Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Traction control system for i3s

Startet av Trond.m, fredag 12. januar 2018, klokken 19:59

« forrige - neste »

TorAtle

50x raskere respons høres bra ut. Jeg har ikke vært særlig imponert over traction control systemet til i3, selv om mange synes å være fornøyd med det. Et perfekt system vil man ikke merke at er i bakgrunnen og begrenser dreiemomentet.

Noen i3S eiere her? Hvor bra er det på glatt føre?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Agmuns

Sitat fra: TorAtle på søndag 14. januar 2018, klokken 13:19
Et perfekt system vil man ikke merke at er i bakgrunnen og begrenser dreiemomentet.
Da må du kjøpe en bil med torque vectoring. Hele poenget med gammeldagse traction control-systemer er å bremse det hjulet som spinner.

Imagine

Jeg håper at i3s har mulighet for å skru det delvis av slik at du får mer sladd enn på i3 94 som jeg har nå. Er litt kjedelig å ikke få styrt med gassen fremfor med rattet på glatta, men trygt og stabilt er det jo.

Klykken

Er mulig å deaktivere TC inne i systemmenyen som er skjult. Men der er på eget ansvar. Vil tro at du ikke får samme responsen som på en fossilbil, da du ikke hører motorlyden og turtall på samme vis.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

#5
Du kan slå av DTC under "innstillinger" i iDrive-menyen (tillater litt mer hjulspinn og bredside), både på i3 og i3s. Nå på vinteren er det kjekt å ha denne på en hurtigvalgsknapp, så du slipper å rote i menyene når du trenger det.

I tillegg kan du som Klykken sier slå av alt (inkl regen) i servicemenyen, men da er du her:

Drift
(ODB-koding kan koble det ut permanent. Dersom det gjøres i servicemeny går dette tilbake til normal neste gang du starter bilen).

Langversjon på tysk:

https://www.youtube.com/watch?v=-NeoxDcrG0M
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vidarh

#6
Hei
Har erfaring med 70% og Fonas sperre på bakhjulsdreven bil i gamle dager :-)
Hvordan virker dette på i3?
Selger viste meg hvordan man kan stille inn, med det var noen steg i ned i menyen. Er det mulig å lage en snarvei. Hadde vært fint i dag.

Hilsen Vidar Holum

Orbit

Du lager en snarvei ved først å gå til et fritt valgt menyvalg på den vanlige måten (av og til må du stoppe ett nivå over det som jeg synes er logisk). Før du gjør menyvalget, trykker og holder du på en av forvalgsknappene (1-8) på toppen av midtkonsollet i et par sekunder til det kommer beskjed om at dette er lagret som snarvei. Du henter det frem igjen ved er kort trykk på knappen. (Og dersom du bare berører knappen uten å trykke, kommer det opp hva som er lagret på den knappen.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

Som Orbit skrev er det veldig greit å bruke knapperekken øverst i midtkonsollen til slikt :+1:
Her har jeg lagret dekktrykksensorer, lading, "traction" osv. Er bare å lete det opp i menyen og deretter trykke den dedikerte knappen inne noen sekunder til bilen bekrefter at valget er lagret ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

vidarh

Takk for tips.
Hvordan er drivlinja? Hentet bilen forrige uke :-) Er det forhulsdrift eller er det en motor på alle hjul, hvordan fordeles kraft foran bak?

Hilsen VidarH

Trond.m

#10
Sitat fra: vidarh på tirsdag 16. januar 2018, klokken 12:16
Takk for tips.
Hvordan er drivlinja? Hentet bilen forrige uke :-) Er det forhulsdrift eller er det en motor på alle hjul, hvordan fordeles kraft foran bak?

Hilsen VidarH
he,He..Motor bak og bakhjulsdrift på min  ;)
Men forstår at du lurer. Den har jo framkommelighet nesten som om det var AWD

Klykken

Sitat fra: TM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:46
Sitat fra: vidarh på tirsdag 16. januar 2018, klokken 12:16
Takk for tips.
Hvordan er drivlinja? Hentet bilen forrige uke :-) Er det forhulsdrift eller er det en motor på alle hjul, hvordan fordeles kraft foran bak?

Hilsen VidarH
he,He..Motor bak og bakhjulsdrift på min  ;)
Men forstår at du lurer. Den har jo framkommelighet nesten som om det var AWD
nåh, det er langt igjen til at man kan forveksle i3en med firehjulstrekker. Vi har begge deler, og i3en er milevis bak på fremdrift når det blir vanskelig. Og det er i forhold til en billig mazda cx3 med det enkleste av det enkle når det gjelder drivverk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Det kan jo ha noe med dekk å gjøre. Med nye Nokian dekk og DTC kan jeg stoppe i de bratteste bakkene på snødekket vei og komme i gang igjen uten problemer.

Klykken

Nokiandekk fra i år her også. Jeg sier ikke at i3 er dårlig, men det er langt unna en bil med 4x4 synes jeg. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Nei, det kan jo ikke bli det samme som 4WD, men den har iallefall en framkommelighet som er overlegen e-Golf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA