Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eier av Tesla model X

Startet av Alexxx, fredag 12. januar 2018, klokken 12:59

« forrige - neste »

Alexxx

Hei

Har nettopp bestilt meg en Tesla Model X (kommer i April/Mai) og håper for guds skyld at jeg ikke opplever sensorfeil og andre problemer som andre brukere her har opplevd.

Er det noen som har hatt en bra/problemfritt erfaring med model X ?

CaZpaH

Sitat fra: Alexxx på fredag 12. januar 2018, klokken 12:59
Hei

Har nettopp bestilt meg en Tesla Model X (kommer i April/Mai) og håper for guds skyld at jeg ikke opplever sensorfeil og andre problemer som andre brukere her har opplevd.

Er det noen som har hatt en bra/problemfritt erfaring med model X ?

Gratulerer med ny bil!

Skulle ønske jeg kunne si det har vært feilfritt, men siden jeg tok over bilen 28. November i fjor så kan jeg snart telle antall verkstedbesøk på to hender. Her er listen med feil jeg har hatt:

- Autopilot var ikke installert. Hadde bestilt dette. Dette måtte installeres hos verkstedet.
- feil på ladeluke. Denne gikk ikke skikkelig igjen og jeg fikk masse dritt inn i ladeporten. (Dette var andre gang jeg var på service)
- manglet et deksel på ene baklykten som eksponerte elektronikken. Dette var på bagasjelokket noe jeg ikke fanget opp under levering (tredje gang innom)
- lakkfeil som ble oppdaget under utlevering (bilen er nå inne for dette og da den fjerde gangen)
- bilen skal leveres en femte gang til uka grunnet fukt i ladeporten (dette har nok sammenheng med feil nummer to) og bytte av lokket til spylervæske da dette ikke går igjen.

Foreløpig har sensorer osv. Fungert som det skal, men det er mye annet som kan dukke opp underveis. Har forøvrig ikke fått noen form for kompensasjon for alle feilene, men ting har omtrent blitt utbedret på dagen så jeg er fornøyd med oppfølgingen. Eneste jeg har ventet litt på er lakkfeilene, men slik jeg har forstått det så er det Toyota som ordner dette og ikke tesla. Håper dette blir den siste turen til servicesenteret på en stund, men er redd for at noe mer kommer til å dukke opp underveis.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

JFa

Fikk min model X den 1. Juli.
Kjørt 22k, ingen feil som har krevd verkstedbesøk.
Ved kuldegrader fryser vinduene i fremdørene fast når bilen er parkert, 1/2 time forvarming før jeg kjører løser det.

Espen Hugaas Andersen

#3
Jeg fikk bil i juni, har kjørt 22k km og har ikke hatt mye problemer.

1. Jeg skulle ha 16,5 kW lading, fikk bare 11 kW. Dette ble løst med en trådløs oppdatering.
2. Jeg hadde frontrute med ganske mye ghosting. Jeg var en gang på vekstedet der de gjorde målinger og erklærte at det var innenfor krav. Men nå har jeg nettopp fått byttet til nyeste frontrute pga steinsprut, så nå har jeg en bra frontrute uten mye ghosting. (Nye Model X som leveres i dag kommer med den nye frontruten.)
3. Venstre falkedør har knirket fra jeg fikk levering. (Det er bare et plastdeksel som skraper mot hengselen.) Nå har jeg avtalt at dette rettes opp på første service i mars.

Kan nevne at man må være litt forsiktig med keyless nøkkel - jeg ble nesten strandet, da jeg skulle ut en rask tur av bilen. Akkurat da døde batteriet i nøkkelen og mobilen lå i bilen. Da sto jeg plutselig på utsiden av låst bil, uten nøkkel og uten mobil...

*Heldigvis* skjedde dette i innkjørselen hjemme...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cossie

#4
Hentet vår X 2 oktober og har hatt 2 små issues som regnes som bagateller:
- oppdaget ripe i lakken ved henting.
- fikk ikke oppdateringer og byttet sensor i døren.

Ypperlig service på Forus.

Overgangen til X definerer kjøring og bil på ny for meg. Å kjøre fossilt føles i dag gammeldags og utrangert. Du må bare glede deg. Vi reduserte våre månedlige transportkostnader med NOK10000 (om man ser bort fra verditap).
Tesla Model X100D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JFa på fredag 12. januar 2018, klokken 13:31
Fikk min model X den 1. Juli.
Kjørt 22k, ingen feil som har krevd verkstedbesøk.
Ved kuldegrader fryser vinduene i fremdørene fast når bilen er parkert, 1/2 time forvarming før jeg kjører løser det.
En av de mest irriterende tingene jeg har oppdaget med Model X er at speilene fryser veldig lett slik at de ikke kan slås inn. Men jeg regner ikke det som en feil. Det er bare noe som kan skje i Norge. Man kan uansett slå på varmen i speilene så tar det ikke lang tid før de slår seg inn helt fint. (Jeg må slå inn speilene for å komme inn i garasjen hjemme.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Alexxx

Sitat fra: cossie på fredag 12. januar 2018, klokken 13:45
Hentet vår X 2 oktober og har hatt 2 små issues som regnes som bagateller:
- oppdaget ripe i lakken ved henting.
- fikk ikke oppdateringer og byttet sensor i døren.

Ypperlig service på Forus.

Overgangen til X definerer kjøring og bil på ny for meg. Å kjøre fossilt føles i dag gammeldags og utrangert. Du må bare glede deg. Vi reduserte våre månedlige transportkostnader med NOK10000 (om man ser bort fra verditap).


10.000 i mnd kostnader? Det var jo enormt mye.


Tusen takk for mange gode svar. Virker som noen (CazPah) har vært litt uheldig med bilen. Syns det er rart at det skal være så store forskjeller på en og samme type bil, at noen har baaaaare problemer hele tiden mens andre opplever nesten ingenting.

Alexxx

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. januar 2018, klokken 13:57
Sitat fra: JFa på fredag 12. januar 2018, klokken 13:31
Fikk min model X den 1. Juli.
Kjørt 22k, ingen feil som har krevd verkstedbesøk.
Ved kuldegrader fryser vinduene i fremdørene fast når bilen er parkert, 1/2 time forvarming før jeg kjører løser det.
En av de mest irriterende tingene jeg har oppdaget med Model X er at speilene fryser veldig lett slik at de ikke kan slås inn. Men jeg regner ikke det som en feil. Det er bare noe som kan skje i Norge. Man kan uansett slå på varmen i speilene så tar det ikke lang tid før de slår seg inn helt fint. (Jeg må slå inn speilene for å komme inn i garasjen hjemme.)

Planen min er å forvarme bilen mest mulig via appen. Kan ikke tære så mye på rekkeviden,eller?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Alexxx på fredag 12. januar 2018, klokken 14:23Planen min er å forvarme bilen mest mulig via appen. Kan ikke tære så mye på rekkeviden,eller?
Neida, jeg gjør også som regel det. Det er fort snakk om noe sånt som 2-3% i timen på min 100D, altså noe sånt som 1% om man forvarmer i 30 minutter. Eller ca 12 km rekkevidde per time og 6 km på 30 minutter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Alexxx på fredag 12. januar 2018, klokken 12:59
Hei

Har nettopp bestilt meg en Tesla Model X (kommer i April/Mai) og håper for guds skyld at jeg ikke opplever sensorfeil og andre problemer som andre brukere her har opplevd.

Er det noen som har hatt en bra/problemfritt erfaring med model X ?

Jeg. Ikke helt problemfritt da jeg fikk feil på laderen noe som gjorde at den begrenset seg til 3x10A istedenfor 3x16A. Bortsett fra det og litt vibrasjoner fra drivaksler foran (kommer en fiks på dette etterhvert, er ikke spesielt plagsomt) har det vært ganske problemfrie 25.000km. Null problem med dører.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Sitat fra: Alexxx på fredag 12. januar 2018, klokken 14:23
Planen min er å forvarme bilen mest mulig via appen. Kan ikke tære så mye på rekkeviden,eller?

Det har vært alt fra -10 til +5 siste perioden her og jeg har hjemmelading via nødløsning på 8A, noe som gjør at det er tidkrevende å lade og at mye energi i starten går til forvarming av batteri. Tipset er å forvarme KUN når bilen er tilkoblet strøm om en kan, da sparer en i hvertfall batteriet/rekkevidde. Uansett så har jeg ved denne ladingen og forvarmingen alltid hatt begrensninger på regenerering (stipletlinje på energiapp'en under 0kW). Det skal mye kjøring til (erfaringsmessig ca 30 minutter) før den forsvinner (i 60-80 soner).

Forvarming er forøvrig utrolig effektivt, temperaturen inni bilen stiger veldig raskt og is på ruter tiner også veldig raskt (måker av snø først så går det fortere). Etter ca 5-10 minutter i nevnte temperaturer så har jeg fort 18-23 grader i følge app'en og det føles jaggu slik ut også når jeg setter meg i bilen. Dørene/vinduene har heller aldri frøset fast når jeg gjør det slik. Og etter 15-20 minutter så er det ikke mye is å spore.

Eneste man må gjøre er å skrape lyktene! Om ikke tror man fort at de ikke lyser. Gjelder både fremme og bak.

2 ting jeg savner fra appen er defrost av sidespeilene og for vindusviskerene slik at de ikke "rivner" fra frontruta når det ligger is der. Så stikker ut i bilen og setter det på om jeg må (vet ikke hvor raskt det tar før vindusviskerene "løsner" men sidespeilene er raske).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. januar 2018, klokken 14:54
Bortsett fra det og litt vibrasjoner fra drivaksler foran (kommer en fiks på dette etterhvert, er ikke spesielt plagsomt)

Høres dette ut som en "helikopterlyd"? Jeg får en slik lyd i lave hastigheter etter at bilen er utsatt for litt vibrasjoner i forkant (humpete isveier/brosteiner i rundkjøringer etc). Varer i ca 100 meter etter nevnte ubalansepåvirkning. Jeg fryktet at det var motoren.

Referanse til hvilken fiks det er snakk om?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på fredag 12. januar 2018, klokken 17:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. januar 2018, klokken 14:54
Bortsett fra det og litt vibrasjoner fra drivaksler foran (kommer en fiks på dette etterhvert, er ikke spesielt plagsomt)

Høres dette ut som en "helikopterlyd"? Jeg får en slik lyd i lave hastigheter etter at bilen er utsatt for litt vibrasjoner i forkant (humpete isveier/brosteiner i rundkjøringer etc). Varer i ca 100 meter etter nevnte ubalansepåvirkning. Jeg fryktet at det var motoren.

Referanse til hvilken fiks det er snakk om?

Ingen "helikopterlyd", men en vibrasjon i hele bilen under sterk akselerasjon i ca. området 50-70km/t.
Permanent fiks er ikke klar, men det jobbes med saken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Hm, det er ikke den lyden jeg har i såfall. Min kommer fra hjul/motor fremme (tror jeg, skal jeg driste meg på å velge et hul må det værer fremme på førersiden) og i mye lavere hastigheter ved ujevnheter. Hører det bare, kan ikke si at jeg føler det på bilen. Så langt jeg kan se av denne listen kan det være snakk om 12a punktet, men jeg klarer ikke helt å høre lyden bedre med åpne vinduer. Den er veldig lavfrekvent og har en litt skrapende lyd samtidig som den er veldig stump.
https://teslatap.com/articles/sounds-of-tesla-vehicles/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

olavxxx

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. januar 2018, klokken 17:53
Sitat fra: Vhagar på fredag 12. januar 2018, klokken 17:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. januar 2018, klokken 14:54
Bortsett fra det og litt vibrasjoner fra drivaksler foran (kommer en fiks på dette etterhvert, er ikke spesielt plagsomt)

Høres dette ut som en "helikopterlyd"? Jeg får en slik lyd i lave hastigheter etter at bilen er utsatt for litt vibrasjoner i forkant (humpete isveier/brosteiner i rundkjøringer etc). Varer i ca 100 meter etter nevnte ubalansepåvirkning. Jeg fryktet at det var motoren.

Referanse til hvilken fiks det er snakk om?

Ingen "helikopterlyd", men en vibrasjon i hele bilen under sterk akselerasjon i ca. området 50-70km/t.
Permanent fiks er ikke klar, men det jobbes med saken.
min har ingen lyd, men jeg kjører nesten bare i low.
Har dere lyd i Low også?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA