Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Byttes bremsedeler unødvendig ofte?

Startet av elektrolux, torsdag 18. januar 2018, klokken 19:38

« forrige - neste »

elektrolux

Hadde en noe underlig opplevelse i forbindelse med EU kontrollen av kona's e-Up.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Bildet viser innsiden av ene skiven der rust har begynt å krype nedover og slipe vekk bremsebelegget.

Det nytter ikke å bremse for å fjerne slik rust, men sliping og/eller sandblåsing ( i mitt tilfelle begge deler ) får rusten vekk. Etterpå sprayes skiven med zinkmaling som beskytter mot ny rust. I tillegg må bremsebelegget planslipes slik at skive og belegg får full kontakt.

Det jeg reagerer på er at denne skiven ble underkjent 2 ganger:

Først på EU kontrollen tross kun ca 15-20% rust, mens kravet er at minst 75% skal være rustfri.

Etterpå på etterkontrollen der de igjen klaget på rust. Jeg opplyste da at skivene hadde fått nevnte behandling og at de neppe hadde ny rust etter kun 2 dager.

Mest plausible forklaring på dette er at etterkontrollen kun har sett på skiven gjennom felgen og konstatert at den ikke er blitt byttet, og dermed opprettholdt første diagnose.

Da jeg nektet å hente ut bilen før den var blitt godtatt, eller at de dokumenterte rusten de påstod var på innsiden fikk jeg kontramelding om at de nå hadde sett på bilen på nytt og "under tvil" hadde godkjent den.

Jeg spurte hvorfor de var i tvil, og da ble rust nevnt på nytt......

Jeg tenker at det har gått for langt med underkjenning på EU kontrollene. Her skal deler byttes for å tjene penger, ikke for å øke sikkerheten. Jr. måtte fikse eksoslekkasje 1m før enden av eksosrøret. Det var riktignok litt sot ved et klammer, men om det piplet noen gasser ut her så hadde det a) ingenting å si på utslippene, b) ingenting å si på sikkerheten, og c) ingenting å si på lydnivået.

Likevel truet verkstedet med avskiltning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elekTrond

'13 Mjau

Knut Røe

Den skiven der skulle vel gått gjennom første gangen også. Noen verksteder gambler på dette for å få inn mer jobb, men de ser an kunden litt først. Hvis du er en gammel dame er du allerede kjørt...
Her kunne du nok vurdert tur til SVV etter første runden for å få deres vurdering. Tvilstilfelle sikkert men, 25 % er nå engang den grensen som er satt og da syns jeg den bør følges også.

elektrolux

Stemmer det. Det var også min tanke, men hadde rett og slett ikke tid.

Det hadde derimot blitt en tur til SVV om den ikke ble godkjent etter pussing, sandblåsing, og zinkmaling.

At jeg nevnte det kan ha medvirket til at bilen både ble godkjent likevel, og at det ble en gratis etterkontroll. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jejl

#5
Har opplevd omtrent det samme. Kona skulle få utført EU-kontroll på fossilbilen for 7-8 år siden og bla. bremseskivene og noen bremserør eller hva det var ble ikke godkjent.

Det verkstedet ikke visste var at vi ikke hadde tenkt å bruke 8-9000kr hos dem for å utbedre feilene siden vi har tilgjengelig bilverksted og flere bilmekanikere i familien.

Flere av punktene var rett og slett oppdiktet, og etter kort tid på bukken (en time eller så) ble noen enkle deler skiftet ut. Men bla bremseskivene og bremserørene ble ikke rørt i det hele tatt, og tror det kostet noen hundrelapper, eller ingenting.
Kommer tilbake til det opprinnelige verkstedet og forlanger bilen godkjent. Det ville de ikke siden de kunne se at bremseskivene og bremserøret ikke var skiftet ut. Nei vel, da går vi SVV og får den godkjent der forklarte vi dem. Men de ville ikke gi seg.
5 minutt etter kona forlot verkstedet ringer de opp igjen: Vi skal godkjenne bilen likevel.

Knut Røe

Skiver er noe de er glad i å påpeke ja, blir litt bukken og havresekken dette. Hjullager har jeg også vært borti at de fort kan pirke på. Og bremserør og slanger selvsagt.

cra

Gå til noen som ikke har noe å tjene på å finne feil. NAF f.eks. gjør bare kontroller, men ingen reparasjoner. De har derfor ingen incentiver til å finne feil som ikke er feil.

Når det gjelder feil på eksosanlegg er det bare å tette dette selv før kontroll. At det kommer til å ramle av igjen på veg hjem har ingenting å si; PKK skal ikek si noe om hvor lenge bilen vil holde, bare at alt tilfredsstiller kravene i det kontrollen utføres.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Ha ha, jeg hadde nesten samme feil på min stasjonvogn.

Jeg forstod det slik på verkstedet at det egentlig ikke var direkte krav om at eksosanlegget var tett, men at det måtte være tett for å kunne gjøre riktige avgassmålinger. Lappet det sammen med noen billige deler fra biltema.

Jeg hadde også en bremseskive som hadde for mye rust, tenkte å bytte denne selv men da jeg ikke klarte å løsne den pga fastrusta bolter så ble det bare å slipe den med vinkelkutter og håpe på det beste.

Begge gikk deler ble godkjent og jeg brukte 500-1000 kr istedet for 12 000 kr som verkstedet skulle ha.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA