Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krav til to ladepunkt på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie.

Startet av anstho, lørdag 13. januar 2018, klokken 13:02

« forrige - neste »

anstho

Jeg har prøvd å undersøke på Google og her på forumet, men jeg håper dere kan svare på noen spørsmål:

Jeg har fått installert en 20A kurs med jordfeilbryter type A og 4 kvadratmillimeter kabel et stykke på vei. Jeg trenger lading til to elbiler (16A, enfas), og har sett på 2 stk EcoLite ladestasjon med integrert B-vern og lastdeling.

Her er spørsmålene:

  • Trenger jeg egentlig lastdeling?
  • Vil jeg kunne ha to ladestasjoner på samme kurs?
  • Er det et problem at jeg har JFA i sikringsskapet når ladestasjonene er på en dedikert kurs?
  • Vil en jordfeil pga likestrømslekkasje som er lavere enn utløsergrensen på A-vernet kunne forplante seg til andre kurser i sikringsskapet?

Takker for all hjelp!  :+1:

elektrolux

Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A

Beste er selvfølgelig automatisk. Tesla Wallboks ser ut til å ha en slaveløsning der ene ladestasjonen har prioritet på strømmen,, mens andre ladestasjoner kan samarbeide om lastfordelingen.

Du vil måtte ha jordfeilvern type B på enten kursen eller ladestasjonen, og Ecolite som du tenker på leveres med Jordfeilvern type B.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Og Type-B vern skal ikke monteres etter Type-A vern. Enten må det benyttes dobbeltisolert kabel og automatsikring, eller så må du ha Type-B også i sikringsskapet om du har ladestasjon med Type-B.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Joltus

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. januar 2018, klokken 18:13
Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A
Dette vil da funke dårlig? Lader du to biler da vil jo sikringen gå iløpet av noen minutter.
Man må vel ved lastfordeling fordele det man har av strøm og sørge for at maks totaltrekk holder seg under sikringens merkestrøm.

jkirkebo

Sitat fra: Joar Øverland på lørdag 13. januar 2018, klokken 21:29
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. januar 2018, klokken 18:13
Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A
Dette vil da funke dårlig? Lader du to biler da vil jo sikringen gå iløpet av noen minutter.
Man må vel ved lastfordeling fordele det man har av strøm og sørge for at maks totaltrekk holder seg under sikringens merkestrøm.

Det var nok skrivefeil her, kursen han har er på 20A. Altså er 2x10A helt ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på lørdag 13. januar 2018, klokken 20:54
Og Type-B vern skal ikke monteres etter Type-A vern. Enten må det benyttes dobbeltisolert kabel og automatsikring, eller så må du ha Type-B også i sikringsskapet om du har ladestasjon med Type-B.

Den begrensningen er ikke relevant når A-vernet KUN beskytter ladekursen og ikke noe annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. januar 2018, klokken 21:34
Sitat fra: Joar Øverland på lørdag 13. januar 2018, klokken 21:29
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. januar 2018, klokken 18:13
Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A
Dette vil da funke dårlig? Lader du to biler da vil jo sikringen gå iløpet av noen minutter.
Man må vel ved lastfordeling fordele det man har av strøm og sørge for at maks totaltrekk holder seg under sikringens merkestrøm.

Det var nok skrivefeil her, kursen han har er på 20A. Altså er 2x10A helt ok.
Suck it :( Leste jo første innlegget og, men koblet ikke dette. Sorry!

anstho

Takk for tilbakemeldinger!

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. januar 2018, klokken 21:35
Sitat fra: Oddaa på lørdag 13. januar 2018, klokken 20:54
Og Type-B vern skal ikke monteres etter Type-A vern. Enten må det benyttes dobbeltisolert kabel og automatsikring, eller så må du ha Type-B også i sikringsskapet om du har ladestasjon med Type-B.

Den begrensningen er ikke relevant når A-vernet KUN beskytter ladekursen og ikke noe annet.

Mener du det? Nå har jeg hørt så mye forskjellig: Jeg har lest i NEK400, snakket med elektrikere, snakket med forhandlere av ladestasjoner og lest mye her på forumet, og jeg blir ikke helt klok på det.

Jeg har aldri funnet et ordentlig svar på om B-vern etter A-vern-"forbudet" også gjelder når kursen er dedikert til lading. Hvorfor er dette greit:

1) Automatsikring --> PFXP-kabel --> B-vern i ladestasjon

eller

2) Jordfeilautomat med A-vern --> PFSP/PFXP --> Ladestasjon med DC-RCM

men ikke dette:

3) Jordfeilautomat med A-vern --> PFSP/PFXP --> B-vern i ladestasjon

Det burde jo ikke være noe dårligere å ha A-vern enn om det sto en vanlig automatsikring i skapet, når kursen er dedikert til lading, uten andre laster? For det er vel ikke sånn at det kan lekke videre til andre kurser i sikringsskapet?

Griffel

Ikke B-vern etter A er relevant alle steder der en har en felles jordfeilbryter for flere kurser, slik det var vanlig noen år tilbake, og også i slike tilfelle hvor en har f.eks en 300mA  jordfeilbryter på en kabel til en underfordeling, ikke så vanlig.
Kravet er også relevant om en har en kurs med avgreninger, altså om en f.eks. har noe annet enn det som er beskyttet av B-vernet på samme kursen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Dette forstår jeg ikke Griffel. Hvorfor er det bedre med en ren sikring enn en jfa? At kabeltype kan gjøre det tilstrekkelig med sikring, ok, men om en tilfeldigvis «har en jfa i bilen»? Vi snakker her om en kurs uten annet utstyr enn ladebokser med typeB.

Griffel

Sitat fra: KjellG på lørdag 13. januar 2018, klokken 23:19
Dette forstår jeg ikke Griffel. Hvorfor er det bedre med en ren sikring enn en jfa?
Jeg har da ikke skrevet at det er det heller.
Kravet til ikke B etter A er relevant når Aen beskytter mer enn det ene punktet, for eksempel i sikringsskap med en felles jordfeilbryter. Det er her kravet kommer fra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

_OE_

Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


anstho

Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 00:11
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Men er det et problem at A-vernet går i metning når det ikke er noe annet på kursen enn en ladestasjon? Kan det gå varmgang eller noe annet som er risikabelt eller uønsket?

Tror det er viktig å presisere at kursen allerede er installert med A-vern, så spørsmålet er om jeg spare noen tusenlapper på å slippe reinstallasjon i sikringsskapet eller en relativt dyr ladestasjon med dc-rcm.

Griffel

Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 00:11
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?
B vernet forårsaker ikke at A vernet går i metning.
Det er en evt. feil på likeretter i bilen som kan forårsake dette.

Men dersom du har en felles jordfeilbryter i skapet kan en feil i likeretter som er mindre enn 30mA få den felles jordfeilbryteren til å gå i metning slik at en feil på en av de andre kursene ikke oppdages.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

_OE_

Sitat fra: Griffel på søndag 14. januar 2018, klokken 08:46
Sitat fra: EV666KM på søndag 14. januar 2018, klokken 00:11
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?
B vernet forårsaker ikke at A vernet går i metning.
Det er en evt. feil på likeretter i bilen som kan forårsake dette.

Men dersom du har en felles jordfeilbryter i skapet kan en feil i likeretter som er mindre enn 30mA få den felles jordfeilbryteren til å gå i metning slik at en feil på en av de andre kursene ikke oppdages.
Sant det.... Det er lading uten B vern som kan gjøre det.... Så er det A vern der fra før så kan det vel til nød være sånn.... Men B vern i tavlen må vel være å foretrekke... Ved flere ladestasjoner på samme kurs er vel vanlig sikring + PFXP kabel og B vern i hver lade_stasjon pga av selektivitet i anlegget.... Å bytte ut en kombiaut. Til vanlig sikring er vel ikke så dyrt da

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA