Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bombrikke for el-bil?

Startet av Øystein Schønning-Johansen, fredag 12. januar 2018, klokken 12:45

« forrige - neste »

Øystein Schønning-Johansen

(I går ble jeg elbil-eier! En fin VW eGolf)

På min forrige bil (fosilt drivstoff) hadde jeg bombrikke fra Nord-Jæren. Denne tok jeg ut fra bilen da jeg solgt den, men hva gjør jeg i el-bilen? Trenger elbiler en spesiell bombrikke, eller kan jeg bare overføre bombrikken fra den gamle bilen til den nye elbilen?

Hilsen,
-Øystein (nybegynner på elbil)

cra

Du kan sikkert bruke samme brikka, men du må kontakte bomselskapet for å få en friavtale registrert på den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Gratulerer med ny bil!

Ja, man må stort sett kontakte bomselskapet for registrering av elbil (ikke bare bil bytte på WEB siden).

Det var beskjeden jeg fikk av Fjellinjen (Oslo) da vi fikk vår første elbil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Du kan bytte bil inne på adminsiden til Nord-Jæren, men må altså som de andre her sier også sende de en mail med brikke/regnummer og si at de må registrere det som elbil. De GIDDER ikke å automatisk fange opp EL og EK-nummer...

_OE_

Det mest morsomme er at uten bombrikke blir du belastet ved gjennomkjøring i bommen.... Med brikke blir en belastet ved passeringen over Svinesundbroen

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Elmo

Sitat fra: cra på fredag 12. januar 2018, klokken 12:56
Du kan sikkert bruke samme brikka, men du må kontakte bomselskapet for å få en friavtale registrert på den.
Vet ikke om de har kommet på bedre tanker, men to ganger i fortiden når jeg har forsøkt å bytte fra fossil til elbil på en brikke har de sagt at det går ikke.
Jeg har fremdeles to avtaler med Fjellinjen. Den ene for bobilen (fossil) og den andre for fire (4 !) elbiler.  Sist jeg forsøkte å samle alle bilene på samme avtale (3-4 år siden?) sa de også at det er ikke mulig  :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Flytta brikke over til ny bil i 2012, ikkje noko problem. Har både elbil og fosilbil på samme avtale frå samme år.  Så det er mulig...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

#7
Sitat fra: TB på fredag 12. januar 2018, klokken 22:34
Flytta brikke over til ny bil i 2012, ikkje noko problem. Har både elbil og fosilbil på samme avtale frå samme år.  Så det er mulig...
Som sagt . . . 
Sitat fra: Elmo på fredag 12. januar 2018, klokken 21:28
Vet ikke om de har kommet på bedre tanker,
;)

Men det var del ca. 2012 jeg forsøkte sist og.  Får kanskje prøve igjen :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Ser ut som det er mulig å utføre på eigen hånd, sjå bilde under.

Det burde gå å gjere slik:

1. Slett brikken frå avtalen den ligg på.
2. Logge på den avtale ein ønsker å overføre til, og legge til bil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

_OE_

For et 1/2 år siden måtte jeg formellt sende søknad til fjellinjen for å få overført brikke  til ebil...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Oddaa

Sitat fra: EV666KM på lørdag 13. januar 2018, klokken 10:34
For et 1/2 år siden måtte jeg formellt sende søknad til fjellinjen for å få overført brikke  til ebil...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Formell søknad om fritak kreves her i Trondheim også. Tro det eller ei...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Øystein Schønning-Johansen

Da kan jeg fortelle at det faktisk var så enkelt som å ta med bombrikken fra gammel bil, og oppdatere avtalen i nett-portalen. Alt funker da fint.

For sikkerhets skyld ringte jeg kundeservice også, og de sa at de kunne tilbakebetale det beløpet jeg hadde innestående hos dem. Det ser ut som det beløpet er borte fra min bombrikke-avtale, men jeg har ikke sett det på min konto ennå. Regner med det ordner seg snart.

Takk for alle svar, og jeg nyter den nye bilen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA