Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling

Startet av elektro, fredag 09. september 2022, klokken 07:00

« forrige - neste »

jlan

Greenstation skal bruke skiltgjenkjenning. Det kan bli interessant. Skilt er jo ikke spesielt godt festet. Og hvem som helst kan bestille skilt for sykkelstativ.
https://greenstation.no/nyheter/slik-fungerer-greenstation-ladeappen/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på mandag 31. oktober 2022, klokken 22:40
Greenstation skal bruke skiltgjenkjenning. Det kan bli interessant. Skilt er jo ikke spesielt godt festet. Og hvem som helst kan bestille skilt for sykkelstativ.
Stort sett alle bommer bruker skiltgjenkjenning også, så det blir vel ikke store problemet. Er selvfølgelig mulighet for svindel, men det er en høy risiko for lite vinning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: Moggen på mandag 31. oktober 2022, klokken 22:20
Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:30
Tenke mer som ett kontantkort man kan fylle på eller engangskort som man kan bruke overalt gjennom roaming. Om det bare var for bruk ved nærmeste stolper er det selvsagt en dårlig ide. Men kan man kjøpe kontantkort på f.eks. Circle K og bruke denne til den er tom hos alle ladenettverkene i hele Norge trenger man vel ikke å bruke mye tid.

Men herregud, sett nå opp den #@*& kortlesern bare, hvor mye ulike drittapper, usikrede rfid tagger ohg kontantkortsmodeller skal vi tvinges gjennomlide? Helt tragiskt..

Behov for ulike apper og rfid tagger vil forsvinne med full roaming mellom ladetilbydere. Hva markedet vil finne opp av måter å gjøre ting enklere på vet man jo ikke før dette er tilgjengelig. Det kontant-ladekkort greia var bare ett eksempel for de som ønsker å betale over disk, slik som med busskort noen steder. Andre ville vel bare tegnet ett abonnement fra bilfabrikanten og ikke tenkt mer på saken?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Øystein16

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. november 2022, klokken 06:31
Sitat fra: jlan på mandag 31. oktober 2022, klokken 22:40
Greenstation skal bruke skiltgjenkjenning. Det kan bli interessant. Skilt er jo ikke spesielt godt festet. Og hvem som helst kan bestille skilt for sykkelstativ.
Stort sett alle bommer bruker skiltgjenkjenning også, så det blir vel ikke store problemet. Er selvfølgelig mulighet for svindel, men det er en høy risiko for lite vinning.
Det kan føre til eit "stort" problem...

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/0o4EA/paastaar-at-denne-kjoerte-gjennom-bomstasjonen



Electric cars in Norway

SitatDet kan føre til eit "stort" problem...

Ja et kjempestort problem  :D

"Bilen er 7 meter brei. Det er i tillegg 8 meter høy og 11 meter lang."

Moggen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 01. november 2022, klokken 06:36
Sitat fra: Moggen på mandag 31. oktober 2022, klokken 22:20
Sitat fra: vinterdekk på søndag 30. oktober 2022, klokken 12:30
Tenke mer som ett kontantkort man kan fylle på eller engangskort som man kan bruke overalt gjennom roaming. Om det bare var for bruk ved nærmeste stolper er det selvsagt en dårlig ide. Men kan man kjøpe kontantkort på f.eks. Circle K og bruke denne til den er tom hos alle ladenettverkene i hele Norge trenger man vel ikke å bruke mye tid.

Men herregud, sett nå opp den #@*& kortlesern bare, hvor mye ulike drittapper, usikrede rfid tagger ohg kontantkortsmodeller skal vi tvinges gjennomlide? Helt tragiskt..

Behov for ulike apper og rfid tagger vil forsvinne med full roaming mellom ladetilbydere. Hva markedet vil finne opp av måter å gjøre ting enklere på vet man jo ikke før dette er tilgjengelig. Det kontant-ladekkort greia var bare ett eksempel for de som ønsker å betale over disk, slik som med busskort noen steder. Andre ville vel bare tegnet ett abonnement fra bilfabrikanten og ikke tenkt mer på saken?

Abonnement, fra volkswagen??! Hvorfor i hele verlden skulle man som konsument ønske det?
Som konsument ønsker jeg å betale for en tjeneste, uten behov for å forhåndsregistrere meg eller bli medlem.
Det kan jeg idag når jeg kjøper bensin, hamburgere eller trevarer.
At jeg ikke kan det når jeg skal fylle min bil med elektroner er skandale, da det hindrer meg fra å enkelt velge den billigste tilbyderen. Hvilket er hele avsikten med denne svindelen.

dundun

Heldigvis er elbilforeningen og forbrukerrådet fornuftige stemmer i denne debatten og går inn for tvungen kortbetaling på alle hurtigladestasjoner.

(Blir spennende å se hvordan Tesla takler dette!)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Vaduz

Det var da enda godt, har til hode å forstå argumentet imot kortbetaling.

elektro

#98
Argumentet mot kortbetaling er at det aldri vil kunne brukes over alt uansett. Særlig gjelder dette AC (Type2) ladere. En utrulling der man utstyrer alle nye, og så mange som mulig av de gamle, laderne med bankterminal, er dyrt og komplekst. For dette er nemlig ikke brusautomater og vil i alle fall til en viss grad forsinke både utbygging av nye ladepunkter og utvikling av ny teknologi. Og potensielt øke prisene.

Man kan være uenig i alt dette. Men faktum er like fullt at en langtur i elbil med kun bankkort ikke kommer til å være mulig de neste par årene. Mens du kan dra hvor som helst i Europa i dag med en god roaming avtale allerede i dag. Dvs. med én eneste RFID brikke. Så la oss utvikle denne løsningen. Frem til vi har Plug & Charge eller lignende.

Leste at det har vært høring i transportkomitéen i går der politikerne ble servert historier som; «Jeg ble stående i Trondheim by og måtte bytte lader både én og flere ganger. Du må ha dekning, du må laste ned apper, så i dag er det forferdelig tungvint. Dette er noe vi i Senterpartiet er opptatt av. Skal elbiler ha en positiv utvikling, så må det bli enklere, sa Olsen, som mente at det var viktig at kortbetaling kom på plass.»

Jeg føler meg dessverre ikke trygg på at Elbilforeningen var sitt ansvar bevisst og parerte dette med hvor enkelt det kan gjøres. Har de lagt ned hele Ladeklubb? Utfra artikkelen virker det som de var der bare for å fremsnakke bankterminaler. :-* https://elbil.no/stort-engasjement-for-enklere-lading-pa-stortinget/

NB! Jeg har ikke noe imot bankterminaler, men det må komme i tillegg til roaming for app/RFID/Plug&Charge. Ikke i stedet for, som hos Uno-X, eller på bekostning av roaming. Som det er en fare for hvis det kommer et pålegg om bankterminaler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rollep

Sitat fra: elektro på torsdag 24. november 2022, klokken 12:21
NB! Jeg har ikke noe imot bankterminaler, men det må komme i tillegg til roaming for app/RFID/Plug&Charge. Ikke i stedet for, som hos Uno-X, eller på bekostning av roaming. Som det er en fare for hvis det kommer et pålegg om bankterminaler.
Hvordan blir prisene når roaming greiene eventuelt kommer i gang, får man samme pris som hvis man var registrert kunde hos ladeoperatørene eller blir det som med Plugsurfing at man risikerer å måtte betale ågerpriser slik som ofte skjer når man bruker den brikka i utlandet.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Moggen

Sitat fra: Rollep på torsdag 24. november 2022, klokken 14:17
Sitat fra: elektro på torsdag 24. november 2022, klokken 12:21
NB! Jeg har ikke noe imot bankterminaler, men det må komme i tillegg til roaming for app/RFID/Plug&Charge. Ikke i stedet for, som hos Uno-X, eller på bekostning av roaming. Som det er en fare for hvis det kommer et pålegg om bankterminaler.
Hvordan blir prisene når roaming greiene eventuelt kommer i gang, får man samme pris som hvis man var registrert kunde hos ladeoperatørene eller blir det som med Plugsurfing at man risikerer å måtte betale ågerpriser slik som ofte skjer når man bruker den brikka i utlandet.

En tredjepart skal jo ta seg betalt her for å administrere dette med å viderefakturere. Noen glemmer kanskje att telefonoperatørerne tok seg snuskigt godt betalt for roaming frem til EU satte ned foten og krevde flat pris i hele unionen.
Forstår ikke argumentet noen her har for å ønske å blande in flere aktører i betalingskjeden.

automat

#101
Med tvungen roaning kan man fortsatt registrere seg som kunde hos den enkelte ladeaktør for å lade billigst mulig. På samme måte som man melder seg inn i butikkjeders kundeklubb for å få best mulig pris.

Den muligheten har man ikke når man roamer med mobiltelefon. (Og bare ved å reise med danskebåten, så kan man fortsatt gå på en smell der.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Moggen

Jada, allt er mulig. Selv ønsker jeg det fanns en aktør som ikke brukte midler på apper og kundeklubber, men kun tilbød kortbetaling og påfyll til lavest mulig pris.
Ladenettverkenes Ryanair.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA