Skrevet av Emne: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie  (Lest 1330 ganger)

anstho

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« på: lørdag 13. januar 2018, klokken 13:02 »
Jeg har prøvd å undersøke på Google og her på forumet, men jeg håper dere kan svare på noen spørsmål:

Jeg har fått installert en 20A kurs med jordfeilbryter type A og 4 kvadratmillimeter kabel et stykke på vei. Jeg trenger lading til to elbiler (16A, enfas), og har sett på 2 stk EcoLite ladestasjon med integrert B-vern og lastdeling.

Her er spørsmålene:
  • Trenger jeg egentlig lastdeling?
  • Vil jeg kunne ha to ladestasjoner på samme kurs?
  • Er det et problem at jeg har JFA i sikringsskapet når ladestasjonene er på en dedikert kurs?
  • Vil en jordfeil pga likestrømslekkasje som er lavere enn utløsergrensen på A-vernet kunne forplante seg til andre kurser i sikringsskapet?

Takker for all hjelp!  :+1:

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12737
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #1 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 18:13 »
Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A

Beste er selvfølgelig automatisk. Tesla Wallboks ser ut til å ha en slaveløsning der ene ladestasjonen har prioritet på strømmen,, mens andre ladestasjoner kan samarbeide om lastfordelingen.

Du vil måtte ha jordfeilvern type B på enten kursen eller ladestasjonen, og Ecolite som du tenker på leveres med Jordfeilvern type B.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 528
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #2 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 20:54 »
Og Type-B vern skal ikke monteres etter Type-A vern. Enten må det benyttes dobbeltisolert kabel og automatsikring, eller så må du ha Type-B også i sikringsskapet om du har ladestasjon med Type-B.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Joltus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 972
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #3 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 21:29 »
Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A
Dette vil da funke dårlig? Lader du to biler da vil jo sikringen gå iløpet av noen minutter.
Man må vel ved lastfordeling fordele det man har av strøm og sørge for at maks totaltrekk holder seg under sikringens merkestrøm.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12420
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #4 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 21:34 »
Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A
Dette vil da funke dårlig? Lader du to biler da vil jo sikringen gå iløpet av noen minutter.
Man må vel ved lastfordeling fordele det man har av strøm og sørge for at maks totaltrekk holder seg under sikringens merkestrøm.

Det var nok skrivefeil her, kursen han har er på 20A. Altså er 2x10A helt ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12420
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #5 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 21:35 »
Og Type-B vern skal ikke monteres etter Type-A vern. Enten må det benyttes dobbeltisolert kabel og automatsikring, eller så må du ha Type-B også i sikringsskapet om du har ladestasjon med Type-B.

Den begrensningen er ikke relevant når A-vernet KUN beskytter ladekursen og ikke noe annet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler hos Ladespesialisten.no

Joltus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 972
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #6 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 22:26 »
Skal du lade 2 biler fra en 16A kurs må ladeutstyret kunne lastfordele. Enten automatisk eller manuelt. F.eks sette hver av de på 10A
Dette vil da funke dårlig? Lader du to biler da vil jo sikringen gå iløpet av noen minutter.
Man må vel ved lastfordeling fordele det man har av strøm og sørge for at maks totaltrekk holder seg under sikringens merkestrøm.

Det var nok skrivefeil her, kursen han har er på 20A. Altså er 2x10A helt ok.
Suck it :( Leste jo første innlegget og, men koblet ikke dette. Sorry!

anstho

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #7 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 22:45 »
Takk for tilbakemeldinger!

Og Type-B vern skal ikke monteres etter Type-A vern. Enten må det benyttes dobbeltisolert kabel og automatsikring, eller så må du ha Type-B også i sikringsskapet om du har ladestasjon med Type-B.

Den begrensningen er ikke relevant når A-vernet KUN beskytter ladekursen og ikke noe annet.

Mener du det? Nå har jeg hørt så mye forskjellig: Jeg har lest i NEK400, snakket med elektrikere, snakket med forhandlere av ladestasjoner og lest mye her på forumet, og jeg blir ikke helt klok på det.

Jeg har aldri funnet et ordentlig svar på om B-vern etter A-vern-"forbudet" også gjelder når kursen er dedikert til lading. Hvorfor er dette greit:

1) Automatsikring --> PFXP-kabel --> B-vern i ladestasjon

eller

2) Jordfeilautomat med A-vern --> PFSP/PFXP --> Ladestasjon med DC-RCM

men ikke dette:

3) Jordfeilautomat med A-vern --> PFSP/PFXP --> B-vern i ladestasjon

Det burde jo ikke være noe dårligere å ha A-vern enn om det sto en vanlig automatsikring i skapet, når kursen er dedikert til lading, uten andre laster? For det er vel ikke sånn at det kan lekke videre til andre kurser i sikringsskapet?

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7273
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #8 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 23:12 »
Ikke B-vern etter A er relevant alle steder der en har en felles jordfeilbryter for flere kurser, slik det var vanlig noen år tilbake, og også i slike tilfelle hvor en har f.eks en 300mA  jordfeilbryter på en kabel til en underfordeling, ikke så vanlig.
Kravet er også relevant om en har en kurs med avgreninger, altså om en f.eks. har noe annet enn det som er beskyttet av B-vernet på samme kursen.
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 944
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #9 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 23:19 »
Dette forstår jeg ikke Griffel. Hvorfor er det bedre med en ren sikring enn en jfa? At kabeltype kan gjøre det tilstrekkelig med sikring, ok, men om en tilfeldigvis «har en jfa i bilen»? Vi snakker her om en kurs uten annet utstyr enn ladebokser med typeB.

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7273
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #10 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 23:43 »
Dette forstår jeg ikke Griffel. Hvorfor er det bedre med en ren sikring enn en jfa?
Jeg har da ikke skrevet at det er det heller.
Kravet til ikke B etter A er relevant når Aen beskytter mer enn det ene punktet, for eksempel i sikringsskap med en felles jordfeilbryter. Det er her kravet kommer fra.
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

_OE_

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 391
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #11 på: søndag 14. januar 2018, klokken 00:11 »
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


anstho

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #12 på: søndag 14. januar 2018, klokken 08:38 »
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Men er det et problem at A-vernet går i metning når det ikke er noe annet på kursen enn en ladestasjon? Kan det gå varmgang eller noe annet som er risikabelt eller uønsket?

Tror det er viktig å presisere at kursen allerede er installert med A-vern, så spørsmålet er om jeg spare noen tusenlapper på å slippe reinstallasjon i sikringsskapet eller en relativt dyr ladestasjon med dc-rcm.
« Siste redigering: søndag 14. januar 2018, klokken 08:41 av anstho »

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7273
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #13 på: søndag 14. januar 2018, klokken 08:46 »
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?
B vernet forårsaker ikke at A vernet går i metning.
Det er en evt. feil på likeretter i bilen som kan forårsake dette.

Men dersom du har en felles jordfeilbryter i skapet kan en feil i likeretter som er mindre enn 30mA få den felles jordfeilbryteren til å gå i metning slik at en feil på en av de andre kursene ikke oppdages.
« Siste redigering: søndag 14. januar 2018, klokken 08:54 av Griffel »
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

_OE_

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 391
    • Vis profil
Sv: Krav til to ladere på samme kurs, samt spørsmål om A-vern og B-vern i serie
« Svar #14 på: søndag 14. januar 2018, klokken 09:02 »
Hvis B vernet kan forårsake at A vernet går i metning og ikke løser ut... Burde det vel være en NoBrainer å ikke ha et A vern foran et B vern?
B vernet forårsaker ikke at A vernet går i metning.
Det er en evt. feil på likeretter i bilen som kan forårsake dette.

Men dersom du har en felles jordfeilbryter i skapet kan en feil i likeretter som er mindre enn 30mA få den felles jordfeilbryteren til å gå i metning slik at en feil på en av de andre kursene ikke oppdages.
Sant det.... Det er lading uten B vern som kan gjøre det.... Så er det A vern der fra før så kan det vel til nød være sånn.... Men B vern i tavlen må vel være å foretrekke... Ved flere ladestasjoner på samme kurs er vel vanlig sikring + PFXP kabel og B vern i hver lade_stasjon pga av selektivitet i anlegget.... Å bytte ut en kombiaut. Til vanlig sikring er vel ikke så dyrt da

Sent from my SM-G930F using Tapatalk