Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

7,4 kw eller 22 kw på hjemmelader

Startet av elhansen, fredag 12. januar 2018, klokken 08:05

« forrige - neste »

elhansen

NAF har tilbud på en ladeboks som heter wallbox pulsar med enten 7,4 eller 22 kw? Noen som har formening om hva jeg trenger til leaf2018?
Den har vel 6,6 kw innebygd lader, men det har kanskje ingen betydning? Eller ?

Joltus

Du klarer ikke utbytte mer enn 6,6kw.

Og den 22kw ladestasjonen er vel 3 fase så da må du evt ha det i huset...

tomrh

Spørs hvor du bor og hvilken type nett du har i huset.

22 kW krever 3-fas 32A på 400V TN-nett, pakkene forutsetter at kunden har TN-nett.
Har du IT-nett så kan du ikke få installert denne uten en svært dyr transformator som konverterer IT til TN.

En 7,4 kW lader skal gå på IT-nett siden den bare krever 1-fas 32A 230V. Men her er det begrensinger fra nettleverandør, enkelte tillater ikke bruk av 32A enfas, bl.a. er Hafslund sær på dette. Så det kan faktisk hende at du ikke kan få installert noen av de du spør om.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elhansen

Ser det står 1 fase 16 amp eller 1 fase 32 amp? Er det forskjell på dette? Hva bør jeg ha?

bob-bob

Sitat fra: Frissy på fredag 12. januar 2018, klokken 08:50
Ser det står 1 fase 16 amp eller 1 fase 32 amp? Er det forskjell på dette? Hva bør jeg ha?
1 fase 32 A er jo 7,4 kw.....  og 16A er 3,6 kw. Spørs hva du synes du trenger.

mizzle

#5
Sitat fra: Frissy på fredag 12. januar 2018, klokken 08:50
Ser det står 1 fase 16 amp eller 1 fase 32 amp? Er det forskjell på dette? Hva bør jeg ha?

Skal du klare å lade bilen på 7 timer som de reklamerer med "må" du ha 32 amp, usikker på hvor lang tid det vil ta på 16 amp.

zbk

Ca dobbelt så lenge, kanskje...  8) (typisk litt mer pga økt ladetap ved lavere strømstyrke)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elhansen

Da er det bestilt 7,4 kw lader på 32 amp. Så det  må jo bli bra.

Takk for gode svar

Joltus

Godt valg! Men du har sjekket at du kan montere 32A kurs i skapet ditt??

Dette må søkes om hos noen nettselskaper.

I tillegg må du jo ha kapasitet til det. Men å legge opp 6mm kabel og kjøpe stor nok ladestasjon til dette, for så evt å bruke bare 16A av de er ikke idioti det heller. Vil si det er fremtidsrettet.

Griffel

#9
Sitat fra: mizzle på fredag 12. januar 2018, klokken 09:00
Skal du klare å lade bilen på 7 timer som de reklamerer med "må" du ha 32 amp, usikker på hvor lang tid det vil ta på 16 amp.
Det kommer jo ann på hvor mye du trenger å lade.
Gjennomsnitts elbilisten trenger mindre enn 10kWh pr dag, snaut 2 timer av natten med 6,6kW lader i bilen og 32A ladestasjon,
eller ca.3 timer om en har 16A stasjon (3,6kW).

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elling Berg

Det er viktig å ha et opplegg der du kan styre ladingen, både når det gjelder tidspunkt og effekt. Fra neste år blir nettleien trolig dyrere ved høy belastning og billigere ved jevn belastning (derav de nye målerne som rapporterer forbruk pr time). Det betyr at det er lønnsomt å lade langsomt om natten. Å lade hurtig når man kommer hjem fra jobb, med varmeovner på og induksjonstoppen i gang for middag blir kostbart.

Vi har hatt 3,6kw i to år og har ikke hatt problem med det så langt, til tross for at bilen har kort rekkevidde. Ny bil med større batteri reduserer behovet ytterligere for oss.

Elling

mizzle

Sitat fra: Griffel på fredag 12. januar 2018, klokken 09:23
Sitat fra: mizzle på fredag 12. januar 2018, klokken 09:00
Skal du klare å lade bilen på 7 timer som de reklamerer med "må" du ha 32 amp, usikker på hvor lang tid det vil ta på 16 amp.
Det kommer jo ann på hvor mye du trenger å lade.
Gjennomsnitts elbilisten trenger mindre enn 10kWh pr dag, snaut 2 timer av natten med 6,6kW lader i bilen og 32A ladestasjon,
eller ca.3 timer om en har 16A stasjon (3,6kW).

Ja der er det helt klart individuelle behov, men jeg vil si at en 32A ladestasjon er mer fremtidsrettet enn en 16A, allerede i neste leaf med 60kWt kommer det nye ladere både i bil og hurtigladere.

Griffel

#12
Og da er det jo slik at hjemme er behovet for rask lading mindre jo større batteri en har.
Det er kjøremønster, som forteller behovet.
Det er greit at bilen har en kraftig lader når en trenger etterfyll på et spisested med en 22kW ladestasjon. Nå er det vel kun Zoe av dagens nye biler som kan trekke 22kW, men den har jo ikke andre muligheter for hurtiglading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elhansen

Sitat fra: Elling Berg på fredag 12. januar 2018, klokken 09:30
Det er viktig å ha et opplegg der du kan styre ladingen, både når det gjelder tidspunkt og effekt. Fra neste år blir nettleien trolig dyrere ved høy belastning og billigere ved jevn belastning (derav de nye målerne som rapporterer forbruk pr time). Det betyr at det er lønnsomt å lade langsomt om natten. Å lade hurtig når man kommer hjem fra jobb, med varmeovner på og induksjonstoppen i gang for middag blir kostbart.

Vi har hatt 3,6kw i to år og har ikke hatt problem med det så langt, til tross for at bilen har kort rekkevidde. Ny bil med større batteri reduserer behovet ytterligere for oss.

Elling

Tenker også dette med styring blir viktigere etterhvert, så derfor valgte jeg en som jeg kan styre når lading skal gjøres. Tror det blir bra. NAF har nå et samarbeid med wallbox og monteringsfirma, så da håper jeg det er bra greier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA