Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2014 s85 vs 2015 s70d

Startet av JPM, søndag 14. januar 2018, klokken 09:19

« forrige - neste »

JPM

Jag har lest her inne en god stund, men har ikke opprettet bruker før nå. Jeg står i et dilemma som overskriften beskriver. Jeg skal gå til innkjøp av en Tesla, og befinner meg i en vanskelig situasjon.
Jeg har et tak på 550.000kr, og har sett på enten 2014 s85, under 70.000km, og maks 500.000K. Eller en 2015 s70d, maks pris 550.000.

Hører mye forskjellig om reell rekkevidde på disse ulike årsmodellene, og er veldig usikker på hva som er "rett" kjøp. Det andre som lurer litt i bakhodet, er om s70d, vil være umulig å selge om 3-4 år, da den har veldig lav rekkevidde på papiret.

De største plussene, er da et år lengre garanti, AP1, 4WD

Hva ville dere valgt?

petersv

Det er vel ca. 8-9kWh forskjell i batterikapasitet mellom 85 og 70. De beste kjøpet tror jeg du gjør på en relativt ny 70/75/85 med autopilot, lav km og RWD. Da får du større bagasjerom foran også.

Sandvika

Mtp. At mange nok er fornøyd med å få hele kjøpsprisen igjen ved salg etter ett  år bør du nok kunne prute en tidlig AP1 (Feb/Mars 2015) S 85 under det taket. Ellers så ville jeg nok vektlagt årsmodell foran rekkevidde. Med SC nettet så holder nok 70 ganske bra for de fleste, men avhenger naturligvis av bruksmønster.

Cries

Jeg kjøpte min første Tesla, en S85 i September 2013 som jeg kjørte ca 45k km før jeg byttet denne i en 2015 S70D, som jeg kjørte 60k km før jeg byttet i en X75. Mine betrakninger rundt dette er følgende:

- 70D har noe mindre reell rekkevidde på vinter sammenlignet med S85. Min hadde 352typical km på 100% SOC når jeg solgte den. Typisk forbruk på vinter er 225/235wh/km med 70D (range mode på eller av). Tilsvarende for S85 var noe det samme, kanskje marginalt mindre (dette skyldes at både front og bakmotor går samtidig når temperaturen er under 0-1grader.
- På sommer er forbruket på 70D noe bedre enn S85 (ivertfall etter mine data), med min kjøring hadde jeg et gjennomsnittforbruk på rundt 180-190 med småkjøring, og totalt etter 2 år hadde jeg et forbruk på 201wh/km. 70Dn kjørte jeg også ned til Italia og tilbake (7000 km på 9 dager) uten noe form for rekkeviddeangst
- 70D har (sannsynligvis) bedre seter med Nextgen seter (kommer selvfølgelig ann på smak og behag, les: kroppsfasong) og 70D er bedre bygd pga nyere.
- 70D hadde AP1, det hadde ikke min S85 (det er verdt en god del i komfort, AP2 er ikke sammenlignbar enda).

Om jeg skulle valgt i din situasjon, med det budsjettet du oppgir hadde jeg lett valgt 70D. Du kan få en rimelig fullutstyrt 70D for rundt 500-550k. Til sammenligning solgte jeg min for 600k (nypris 670), men da hadde jeg ettermontert ganske mye, blant annet støyisolering, solfilm, kamera og noe annet småtteri. Den hadde alt av utstyr uten bakovervendte seter og soltak. 70D er etter min mening det klart beste valget hvis prisen skiller knappe 50k-75k. I tillegg har du som nevnt 1 år ekstra garanti. Skal nevnes at jeg hadde svært få feil på min 70D kontra min S85, byttet en vindusheis og et spissestag på 2 år, resten var noe småkosmetiske detaljer.

Men, du må vite om du skal kjøpe en Tesla for å ha den en stund, eller om du skal kjøpe bare for å "komme inn på teslamarkedet". Om du skal ha bilen (forutsatt at du ikke blir svært misfornøyd, noe som skal godt gjøres om du ikke kjøper en mandagsbil) ville jeg definitivt ha gått for 70D

trykkertor

Av de bilene hadde jeg gått for 70D på grunn av nyere bil og de fordelene som følger det.

JPM

Tusen takk for alle tilbakemeldingene. Det ser ut som jeg går for en S70D eller S70 basert på svarene her inne.

Det kommer en kar og henter BMW`n min ila uka, så da blir familien hel-elektrisk med Leaf og Tesla.

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA