Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eier av Tesla model X

Startet av Alexxx, fredag 12. januar 2018, klokken 12:59

« forrige - neste »

Øyvind.h

Bare å glede seg :)
Det er god grunn til at Tesla-eiernes tilfredshet er i en annen liga enn andre merker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Vedr. sensorfeil i FWD nedre del blir desse etter det jeg har blitt fortalt skiftet ut for hele landet fortløpende så snart de får inn delene. Årsaken er visst at det trenger inn vann (trolig grunnet saltsørpa vi kjører rundt i hele vinteren). Ulempen er at det hindrer software update, løsningen deres er at de deaktiverer de inntil videre (som medfører at dørene ikke stopper når de skal ved motstand!). Dette er det vel andre som har nevnt også så det begynner vel å bli på tide at vi ser noe til de nye sensorene snart.

Ellers er jeg stort sett fornøyd med utleveringen. Av listen på ca 70 punkt som det kunne være noe galt med var det tross alt få feil å spore. Så vidt jeg vet har jeg sluppet greit unna når det kommer til lakk/yttre skader. Men bilen lekker vann, en FWD er så skeiv at den stikker ut nede, ene motoren lager en høyfrekvent turbinlyd og det er noen udefinerte ulyder til (bl.a. gåen vifte fra datamaskin bak hovedskjermen). Alt var visst innenfor og ikke noe de ville utbedre, med unntak av vannlekasjen om jeg bare klarer å dokumentere den godt nok. Så det blir spennende å se om ting utvikler seg og hva de da gjør.

Enn så lenge er jeg en blanding mellom happy og i tenkeboksen på om kjøpet burde heves pga feilene som de ikke vil utbedre. Men jeg har jo en bunnsolid garanti å støtte meg på i mange år enda, så får se hvordan den oppfører seg. Til prisen er jeg ikke happy og fra å være smått imponert har jeg gått til å ikke anbefale andre å kjøpe en model X enn så lenge.

Det sagt, personalet jeg har hatt kontakt med har jeg ikke hatt så mye å utsette på. De ringer opp igjen og jeg får svar så den biten er i hvertfall mye bedre enn andre rapporterer om.

Og bilen er jo en drøm å kjøre! God lyd (premium lydpakke) med multikanals flac fra usb er en fryd for øret på tur. Genialt med de øvrige streamingmulighetene også. Nettleseren er ubrukelig enda. Kartet med navigasjon er greit, skjønt det er litt bortgjemt i instrumentpanelet ved navigering (og der foretrekker jeg tomtom på større mobilskjerm). Forvarming av bilen er gjort på et blunk! Aldri mer kald bil. Tiner is utvendig bra også. Har til nå ikke hatt behov for å skrape is annet enn på lyktene. Som minner meg om at lysene kanskje er noe dårligere enn ønsket. Nærlys lyser opp litt for mye litt for nært, så det får en lett selvblendende effekt og fjernlysene er litt i svakeste laget.

Alt i alt er det en bil med sine fordeler og ulemper som alle andre biler. Og som noen nevner, man hører bare om det negative. Jeg er ikke i tvil om at de utbedrer det som måtte være galt om enn over litt tid. Så får det være opp til hver enkelt hvor grensen går for irritasjon og hvor mange slike feil man tåler.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

spirrevipp

Sitat fra: Vhagar på mandag 15. januar 2018, klokken 22:45
Vedr. sensorfeil i FWD nedre del blir desse etter det jeg har blitt fortalt skiftet ut for hele landet fortløpende så snart de får inn delene. Årsaken er visst at det trenger inn vann (trolig grunnet saltsørpa vi kjører rundt i hele vinteren). Ulempen er at det hindrer software update, løsningen deres er at de deaktiverer de inntil videre (som medfører at dørene ikke stopper når de skal ved motstand!). Dette er det vel andre som har nevnt også så det begynner vel å bli på tide at vi ser noe til de nye sensorene snart.

Jeg har fått skiftet sensorer en gang, og må nå inn en gang til. Siste software update gikk gjennom dog (etter 4 feilede på rad). Bruker FWD svært lite siden det stort sett bare er meg og kona i bilen, så ikke så kritisk på kort sikt for min del selv om det selvsagt må fikses. Merker at jeg er en smule skeptisk til strategien om å bare koble ut sensorene, festlig den dagen en av døren smeller inn i en annens bil...  ::)
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

CaZpaH

Sitat fra: Alexxx på mandag 15. januar 2018, klokken 21:46
Sitat fra: Luftventil på mandag 15. januar 2018, klokken 19:02
Husk at det kjører over 6000 Model X rundt i Norge, og det er de med problemer man hører om. Uansetg hvilket bilforum man går inn på, vil mange av innleggene handle om problemer.

Ja, du har rett du også...

Må ikke glemme at mange bare henter bil uten å gå over bilen. Er flere jeg har snakket med som gikk inn, tok over nøkkelen og kjørte uten å gå over bilen.

Selv ble jeg oppmerksom på flere lakkfeil (som gjør at den nå står på lakkverksted) samt. at jeg hadde en feil på ladeluke som gjorde at jeg fikk feil på lader og noen andre småting som har blitt utrettet. Det at AP ikke var installert er sånn som skjer. Men syns feilene jeg hadde er ting som åpenbart kunne ha vært oppdaget ved kvalitetskontroll på et tidligere ledd. Det hadde iallefall spart dem for masse tid og utgifter senere (da tenker jeg arbeidskraft, de må sette av tid på verksted som kan brukes til andre ting og leiebil).

Dette betyr ikke at jeg er misfornøyd da jeg syns Tesla SC i Trondheim har vært raske på banen med service og løsninger (skulle bare mangle mtp. en bil i denne prisklassen). Småting har de kunnet omtrent ta på dagen. Og leiebil fikk jeg mens den står til lakkering.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Sitat fra: Vhagar på mandag 15. januar 2018, klokken 22:45
Vedr. sensorfeil i FWD nedre del blir desse etter det jeg har blitt fortalt skiftet ut for hele landet fortløpende så snart de får inn delene. Årsaken er visst at det trenger inn vann (trolig grunnet saltsørpa vi kjører rundt i hele vinteren). Ulempen er at det hindrer software update, løsningen deres er at de deaktiverer de inntil videre (som medfører at dørene ikke stopper når de skal ved motstand!). Dette er det vel andre som har nevnt også så det begynner vel å bli på tide at vi ser noe til de nye sensorene snart.
Har ikke hatt noe problemer med min. Er det en tilbakekalling eller bare noe som blir rettet dersom man får feil?

Sitat fra: Vhagar på mandag 15. januar 2018, klokken 22:45Ellers er jeg stort sett fornøyd med utleveringen. Av listen på ca 70 punkt som det kunne være noe galt med var det tross alt få feil å spore. Så vidt jeg vet har jeg sluppet greit unna når det kommer til lakk/yttre skader. Men bilen lekker vann, en FWD er så skeiv at den stikker ut nede, ene motoren lager en høyfrekvent turbinlyd og det er noen udefinerte ulyder til (bl.a. gåen vifte fra datamaskin bak hovedskjermen). Alt var visst innenfor og ikke noe de ville utbedre, med unntak av vannlekasjen om jeg bare klarer å dokumentere den godt nok. Så det blir spennende å se om ting utvikler seg og hva de da gjør.
Dette høres utrolig ut. Tesla i Stavanger har akseptert ALT jeg har kommet med, uten noe som helst diskusjon, også etter utlevering. Jeg hadde en snål lakkfeil på begge dørene på venstre side, rundt håndtakene, noe merkelig under klarlakken. Dette ble oppdaget av detailer før keramisk coating. Da jeg var hos Tesla var det faktisk ikke mulig å se det engang, og måtte vises på bilder, allikevel ble bilen sendt til karosseriverksted, så jeg har hatt leiebil i en uke og fikk min igjen nylakkert i går. Jeg hadde også påpekt høydejustering på FWD ettersom de lå nesten 5mm for lavt i fremkant, dette ble justert helt flawless og de slipte/polerte bort noen støvkorn i klarlakken på panseret.

Det renner litt vann inn i bilen når venstre FWD åpnes med vann på toppen, og det er på grunn av at pakningene i toppen ligger klemt inntil hverandre og ikke slipper vannet ned i midten, så der har de bestilt nye pakninger til begge FWD, selv om det sikkert hadde vært nok å løsne de litt i toppen og lime de på ny med litt mellomrom, hadde en liten stripe i aluramma rundt skjermen, den skiftes, en liten ripe i ene knappen på rattet, den fikses, det fremre dekselet i midtkonsollen var fullt av swirls, det skiftes, og så skal de finne ut av de adaptive lyktene også. Bilen skulle ikke hatt disse feilene fra fabrikk, men servicen i ettertid har vært helt topp, ikke en eneste kommentar om at noe er "innafor".  :+1:

Alexxx

Så mange bra innlegg :)
Virker som jeg må se nøye på bilen når jeg får den. Finnes det en liste med hva man bør se etter?

Vhagar

Alexxx, jeg brukte denne listen som utgangspunkt for hva jeg sjekket. Kryssrefererte med en del andre lister jeg har funnet, men denne er både oppdatert og virket grei nok for meg.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-delivery-checklist.60648/page-12#post-2420087

Den er fra november ser du og det postes oppdateringer, så for fremtidige brukere som leser dette kan det være greit å lese resten av tråden i linken og finne nyere utgave av listen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Alexxx

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 16. januar 2018, klokken 14:56
Alexxx, jeg brukte denne listen som utgangspunkt for hva jeg sjekket. Kryssrefererte med en del andre lister jeg har funnet, men denne er både oppdatert og virket grei nok for meg.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-delivery-checklist.60648/page-12#post-2420087

Den er fra november ser du og det postes oppdateringer, så for fremtidige brukere som leser dette kan det være greit å lese resten av tråden i linken og finne nyere utgave av listen.

Takk! Veldig bra liste men...føler at Tesla Trondheim bør sjekke alle disse punktene. Skjønner at ansvaret ligger kanskje på både meg og Tesla, men mange av de tingene der bør sjekkes av Tesla.

Anyway, skal ta med meg den listen og gå gjennom hver og en ting der :)

Vhagar

gr,
På meg virker det som at de kun tar de som har problemer i første omgang for å unngå kø. Men jeg fikk inntrykk av at alle skal byttes på sikt og at det skjer fortløpende når de får nye deler. Hvorvidt det er kommet nye eller ikke aner jeg ikke. Fikk inntrykk av at det skulle skje i nær fremtid (jan/feb) men vi vet alle hvor lang en teslauke er. Største tenget på at man trenger ny er nok at firmware feiler og at de skylder på sensoren.

FWD er vel ikke fullt 5mm feil på. Den er litt lav i bakkant som gjør at den stikker litt ut nede bake. Men den var for perfekt ellers til at de ville justere den i frykt for at det skulle bli værre så vidt jeg skjønte. Forsåvidt ok for meg så lenge de går god for at det er greit at det er slik. Ulempen for meg er at det vil danne seg et lite belegg med dritt rett innenfor pakkningen så jeg må være litt påpasselig med rengjøring akkurat der.

Vannlekasjen er inn i bagasjerom. Det var store søyler på gummimatten og vått i vinduskarmen og ned langs sider og i brønnen etter 1 regntung natt i romjulen. Jeg får bare vente på regn og ha kameraet klart.

Viften til datamaskinen bak hovedskjermen ryker nok før eller siden pga ulydene den lager. Håper bare det gjør at skjermen skrur seg av, ikke at jeg blir stående langs veikanten og må ha veihjelp. Tenkte det kunne være greit å være litt proaktiv i forhold til slike potensielle kjedelige situasjoner.

Turbinlyden forsterkes nå også ved regen. Jeg antar at dette er noe som kommer til å utvikle seg til et punkt der de må vurdere det på nytt. Inntil videre får jeg bare kompensere med høyere musikk. Det blir slitsomt på tur. Vurderer å kjøpe meg skikkelig lydoppdaker som klarer å fange opp frekvensen og vise den som en spike på en graf. (Tascam eller zoom bør vel holde).

Minner om at jeg føler at dette er dels grove feil på en så dyr bil men at det tross alt er få feil gitt listen jeg tok utgangspunkt i. Og at jeg ikke har hatt noe problemer med å få kontakt med Tesla. Kommer gjennom på telefon og de ringer meg tilbake. Så jeg har fått en svært god mottakelse i forhold til mine opplevelser hos andre bilselgere. Jeg har troa på Musk og jeg har troa på Tesla, men det sitter litt langt inne å anbefale en model X når kvaliteten enda er så varierende.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Ja du er ikke alene, det er flere som mener at Tesla for egen del fint burde tatt tak i mange av desse punktene før utlevering. Dette kommer nok mye av at de har for mange biler og for liten tid på utlevering. En grunn til å kjøpe bil utenom kvartalsinnspurten.

En ting å tenke på når man får gummimatte i bagasjerommet (på 5-seteren hvertfall) er at den skinnfliken som man løfter opp den største bunnplaten i blir presset ned av gummimatten. Man får en liten bul i gummimatten der. Ulempen er at dersom man presser ned skinnfliken så løsner et plastdeksel på undersiden hvor skinnfliken er festet i. Dette er bare å lime på igjen, men et dårlig design som en må være obs på.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Feilene du har høres definitivt ut som noe de burde ordne opp i, du må bare ikke akseptere å leve med det.

CaZpaH

Helt utrolig....

Henta bilen i dag fra lakkservice (dette er 4. Gangen inne etter jeg tok over bilen 29. november i fjor). Bilen stod ute på en mørk parkeringsplass da jeg skulle hente den. Gikk over der lakkfeilene var med lommelykt. Alt så perfekt ut. Kjører glad og lykkelig hjem (etter en drøy uke med en Skoda octavia som lånebil). Parkerer i garasje med lys. Ser det stikker to kabler med løse kontakter ut fra under skjermen. Legger og merke til at hyllen ligger i gulvet på passasjersiden... hvor vanskelig er det å få gjort klart en bil på service? I tillegg har de klart å lage en bra ripe i aluminiumsramme rundt skjermen også...

Er så lei....
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

T.K

Sitat fra: Alexxx på fredag 12. januar 2018, klokken 12:59
Hei

Har nettopp bestilt meg en Tesla Model X (kommer i April/Mai) og håper for guds skyld at jeg ikke opplever sensorfeil og andre problemer som andre brukere her har opplevd.

Er det noen som har hatt en bra/problemfritt erfaring med model X ?

Har hatt bilen snart to uker. Kom hjem i kveld etter en tur på 30 mil, første "langturen". Forbruk 2,25 kw/mil i snitt 5-6 kuldegrader, på 235/19-dekk. Feilfri bil ved utlevering, feilfrie to uker. Har høytrykksvasket i varmegrader, ble deretter kuldegrader, men slår inn speilene uten problemer for å kjøre inn i garasjen. Ingen lekkasje, ikke  noe vann innenfor listene etter høytrykksvask, hverken på dører, trunk/frunk. Sensorer virker bra på FWD. Automatisk nedblending er behagelig (skulle gått over til fjernlys raskere enn de tre sekundene det tar fra motgående bil har passert men det er til å leve med). Kjørte på dårlig grusvei med hardpakket is de første 3-4 kilometerne i kveld på vei hjem, i minus 9 grader, uten knirking eller andre ulyder i bilen. Støysvak med gode dekk og dørlister på riktig plass, god lyd fra standard anlegg, kunne hatt litt mer dypbass men det er helt innenfor og akseptabelt (har hatt kostbar hjemme-hifi i mange år, med monoblokkere og annet high-end utstyr). Har vært elbileier siden 2012, har kjørt Mercedes S, BMWer, Jaguar XJ ny type, men dette tar kaka. Model X er helt overlegen. Gled deg :)

ØHN

Jeg har hatt min 100D i tre uker. Ingen problemer utover at siste oppdatering (50.3) feilet på første forsøk. På andre forsøk var den på plass.

Jeg har en knirkelyd i interiør på de verste snø-vaskebrett-veiene akkurat nå. Men det hadde også de andre bilene jeg har eid siste 30 år, på samme ujevne underlag. (Mercedes-Benz 209D, Nissan X-Trail T31, Toyota Yaris, 4 Mercedes-Benz E-klasser, Chevrolet Suburban, nyeste generasjon Subaru Outback)

Ulike biler jeg har hatt opp gjennom tidene, har hatt ulike egenskaper. Model X står seg godt sammenlignet med alle sammen.

Savner vel egentlig bare V8-lyden i Chevyen.
Tesla Model X 100D i bestilling

Vhagar

Det var noe knirking i starten, men det ser ut til at det har satt seg til etter få mil egentlig. Ikke noe jeg reagerte voldsomt på heller. Det var fører/passasjersetet og solskjermbrettet når det er i posisjon langs døra for fører. Det har gitt seg nå selv på de værste vaskebrettveiene. Kunne tenkt meg at luftfjæringene var litt bedre kanskje på slike veier men bilen ligger veldig stødig på veien. Merker også svært lite til sporing i forhold til tidligere biler.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA