelder for nye biler fra dato endringen får virkning for..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 12:39
Dog, om eier velger å plukke vekk deler som tar vekt, men i praksis er uvesentlig, så mister jo denne potensielt muligheten for å få mer med seg. Samme om delene byttes i tilsvarende deler i lettvektsvariant. Da må jo bilen veies på nytt og påføres rett vekt igjen, som burde være en unødvendig papirendring.
Blir du stoppet i vektkontroll blir ikke løsøre tatt ut for separat veiing, hele kjøretøyet veies. Har du dermed redusert egenvekta på kjøretøyet får du helt klart det igjen i økt nyttelast, så skjønner ikke hva du mener med unødvendig papirendring. Med unntak av økte avgifter for de fleste biler, så er det ingenting negativt med dette. Vognkortene bør være så reelle som mulig, og det vil da bli enklere å forholde seg til tallene, ettersom aktuell vekt uansett er det man kontrolleres etter.

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 12:47
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 12:39
Dog, om eier velger å plukke vekk deler som tar vekt, men i praksis er uvesentlig, så mister jo denne potensielt muligheten for å få mer med seg. Samme om delene byttes i tilsvarende deler i lettvektsvariant. Da må jo bilen veies på nytt og påføres rett vekt igjen, som burde være en unødvendig papirendring.
Blir du stoppet i vektkontroll blir ikke løsøre tatt ut for separat veiing, hele kjøretøyet veies. Har du dermed redusert egenvekta på kjøretøyet får du helt klart det igjen i økt nyttelast, så skjønner ikke hva du mener med unødvendig papirendring. Med unntak av økte avgifter for de fleste biler, så er det ingenting negativt med dette. Vognkortene bør være så reelle som mulig, og det vil da bli enklere å forholde seg til tallene, ettersom aktuell vekt uansett er det man kontrolleres etter.
Klar over at man ikke plukker ut løsøre for å veie dette separat.

Poenget er at endringen som gjennomføres her, ikke har praktisk betydning, det er mest visualisering av hva som er faktisk nyttelast du kan ha med deg.

Det jeg "reagerte på", er altså at endringen gjøres gjeldene på biler som allerede er godkjent og på veien, noe som er en retning jeg rett og slett ikke liker. Den ene dagen er det noe uvesentlig som dette, men så kommer en endring som plutselig får langt større betydning.

Det jeg er redd for er at man bli så vant til slike korrigeringer at den dagen en vesentlig endring skjer, så ser vi det ikke, nettopp fordi det er blitt vanlig at man retter på det som har vært.

Man burde derfor holde seg til at slik er det på alle biler fra f.eks. 1.1.23 og så lar man det være for alt som er førstegangsregistrert før den datoen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Var ikke bare det du reagerte på, du påstod at man ikke får med seg mer ved å redusere vekta på bilen. Skjønner fortsatt ikke den?

I tillegg er poenget at alle disse bilene som blir korrigert er feilregistrert. Syns det er helt topp at det rettes opp i. Det har absolutt ingen praktisk betydning, man får ikke med seg et gram mer selv om vognkortet får riktig egenvekt, så kan vi heller protestere der det faktisk betyr noe. Hadde reelle vekter på eldre biler også vært tilgjengelig burde alle blitt oppdatert, men der er problemet at det ikke er tilgjengelig uten å faktisk veie alle bilene. Tilbake til 2019 finnes det allerede dok på, slik jeg forstår det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA