Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjennomsnittsforbruk fra fabrikkny.

Startet av Amundmo, fredag 12. januar 2018, klokken 11:06

« forrige - neste »

Amundmo

Hva ligger gjennomsnittsforbruket til din Ampera-E på fra den var ny?
(Den verdien står nederst på en av sidene i mobilappen)
Min Ampera er solgt, men kan mene å huske at min lå på 2,1kw/mil.....
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

Ipadjove

2.5 her, men vet ikke om det er helt riktig.

Men har høyt forbruk nå med mye forvarming og nesten bare korte turer.

DagfinnN

Sitat fra: Amundmo på fredag 12. januar 2018, klokken 11:06
Hva ligger gjennomsnittsforbruket til din Ampera-E på fra den var ny?
(Den verdien står nederst på en av sidene i mobilappen)
Min Ampera er solgt, men kan mene å huske at min lå på 2,1kw/mil.....
22,9 kvh - 8500. km siden i 1. juni 2017. Mye småkjøring.
Faktisk høyere forbruk enn på min Tesla, den hadde ca 2.1 for et helt år i snitt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amundmo

Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. januar 2018, klokken 11:35
Sitat fra: Amundmo på fredag 12. januar 2018, klokken 11:06
Hva ligger gjennomsnittsforbruket til din Ampera-E på fra den var ny?
(Den verdien står nederst på en av sidene i mobilappen)
Min Ampera er solgt, men kan mene å huske at min lå på 2,1kw/mil.....
22,9 kvh - 8500. km siden i 1. juni 2017. Mye småkjøring.
Faktisk høyere forbruk enn på min Tesla, den hadde ca 2.1 for et helt år i snitt.

Jeg har en X75 i bestilling og var veldig usikker på om jeg skulle velge 100kw eller 75kw. Ampera-E har jo teoretisk mye lenger rekkevidde, men om snittet stemmer så vil ikke forskjellen bli så enorm allikevel? snittet på X ligger på rundt 2,7(?) og med 15kw større batteri så må det bli bra også.
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

bno

#4
2,8 (3100 Km.) bare småkjøring og kun vinterkjørt og mye forvarming

zbk

Min viser 19.8, men den endrer seg for fort til å være siden bilen var ny.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tellus

Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. januar 2018, klokken 11:35
Sitat fra: Amundmo på fredag 12. januar 2018, klokken 11:06
Hva ligger gjennomsnittsforbruket til din Ampera-E på fra den var ny?
(Den verdien står nederst på en av sidene i mobilappen)
Min Ampera er solgt, men kan mene å huske at min lå på 2,1kw/mil.....
22,9 kvh - 8500. km siden i 1. juni 2017. Mye småkjøring.
Faktisk høyere forbruk enn på min Tesla, den hadde ca 2.1 for et helt år i snitt.

På samme måte som for Nissan Leaf tipper jeg at Tesla ikke tar med forvarming i sin beregning. Opel Ampere tar med forvarming i alle sine gjennomsnittsberegningrer. De siste 1000 km er mitt snitt 2.45 kwh/10km.

Ellers så er snitt ved småkjøring vanskelig å sammenligne. Hvis man forvarmer 20 minutter og kjører kun 5 km så får man et skyhøyt forbruk. Forvarmer man 20 minutter og kjører 500 km utgjør ikke forvarmingen stort.

Arha

19,5 på 15000 km, men langturer i sommerferien har nok gjort at snittet ennå ikke har passert 2.  Synes vinterkjøring tar vel mye strøm pga uøkonomisk varmeapparat.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Stinger

23,4 kWt/100km over 6400km så langt. Nesten bare småturer (max 25 km).
Hadde en tur over Hardangervidda i oktober med temp ned mot 0. Da var forbruket 17,2 kWt/100km til tross for godt lastet og oppvarmet bil. Det syns jeg var bra.
Siden siste lading 136 km og 24,4 kWt/100km. 64% er til fremdrift, dvs. 15,6 kWt/100km.
36% til varme er mye, men turene har vært 3-12 km så det kreves mye til oppvarming, enten man forvarmer eller ikke.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

Como

#9
22,3 KWh/100km - 8440. km siden 6. juni 2017.
Ingen langturer som ville krevd hurtiglading.
Hva tror dere er årsaken til at A-e kom så dårlig ut av den tyske "vinter"-testen?
https://www.dinside.no/motor/sa-langt-gar-elbilen-din-i-vinterlige-forhold/69068744
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Counterpointer

21,9 på levetid (dvs 15 tusen på seks mnd på Østlandet)

Siden sist fullading  34,4 !!!

Olemann

#11
Har brukt varmen til å tine is/snø på bilen og dermed er ikke dette forbruket særlig interessant...(annet enn for de som prøver vise at bilen bruker mye strøm kanskje?) -  det hadde vært fint om det var mulig, som på noen andre elbiler, å få beregnet forbruket når man kjører og ikke når man er lat og ikke orker skrape is selv....

Tellus

#12
Har kjørt ca 10500 km siden bilen ble levert i juni. Snittforbruk 22.4 kWh/100 km. Siden siste fullading 53.1 kWh / 100 km

pilt

Har nå kjørt 18 722 km og snittet siden mai-17 er 19,7. Siden siste fullading er det 23,5. Det varierer veldig med når jeg forvarmer og ikke. På kalde dager har jeg ofte forvarmet før jeg drar fra jobb og så latt varmen stå på mens jeg stopper innom butikken også. Digg med varm bil. :D
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Tom E.

24,3 kW/h på 13.600 km levetid siden mai. 29,4 siden siste fullading. Bilen står på Nokian piggdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA