Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtidsparkering ute i kulda

Startet av goggo, søndag 14. januar 2018, klokken 09:07

« forrige - neste »

goggo


Jeg har bestemt meg for å ta en skikkelig vintertest av Kiaen.

Parkerte utendørs på Gardermoen Parkering den 18.desember, kommer tilbake og skal vekke opp bilen igjen ved 9 tida i kveld, etter 4 uker...  Må si jeg er spent.

Det er en 2016 modell som har gått drøyt 50000 km.
Har aldri hatt problemer med 12V enda, men ved siste service fikk jeg nytt 12V batteri av en eller annen grunn uten engang å ha bedt om det.

De forberedelse jeg gjorde før langtidsparkeringen var å spraye silikon i dørlåser og på dørlister og gummilista rundt ladelokket. Har ikke "nødstarter", men skrudde av den gule bryteren i sikringspanelet under rattet før jeg reiste slik det er beskrevet i manualen at man skal gjøre ved parkering i lang tid.
Hadde ca 70% lading på hovedbatteriet når jeg parkerte. Ser ut fra YR som gjennomsnittstemperaturen på Gardermoen har vært ca -5 grader disse fire ukene.


Fortsettelse følger i morgen :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kVArh

Jeg tror du vil oppleve:
- Åpner bilen.
- Starter bilen.
- Kjører hjem.
- Jammen gild bil!
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Usikker

Tror nok %'n på hovedbatteriet har gått litt ned..
Batterivarmer lever sitt eget liv og har nok gjort jobben med å holde batteriet over 0gr.Cel
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Vollis47

Vi håper og tror at det har gått fint med bilen din og at du kommer deg trygt hjem igjen til Sørlandet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trond.m

Ikke lenge igjen @goggo. Vi venter spent på fasiten  ;)

goggo

Sitat fra: TM på søndag 14. januar 2018, klokken 20:26
Ikke lenge igjen @goggo. Vi venter spent på fasiten  ;)
Ble litt mye å ordne etter hjemkosten.
Først overnatting i Oslo med gateparkering av bilen, og så kjøre hjem til Sørlandet i skikkelig norsk drittvær i dag...

Men nå er jeg da endelig hjemme.
Det gikk problemfritt å "starte" bilen, det var bare å fjerne snøen rundt førerdøra, låse opp med nødnøkkel, skru på bryteren i sikringsboksen, og så starte bilen på normal måte.  Min "Kina volt/temp dings" i sigarett tenneren viste -5C og 14.5V i det jeg startet opp bilen.
I følge yr.no har det vært -6 grader i snitt på Gardermoen den siste måneden, men det må ha vært skifte mellom mildvær og kuldeperioder for det var flere lag av is og skaresnø på bilen, som ikke var så lett å få av på en skånsom måte.

Det tok oss over en time å fjerne snøen og isen fra bilen, og få den løs. Vi måtte få hjelp til å dytte den ut til slutt, for alle 4 hjulene sto nedi dype søkk som var helt glatte av is.
Dette er ikke en asfaltert parkeringplass, men bare et jorde tror jeg. Hadde parkert på den billigste plassen til Gardermoen parkering, betalte bare litt over 700 kr for 4 uker så jeg kan vel ikke klage.

Største problemet var å få opp ladeluka, jeg måtte bruke nødåpneren samtidig som jeg dro plastkort rundt kantene på luka for å bryte opp isen. 
Dessuten var nedre del av vinduspusserarmene inkl fjærmekanismene fryst til to solide isklumper, så dette var en konstant plage under hele turen til Sørlandet i dag. Når jeg kom sør for Arendal gikk snøen endelig over til regn og da tinte vinduspussermekanismen opp igjen og jeg fikk fullt trykk på viskerne mot frontruta.


mvh
HUgo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

_OE_

Du glemte å si noe om hvor mange % høyvolt batteriet hadde tapt seg i løpet av de 4 ukene

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


goggo

Sitat fra: Usikker på søndag 14. januar 2018, klokken 16:43
Tror nok %'n på hovedbatteriet har gått litt ned..
Batterivarmer lever sitt eget liv og har nok gjort jobben med å holde batteriet over 0gr.Cel

Er du sikker på dette? Jeg trodde ikke batterivarmeren skulle virke når bilen ikke er tilkoplet?



Sitat fra: EV666KM på mandag 15. januar 2018, klokken 22:59
Du glemte å si noe om hvor mange % høyvolt batteriet hadde tapt seg i løpet av de 4 ukene
Jeg glemte faktisk å sjekke :(
Men etter at bilen hadde stått på i litt over en time med lys på og varmeapparat på auto/20, og deretter kjørt 1KM?? til Cirkle-K/GK ladestasjon så sto den på 52%.
Men jeg er heller ikke sikker på at jeg hadde akkurat 70% når jeg parkerte, det kan ha vært noe mindre.

Gleder meg til å få OVMS om noen måneder, da kan vel alt slikt som dette - inkl batt temperatur og ladenivå - logges helt automatisk?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Usikker

Sitat fra: goggo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:00
Er du sikker på dette? Jeg trodde ikke batterivarmeren skulle virke når bilen ikke er tilkoplet?

Har ikke klart å måle det men ref. dette forumet  http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=872   fikk jeg den informasjon.
Det jeg også har sett er at batteri temp aldri har vært nede på minus grader når jeg kobler på Torque selv om det var 15 blå ute

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goev

Sitat fra: goggo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:00
Gleder meg til å få OVMS om noen måneder, da kan vel alt slikt som dette - inkl batt temperatur og ladenivå - logges helt automatisk?
Goggo, vi som bor i Mandal/Kristiansandsområdet, skal vi bestille sammen?

Jeg har ikke testet, men det er fullt mulig å lage små skript på SD-kortet som kan logge akkurat det du vil ved faste intervall på enten 1, 10, 60, 300 eller 600 sekunder.
Dette er noe jeg sikkert kan hjelpe med etterhvert. Først skal jeg prøve å få til fjernstyring av varme  :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goggo

Sitat fra: goev på tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:37
Sitat fra: goggo på tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:00
Gleder meg til å få OVMS om noen måneder, da kan vel alt slikt som dette - inkl batt temperatur og ladenivå - logges helt automatisk?
Goggo, vi som bor i Mandal/Kristiansandsområdet, skal vi bestille sammen?

Ja, jeg foreslo vel å koordinere dette til og med, i en annen tråd. Men nå viser det seg at jeg sannsynligvis reiser ut av landet igjen i ca 6 uker fra førsten av februar. Så jeg får nok ikke tatt på meg den jobben hvis det skjer i denne perioden. Men betaler gjerne inn min del til evt. andre som koordinerer det, så kan jeg hente min enhet når jeg kommer tilbake igjen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA