Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteriheater Model3

Startet av Elbil fundamentalist, torsdag 11. januar 2018, klokken 21:26

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Har sett emnet på  «bilder og smånytt» tråden, men mener at dette er så viktig at det fortjener en egen tråd.

Model S og X har integrert kupé og batteri drivlinjen integrert. Det betyr at du varmer opp kupeen med overskuddsvarme fra drivlinjen og som resulterer i veldig bra rekkevidde med noe sånt som kun 20% mindre rekkevidde på vintren (kilde Teslabjørn)

På Model3 er det ikke integrert varme/kjølekrets mellom batteridrivlinjen og kupeen. Dette har resultert i noen YouTube videoer hvor rekkevidde er betydelig mindre ved kalde temperaturer og svært treg supercharging.


https://youtu.be/D2gmphV8IZQ

Se video 8:12 vises varmeregisteret på7kw. Han påstår rett etter at Model 3 mangler batterivarmer, men i andre forumer diskuteres det at selve elmotoren kan brukes som varme til batteriet selv om den står stille. En tregere løsning en direkte varmekolbe, men billigere og kanskje en genial løsning for å bruke en komponent til to formål.

Kalde batteriet samt manglene gjenbruk av overskuddsvarme fra drivlinjen vil gi Model 3 kortere rekkevidde ved kaldt vær, men hvor mye vil det utgjøre i praksis? Manglene pre-heating gir lite regen f.eks nedfart fra hytte på fjellet, som deretter saktelader på SC og potensielt fyller opp alle ladestallene?

Avklaring og kunnskap på dette vil være viktig for oss når vi skal velge basic eller long range batteri. Selv hadde jeg tenkt for meg basic batterl, da vi har Model S som langtursbil, men ville gjerne sett at Model 3 også kunne kjøre langtur uten hassel.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ladov

Husk på at den 'overskuddsvarmen' du får fra TMS/X sine motorer er egentlig *tap*. ;)

Om vinteren vil du kunne utnytte noe av den tapte energien men om sommeren er det det samme som redusert rekkevidde. TM3 skal ha en annen motortype, med mindre tap. Det vil si at på vinteren må du hente varmen et annet sted.

Så vidt jeg har fått med meg så skal motoren brukes som varmeovn ved at de setter strøm på motorviklingene. Hvis det stemmer betyr det at de også må ha et system for å flytte overskuddsvarme rundt i bilen. Det skal bli spennende å se om det er nok overskuddsvarme i bilen til å holde varmen i streng kulde men ut fra videoen virker det tvilsomt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 11. januar 2018, klokken 21:26
Se video 8:28 der vises arkitekturen på varmesystemer.

Nei, det viser arkitekturen på 400 volts anlegget i bilen, og det inkluderer som man ser også varmeapparatet til kupeen. Hvor varme-/kjøle-sløyfene i bilen går kommer ikke frem på det bildet.
Model S 85D

Elbil fundamentalist

#3
Takk for at du oppdaget feil. Skal rette innlegget.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

AppleKnocker

Selv en Renault Zoe har batterivarmer nå til dags.  Stivfrosset batteri vs forvarmet til 15c utgjør en tapt rekkevidde på rundt 25%.

Hvis Model 3 kommer uten batterivarmer, er det et tullete sted å spare.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 14. januar 2018, klokken 20:51
Selv en Renault Zoe har batterivarmer nå til dags.  Stivfrosset batteri vs forvarmet til 15c utgjør en tapt rekkevidde på rundt 25%.

Hvis Model 3 kommer uten batterivarmer, er det et tullete sted å spare.

Model 3 kommer MED batterivarmer, men UTEN dedikert batterivarmer.  Nei, er ikke ett eget varmelement som er dedikert til varming av batteriet eller kjølevesken som går til batteriet, men de har en løsning der de kan generere varme fra motoren - også når bilen står stille - som varmer kjølevesken som går til batteriet.

OM den har en batterivarmer eller ei er ikke en diskusjon. Om løsningen de har valgt er god nok kan helt sikkert diskuteres, uten at i alle fall jeg har nok kunnskap til å henge meg på den enn så lenge. Kan de generere *tilstrekkelig* med varme på denne måten?  Vil denne løsningen være like/mer/mindre energiøkonomisk som ett dedikert varmeelement?  Vil dette fungere godt nok også når man begynner å kjøre - om man kjører sakte/pent? Vet ikke... Her må vi se på erfaringene fra de som har fått bilen for å se hvordan dette fungerer i praksis.

Var det ikke også slik at Model S i sin tid kom uten dedikert varmeelement for batteriet da den ble sluppet? Men etter tilbakemeldinger så ble dette likevel inkludert?  Mener å ha lest noe slikt, men er slett ikke sikker...
Model S 85D

AppleKnocker

Enig i at dedikert eller ikke er irrelevant.

Det finnes jo noen tester nå hvor Model 3 + kulde ikke fremstår som en genial kombo. Hvor står det om løsningen som Model 3 har for å varme opp batteriet?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. januar 2018, klokken 00:01
Enig i at dedikert eller ikke er irrelevant.

Det finnes jo noen tester nå hvor Model 3 + kulde ikke fremstår som en genial kombo. Hvor står det om løsningen som Model 3 har for å varme opp batteriet?

Akkurat hvor jeg har hørt/lest om dette husker jeg ikke i farten, men mener bestemt at det en eller annen gang har vært beskrevet på en eller annen "Model 3 Owners Club" video, og det har vært noe diskutert på TMC forumet.

Ja, har også fått med meg at noen har ymtet frem på at kombinasjonen TM3 og kulde ikke nødvendigvis er positiv, men har også fått med meg at noen av de første rapportene om dette var noe upresise, og at det kan se mer ut til at det går ut over rekkevidden enn at det egentlig ikke klarer å varme godt nok. Derfor bla. at jeg ymtet frem på om at dette kanskje ikke er den mest energiøkonomiske løsningen?

Ymtet også frem på om muligheten for at selv om de ikke har noe dedikert element for dette i dag, så er det ting som de kan endre på dersom tilbakemeldingene tilsier at dagens løsning ikke er god nok...
Model S 85D

Lynet

Model S får IKKE varme til kupeen fra motoren. Oveskuddssvarme fra motoren kan kun brukes til å varme batteriet.
Kupeen varmes med et elektrisk varmeelemnt (PTC) som står og varmer luften direkte inne i varmeapparatet (som en vifteovn).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ladov

Er det lov å håpe på varmepumpe på TM3? Det er jo 'bare' å kjøre AC-en i revers.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.


Elbil fundamentalist

Sitat fra: Lynet på mandag 15. januar 2018, klokken 12:34
Model S får IKKE varme til kupeen fra motoren. Oveskuddssvarme fra motoren kan kun brukes til å varme batteriet.
Kupeen varmes med et elektrisk varmeelemnt (PTC) som står og varmer luften direkte inne i varmeapparatet (som en vifteovn).
Ble overrasket av den påstanden, så jeg måtte sjekke. Kom over en illustrasjon her:
https://insideevs.com/tesla-patent-outlines-sensible-approach-cabin-heating/

Kopiert inn fra siden:

«The patent shows 4 separate cooling loops. The top cooling loop is a glycol loop that cools the drive motor and electronics. In hot weather this loop just rejects heat to ambient from a radiator in the front of the car.

The loop right below the electronics cooling loop is the cabin heating and cooling loop. This glycol loop can cool the car via the refrigerant loop (shown below the cabin loop) or in heating mode the cabin loop uses a resistive element for heating

The ingenious part is that the motor/electronics loop can communicate with the cabin heating loop via some flow control valves. With the 2 loops connected, waste heat from the motor and electronics can be used to heat the cabin with the resistive heating element used as a second source of heat. Scavenging the waste heat lowers the load on the battery and increases range.»

Så det ser ut at Model S har integrerte koblinger mellom batteri, motor(er), og kupé, men en ting er patentene, noe annet kan være hva som er tatt i bruk og installert på bilene...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Cowboystrekk

Batterivarme fra motor er nok mer reliabelt enn elementer. Har selv fått bytta deler til mine da de ofte ikke slo seg på, noe som vinterstid førte til ekstremt treg lading og ofte lite regen. Lurer dog litt på hvordan dette er i fart. Greit nok med forvarming\idle, men når du kjører kan liksom ikke motor fungere på samme måten så da må all varme komme fra selve kjøringa. Dog er batteripakka fysisk mindre enn S\X så trenger nok vesentlig mindre spillvarme for å bli varm :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GOS

Vekker til live denne gamle tråden.

Noen som har sett på appen sin på Model 3 at symbolet for batterivarme kommer på? Her på Vestlandet er den laveste temperaturen bilen har sett 2-3 grader, og jeg har da ikke klart å få frem symbol som indikerer at den bruker noen form for batterivarmer.

Jeg har også gått igjennom log-fil fra TeslaFi og i datene for "Battery_heater_on" så er svaret alltid "False". Så da begynner jeg å lure om det er manglende funksjonalitet på varme batteriet....eller om den eventuelt bare kan aktiveres når den lader for det har jeg ikke testet enda.

Andre som har sett "bevis" på batterivarmer? Jeg har ikke registrert meg på noen amerikanske forum så jeg har ikke sjekket der.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sjokomelk

Det er ingen egen varmekolbe i kjølesløyfen til batteripakken på Model 3 som på Model S/X. Varmes kun av spillvarme fra motor og inverter. Og disse skal kunne settes spenning på, uten at hjulene går rundt, for å generere varme mens bilen står parkert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA