Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på Gardermoen - Type 2 mot SCHUKO

Startet av Øystein Sund, fredag 12. januar 2018, klokken 12:34

« forrige - neste »

Øystein Sund

Hei,

Jeg ser på et mulig alternativ for å lade bilen min, uten å måtte investere i en kladd til 10000 kr.
Det blir da i hovedsak snakk om å ha muligheten til å koble bilen til lading når jeg må kjøre til Gardermoen. På Gardermoen Parkering gikk jeg på en blemme i julen, for der hadde de kun schuko. Jeg måtte dermed nødlade og i tillegg kjøre hjem med varmeapparatet av. Jeg ser nå i ettertid at de har TN-nett og av egne undersøkelser ser det ut som at jeg kun trenger en overgang fra SCHUKO til type 2.

Jeg ser på denne: https://gronnemil.no/produkt/oem-type2-til-schuko-overgang/
Noen som har erfaring med bruk av denne på Zoe?

Alternativet er å parkere på P10, men såvidt jeg har fått med meg må jeg bruke dyre Flight Park for å være garantert ladeplass rundt høytider. Noen tanker og erfaringer rundt dette?

Orbit

Sitat fra: Øystein Sund på fredag 12. januar 2018, klokken 12:34
Jeg ser på denne: https://gronnemil.no/produkt/oem-type2-til-schuko-overgang/
Noen som har erfaring med bruk av denne på Zoe?
Dette blir vel feil vei, da denne er for å koble til type-2 ladestolper, og få vanlig stikkontakt for å plugge i eldre elbiler (Think etc) som ikke har type-2 kabel. For å komme fra vanlig stikk til Zoe, må du opp i en ladekabel/semiportabel ladestasjon til rundt 5000kr (som da bare vil fungere på TN med Zoe), evt NoFuel sin ladebøtte til ca 9000 kr (som fungerer både med TN og IT).

(Har ingen erfaring hverken med denne overgangen eller Zoe)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 12. januar 2018, klokken 12:56
Sitat fra: Øystein Sund på fredag 12. januar 2018, klokken 12:34
Jeg ser på denne: https://gronnemil.no/produkt/oem-type2-til-schuko-overgang/
Noen som har erfaring med bruk av denne på Zoe?
Dette blir vel feil vei, da denne er for å koble til type-2 ladestolper, og få vanlig stikkontakt for å plugge i eldre elbiler (Think etc) som ikke har type-2 kabel. For å komme fra vanlig stikk til Zoe, må du opp i en ladekabel/semiportabel ladestasjon til rundt 5000kr (som da bare vil fungere på TN med Zoe), evt NoFuel sin ladebøtte til ca 9000 kr (som fungerer både med TN og IT).

(Har ingen erfaring hverken med denne overgangen eller Zoe)

Jepp, den overgangen blir feil. Han må ha noe slikt som denne:

http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-siemens-13a-mode-2-ladekabel#product
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Som oftest er disse installasjonene i nye p-hus med TN problematiske for Zoe. Fordi man opererer med lange strekk mellom stikkontakten og der hvor N og PN er sammenkoblet vil jordingskvaliteten underkjennes av bilen.

Dette var en av de store problemene på Telenor Fornebu når jeg var der for noen år siden.

En bærbar trafo er nok det eneste sikre om man vil lade overalt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

#4
Man kan få en ladekladd til ca 5000kr som kun virker på TN nett med god  jord, eller så kan man legge på noen kroner å få en lademugge som virker stort sett over alt. For meg var dette en "no-brainer" - jeg kjøpte en lademugge fra nofuel - da er jeg garantert lading. Dersom jordingen på TN nettet er litt ustabil kan man oppleve at lading starter og alt ser fint ut, så går det en stund og ladingen stopper. Kjedelig å komme tilbake til bilen og oppleve at den ikke har ladet, den usikkerheten orker jeg ikke å ha.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Jeg har også kjøpt meg en liknende overgang som det er linket til i første innlegg. Det er en del nye ladestasjoner med type 2 på it-nett. Da må jeg bruke overgang type2->schuko og nofuel mugge for å få ladet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA